AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 30. Apr 2026 04:14

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: 1996 Suburban 5.7 m/LPG
InnleggSkrevet: Man 12. Mai 2014 22:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Kjøpte for en måned siden en 1996 Suburban 5.7 med prins gassanlegg. siden jeg har gjort den del på bilen og kommer til å gjøre mer tenkte jeg å lage en prosjekt tråd.

Når jeg kjøpte den startet den så vidt på startgass og gikk urent på bensin når den først startet. Når gass anlegget slo inn (ca 30 grader) gikk den kjempe bra. Problemet startet når selgeren skulle fylle bensin (det har vist ikke skjedd så ofte) hadde påfyllingrøret rustet såpass at hele røret revnet, og diverse ting falt da i tanken. Etter to timer begynte den å bli tung å starte, og to timer til måtte han bruke startgass. Slik hadde det hvert i 6 uker før jeg kjøpte den.

Bilde

Bilde

Startet å skru på den i påskepermen min. Begynte med å prøve å skru ned bensintanken. Det er to bånd som går under tanken og som er festet med to lange skruer. Så desperat jeg var på å få den til å starte støtte jeg på en liten utfordring. De to boltene sitter mellom tanken og hengerfeste bjelken (utrolig trangt), jeg klarte ikke å få på pipe eller fastnøkkel på dette. begynt så og løsne hengerfeste som sitter i 3 bolter på hverside av ramma (tabbe). Disse hadde rustet og satt noe så j.....g fast. En gikk så vidt ut den andre knakk. Ny plan. Startet med bare å bytte bensin filteret langs ramma under førersete. Det gikk fint å bytte det. Prøvde å starte opp, merket at batteriet var litt dårlig men motoren gikk rundt men startet ikke. Tok så kvelden (kunne ikke se mere ute).

Neste dag kom jeg på en løsning med boltene til båndene. Brukte ett spett og bøyde platen som mutteren til bolten satt i (mutteren er et klips) slik at jeg fikk mer vinkel på bolten, da fikk jeg på en pipe. Fikk så løsnet begge båndene og senket tanken med en jekk under (tømte tanken først). Skrudde av koblingene til tankarmaturet. Den ene skru koblingen hadde rustet fast så jeg måtte klippe røret til den. Det røret som man ikke ser i bildet.

Bilde

Fikk tatt ut hele tankarmaturet og så hva som kunne være feilen.

Bilde

Kappa til pumpen hadde smeltet litt (pumpen hadde hvert varm) og en rift i filtersokken.
Så jeg hadde en sterk følelse på at pumpa hadde gått.

Fikk ikke gjort noe mer før neste perm, men innen da hadde jeg bestilt nytt tankarmatur, pumpe, tankfilter, bakre støtdempere og varmekontroll panelet.

Jeg begynte først med å demontere de bakre demperene for de tanken var borte og jeg hadde litt bedre plass. Den sitter med en bolt på akslingen og to oppe i ramma. Jeg trodde det var løse muttere som hadde rustet da de var helt runde, og trodde dette skulle bli en stor jobb med å kappe de boltene. Men det viste seg at jeg nesten kunne skru de ut for hånd. Det var ikke muttere men ramme klips med muttere sveiset på. Brukte to timer på å bytte demperne. Fikk også ordnet de to boltene på hengerfeste (lettere å komme til inni ramma når tanken var nede).

Bilde

Bilde

Her er et bilde av klipsene til båndene rundt tanken

Bilde

Bilde

De nye demperene.

Bilde

Tre slanger til tankarmaturet, trykk, retur og ventilasjon.

Tilbake til start problemet.
Jeg rensket tanken og satte inn nytt tankarmatur pumpe og tankfilter fra AcDelco, så dette burde holde.

Bilde

Koblet på alle slanger og kontakten til armaturet, og monterte på plass tanken og fylte på bensin.
Var passe nervøs når jeg skulle vri om nøkkelen (feilen kunne ligget i innsprøyningen eller verre :)).
Vred om og pumpa startet, lot den kjøre noen sykluser (satte tenning av og på), og startet.
Broom broom sa det, nå var jeg lettet. Den gikk på ganske høy tomgang (1500rpm). Slo den av og startet på nytt gikk den nesten rett ned på vanlig tomgang (ca 750rpm).

Her er en video av eksosen.

Dette ble et langt innlegg, men det kommer mer etter vert:)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: 1996 Suburban 5.7 m/LPG
InnleggSkrevet: Man 12. Mai 2014 23:08 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Grrratttlere med Burben Chevyguy :D :D
Ser bra ut, men mulig du får litt mer trening med stålbørsten og Owatrolen på undersiden...

-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 13. Mai 2014 20:06 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Har også byttet varmekontroll panelet på grunn av at viftehastighet vrideren fungerte bare såvidt i "hi" stillingen.
Kjøpte et nytt acdelco panel og byttet det, da fungerte alle hastighetene igjen.
Så at bryteren var brent, og kontakten var litt brent også.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Mai 2014 23:36 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Har du fått pussla noe mer med Burben i helga Chevyguy :?:

INLINER #3417

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Mai 2014 19:43 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Lenge siden jeg har skrevet noe her nå.
Har hvert på perm denne uka, så jeg har fått gjort en god del.

På forrige søndag fikk jeg gjort noe små ting. (Manglet verktøy og olje, det meste er jo stengt på søndager).
Vieren som parkbrems håndtaket satt på var ødelagt så jeg byttet vieren og satte på nytt håndtak.

Bilde

Bilde

Byttet TPS (Throttle Position Sensor). Motoren var litt ugrei på tomgang, den kunne plutselig gå opp til 1500rpm for så og ikke gå ned igjen før man stoppet motoren og startet den på nytt. Innmaten på sensoren var helt utslitt.

Bilde

Byttet også printkortet til front viskermotoren. på det kortet er det to ledere som går å børster og med fjær som skal oppretholde kontakten, disse var hel nedslitt så de hadde nesten ikke kontakt. etter på fungerte viskerne ordentlig. De kunne bar plutselig stoppe midt på ruta, og intervallene varierte.

Bilde

På mandag fikk jeg handlet inn det jeg trengte av verktøy og olje. (Avdrager, 3/8 umbrako, bremseolje, servoolje)
Jeg begynte med styringa. Heiste den før opp i front og tok av en beskyttelsesplate som sitter i fire skruer på front i under bilen for å komme til styringsdelene. Begynte med hjelpesnekka. Den satt i tre bolter i ramma på høyre side. Løsnet dem, og skrudde av mutteren som sitter på armen som går inn i "center link" staget. Prøvde å løsne konakslingen med avdrageren, men det gikk ikke. Måtte få låene en tre armet avdrager, da gikk det på andre forsøk.

Satte på de nye delene, og smørte opp lagrene.
Man kan såvidt se hjelpesnekka på bilde

Bilde

På tirsdag forsatte jeg med styringa. Løsnet rattstamme akslingen fra styresnekka først. det var en 11mm pipe jeg brukte. Så løsnet jeg slangene til styresnekka. Tror jeg brukte en 18mm fastnøkkel. skrudde ut de tre skruene som snekka satt fast i, og brukte tre-armavdrageren til å løsne pitarmen fra "center link" stanga. Måtte vri hjulet helt til høyre for å få plass til avdrageren for front diffen. Når stryresnekka var ute skrudde jeg av trykkslangen fra servopumpa. Den må man løsne under fra bilen bak på pumpa. Der tror jeg det var 16mm fastnøkkel. Satte et kar under bilen og helte oppi ren servoolje for å skylle ut den gamle guffa. Før jeg satte i den nye snekka med ny pitarm på, entret jeg den nye slangen til pumpa først. Det er lettere å ente den bak på pumpa når det ikke er noe spenn på slangen. Skrudde fast snekka og mutteren til pitarmen og smørte opp den. Skrudde på trykk og returslangene på snekka. Fylte opp pumpa til fult og svingte rattet helt til venstre og helt til høyre mange ganger til jeg ikke hørte at det kom mere luft surkling fra pumpa. Fylte på mer olje underveis.

Bilde

Det ble en helt annen bil å kjøre, men rattet står ikke rett når jeg kjører rett fram, det står til venstre. Noen som vet om dette. Må man på forstillingskontroll?

Etter det begynte jeg med å bytte skiver og calipere foran. Løsnet de to umbrako skruene på caliperen og la den til side. Tok av skiva og gjorde rent navet og satte på den nye skiva, satte på den nye caliperen med nye klosser. Byttet over bremseslangen. Og det samme på andre siden. Men der oppdaget jeg en liten feil. Caliperen satt bare med en umbrako skrue, den andre var borte. Greit nok den nye caliperen følger det med nye. Men på denne siden satt skiven noe så j...... Brukte 2 1/2 time på å løsne den. Etter på luftet jeg bremsene foran. Hadde ikke gjennomsiktig slange, så jeg må nok gjøre det en annen gang jeg har det. Jeg rensket beholderen for gammel olje og fylte på ny før jeg begynte å lufte.

Bilde

Pakningen med de to koppen på dyttet jeg tilbake lik de skal hvere.

Bilde

Her er litt bilder av bytte av frambremsene.

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Jeg merket ikke så mye forskjell på de nye bremsene, men viberasjonen ved bremsing var borte. Men bilen er ganske seig å stoppe. Selv om man presser pedalenen både fort og hardt går pedalen ganske langt inn og den bremser ikke noe særlig kraftig. Det var også slik før jeg byttet bremsene. noen som har noen ideer?

ABS lampen min har lyst hele tiden. Jeg mener å ha lest at man kan måle med multimeteret på mV for å skjekke at de fungerer. Det jeg fikk av verdier var 0mV på den ene siden selv om jeg snurret hjulet rundt. På den andre siden målte jeg ca 100mV hele tiden selv om jeg roterte hjulet (verdien varieret forskjellig hele tiden mellom 110-60mV, men var sjenerelt på 100mV). Er den siden som jeg målte 0mV på defekt?

Det ser ut som jeg må løsne hele navet for å klare å bytte sensoren, så da er det vel best å bytte hele navet?

Bilde

Det skjoldet er i vegen for å komme til sensoren.

Bilde

Her er kontakten jeg målte i.

Dette ble også et langt innlegg, men håper det var noe informasjon som er nyttig for noen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Mai 2014 20:05 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Her er en liten video snutt av bilen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Mai 2014 22:13 
Avlogget
Get going
Get going

Detaljert og bra tråd :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Mai 2014 02:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Bilen din er jo nesten helt lydløs i forhold til min. :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Jun 2014 00:31 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Har ikke fått gjort så mye siden sist gang.
Bestilte alt jeg trodde jeg trengte av deler. :?
2 stk wheel hub bearing (hjullager, hjulnav ?)
Ny innmat (fjærer osv) til trommelbremsene bak, har 11" bremser.
Og nye bremsebånd.
Tre nye parkbremsvaiere (fra brekk og til vaierfordeleren og til hvert av bakhjulene).

Begynte denne mekke helgen til å starte med å finne ut hvorfor ABS lampa lyser.
Jeg prøvde med to forskjellige feilkodelesere uten å få noen koder.
Bestilte to nye hjulnav med ABS sensor.
Begynte med å koble fra batteriet, koblet fra de gamle ABS sensorene som sitter på de gamle hjulnavene.
Koblet de nye sensorene midlertidig ABS ledningsnettet, Koblet til batteriet og startet bilen. Ingen ABS lys :mrgreen:.
Tok og koblet tilbake til de gamle sensorene til lampa begynte å lyse igjen. Fant ut at det var høyre sensor.

Begynte da selvfølgelig demonteringen av høyre hjulnav.
Brukte en 36mm vanlig biltema pipe for å løsne mutteren til drivakslingen før jeg tok av dekket, fordi jeg har ikke senterkopp på felgen og må ha bremser for å klare å løsne den med latmann.
Bilde

Løsnet dekket, løsnet caliperen og la den til side. Tok av bremseskiven.
Nå begynner slitet.
Det er tre bolter som hjulnavet sitter i.
Der brukte jeg en 15mm pipe. Klarte å løsne en bolt men de to andre fikk runde hoder, og detter var på en lørdag ettermiddag og jeg hadde ikke nye bolter så her stoppet det brått.
Bilde

Bilde

Jeg begynte da på bytte av parkvaierene.
Byttet den fremre først.
Hadde slakk i vaieren så da var det bare å huke den av feste i pedalen og i sammenkoblingsklipset langs ramma under bakdøra.
Så var det det å fjerne vaieren. Den må tres ut inne i fra. Da må du løsne utløservaieren, tre bolter (som sitter veldig trangt) og en ledning til parkbremslyset for å få ut hele parkbremspedalen. Da kommer man til å få dratt ut vaieren. Den nye monterer man bare omvendt.
Bilde

Bilde

Begynte på trommelbremsene bak.

Her er bilder før jeg byttet bremsedeler og vaier på høyre side.
Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

På min aksling var det ikke hull til justering av bremsebånd. Så jeg måtte hamre ut en metallbit og sette i et klips som fulgte med i bremsedele settet.
Bilde

Bilde

Og noen etter bilder
Bilde

Bilde

Bilde

Og nye vaieren.
Bilde

Bilde

Gjorde det samme på andre siden men der var bremsesylinderen lekk så jeg fikk ikke gjort meg ferdig med bremsene eller parkvaieren.
Jeg prøvde å løsne de to boltene som holder sylinderen og de fikk jeg løsnet, men ikke den til bremserøret. Det var for trangt til å komme til med fastnøkkel, og den home made nøkkelen på bilde var for svak. Kan det stemme at den er 9/16? Er det noen som har en løsning på dette?
Bilde

Bilde

Håper noen orker å lese gjennom hele dette innlegget og kanskje gi meg noen tips.
Jeg fikk forresten tak i tre nye bolter til hjulnavet på Bergheim Oslo for 119kr stk. med GM nr. 15995614.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: 1996 Suburban 5.7 m/LPG
InnleggSkrevet: Tor 12. Jun 2014 12:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

WD40! Sist jeg skulle bytte en bremsesylinder så sauset jeg inn alle bolter med WD40 over flere omganger før jeg skred til verket, og alle skruer løsnet lett!

Btw, brukte samme trix for å demontere 27 år gamle lower control arms på Jeepen min, ingen problemer der heller! :)

9/16 kan nok stemme det, på bremseslangene mine (fortsatt Jeep) er lufteskruene i allefall 3/8, helt nye calipre. Og amerikansk er amerikansk. :) Kjøp deg en billig fastbøkkel fra Biltema fex, så kapper du den i passelig lengde så du får plass.

Sent from my iPhone using Tapatalk

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 12. Jun 2014 20:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

WD40 gjør susen ja.
Hvordan er tilstanden på bremserøra, er de rustne? Kanskje det er like greit å bytte de og med det samme du er igang? Da er det bare å kappe det gamle røret.
Og bytt nå endelig bremsesylindre på begge sider samtidig! Ellers er det ikke lenge til du får skjeive bremser/lekkasje og må gjøre jobben på nytt. Bremsedeler er forholdsvis rimelig, og like greit å fornye allt på en bil som er gått såpass mye.

Kjøpte forresten 4 nye bremsesylindre, nye bremsesko foran og bak, samt ny tokrets hovedsylinder m/brakett til -55 GMC pick-uppen her om dagen. Kom på $ 250 som er rimelig.
:shock: Men allt er jo lagd i China og Korea da #-o

Ha en fortsatt God Sommer :D

INLINER #3417

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet