Lenge siden jeg har skrevet noe her nå.
Har hvert på perm denne uka, så jeg har fått gjort en god del.
På forrige søndag fikk jeg gjort noe små ting. (Manglet verktøy og olje, det meste er jo stengt på søndager).
Vieren som parkbrems håndtaket satt på var ødelagt så jeg byttet vieren og satte på nytt håndtak.

Byttet TPS (Throttle Position Sensor). Motoren var litt ugrei på tomgang, den kunne plutselig gå opp til 1500rpm for så og ikke gå ned igjen før man stoppet motoren og startet den på nytt. Innmaten på sensoren var helt utslitt.

Byttet også printkortet til front viskermotoren. på det kortet er det to ledere som går å børster og med fjær som skal oppretholde kontakten, disse var hel nedslitt så de hadde nesten ikke kontakt. etter på fungerte viskerne ordentlig. De kunne bar plutselig stoppe midt på ruta, og intervallene varierte.

På mandag fikk jeg handlet inn det jeg trengte av verktøy og olje. (Avdrager, 3/8 umbrako, bremseolje, servoolje)
Jeg begynte med styringa. Heiste den før opp i front og tok av en beskyttelsesplate som sitter i fire skruer på front i under bilen for å komme til styringsdelene. Begynte med hjelpesnekka. Den satt i tre bolter i ramma på høyre side. Løsnet dem, og skrudde av mutteren som sitter på armen som går inn i "center link" staget. Prøvde å løsne konakslingen med avdrageren, men det gikk ikke. Måtte få låene en tre armet avdrager, da gikk det på andre forsøk.
Satte på de nye delene, og smørte opp lagrene.
Man kan såvidt se hjelpesnekka på bilde

På tirsdag forsatte jeg med styringa. Løsnet rattstamme akslingen fra styresnekka først. det var en 11mm pipe jeg brukte. Så løsnet jeg slangene til styresnekka. Tror jeg brukte en 18mm fastnøkkel. skrudde ut de tre skruene som snekka satt fast i, og brukte tre-armavdrageren til å løsne pitarmen fra "center link" stanga. Måtte vri hjulet helt til høyre for å få plass til avdrageren for front diffen. Når stryresnekka var ute skrudde jeg av trykkslangen fra servopumpa. Den må man løsne under fra bilen bak på pumpa. Der tror jeg det var 16mm fastnøkkel. Satte et kar under bilen og helte oppi ren servoolje for å skylle ut den gamle guffa. Før jeg satte i den nye snekka med ny pitarm på, entret jeg den nye slangen til pumpa først. Det er lettere å ente den bak på pumpa når det ikke er noe spenn på slangen. Skrudde fast snekka og mutteren til pitarmen og smørte opp den. Skrudde på trykk og returslangene på snekka. Fylte opp pumpa til fult og svingte rattet helt til venstre og helt til høyre mange ganger til jeg ikke hørte at det kom mere luft surkling fra pumpa. Fylte på mer olje underveis.

Det ble en helt annen bil å kjøre, men rattet står ikke rett når jeg kjører rett fram, det står til venstre. Noen som vet om dette. Må man på forstillingskontroll?
Etter det begynte jeg med å bytte skiver og calipere foran. Løsnet de to umbrako skruene på caliperen og la den til side. Tok av skiva og gjorde rent navet og satte på den nye skiva, satte på den nye caliperen med nye klosser. Byttet over bremseslangen. Og det samme på andre siden. Men der oppdaget jeg en liten feil. Caliperen satt bare med en umbrako skrue, den andre var borte. Greit nok den nye caliperen følger det med nye. Men på denne siden satt skiven noe så j...... Brukte 2 1/2 time på å løsne den. Etter på luftet jeg bremsene foran. Hadde ikke gjennomsiktig slange, så jeg må nok gjøre det en annen gang jeg har det. Jeg rensket beholderen for gammel olje og fylte på ny før jeg begynte å lufte.

Pakningen med de to koppen på dyttet jeg tilbake lik de skal hvere.

Her er litt bilder av bytte av frambremsene.

Jeg merket ikke så mye forskjell på de nye bremsene, men viberasjonen ved bremsing var borte. Men bilen er ganske seig å stoppe. Selv om man presser pedalenen både fort og hardt går pedalen ganske langt inn og den bremser ikke noe særlig kraftig. Det var også slik før jeg byttet bremsene. noen som har noen ideer?
ABS lampen min har lyst hele tiden. Jeg mener å ha lest at man kan måle med multimeteret på mV for å skjekke at de fungerer. Det jeg fikk av verdier var 0mV på den ene siden selv om jeg snurret hjulet rundt. På den andre siden målte jeg ca 100mV hele tiden selv om jeg roterte hjulet (verdien varieret forskjellig hele tiden mellom 110-60mV, men var sjenerelt på 100mV). Er den siden som jeg målte 0mV på defekt?
Det ser ut som jeg må løsne hele navet for å klare å bytte sensoren, så da er det vel best å bytte hele navet?

Det skjoldet er i vegen for å komme til sensoren.
Her er kontakten jeg målte i.
Dette ble også et langt innlegg, men håper det var noe informasjon som er nyttig for noen.