Pappa Wolf skrev:
hvis det er skinn, og ikke nylon, kan det lakkes, men bare med skinnfarge. og det er dyrt.
er det nylon, har du litt flere muligheter.
der finnes nylonfarger, i næsten alle hobbybutikker. men det er vigtigt at du læser og forstår bruks villedningen.
ellers kommer du til at ende op med permanent farge på hænderne!
Vet at emnet er gammelt (men sikkert like aktuellt), men vil bare kommentere lakkering av skinnratt.
Jeg lakkerte mitt skinnratt med vanlig silkematt-svart lakk du får kjøpt på europris (den er bra og billig).
Først vasket jeg rattet meget nøye med rødsprit slik at skinnet ble fritt for lakkrester, lot det tørke et døgn, og sprayet et passelig lag med nevnte lakk (pass på at det ikke blir for tykt lag, for da vil det sprekke opp).
Dette beskyttende laget med sprayboks-lakk har nå holdt i over 6 år, og er like fint.
Dette rattet tilhører min mercedes som blir brukt daglig. Da jeg kjøpte bilen var den gått som taxi, og rattet var hullete. derfor var jeg nødt til å kjøpe meg et brukt ratt, og dette rattet fikk jeg billig pga av slitasje (lærfargen var slitt vekk, og læret hadde da mistet slitestyrken).
Denne nevnte lakken er perfekt til bruk på lær, så lenge man ikke påfører for tykt lakklag. Lakken holder seg myk, men den kleber ikke som flere har erfart når seter og lignende er lakkert med den.
Har også testet ut lærfargen man kjøper hos salmakeren, har både den tyntflytende og den tyktflytende varianten. Men skal man ha noe som holder noen år, da er nevnte spraylakk det eneste holdbare (rattet mitt ble som nytt).