AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 16. Jul 2019 09:24

Tidssone UTC + 1 time




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: reglene fra 1942
InnleggSkrevet: Tor 27. Mar 2008 12:37 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 25. Jan 2008 00:35
Innlegg: 1379
Bosted: mellom hamar å larvik
hei er det noen som kan finne ut av alle ombyggingsregler fra 1942? hvar lov og ikke lov?

_________________
Den som går i fotspora til andre kommer ikke først frem........
mvh thomas
if it wont fit,I make it fit....
35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

http://thomastnt.websport24.no/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Regler -42
InnleggSkrevet: Man 31. Mar 2008 23:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Des 2006 01:02
Innlegg: 797
Bosted: "Sun Home Valley"
Kjenner ikke konkret innhold. men vet at gangstercaps var ulovlig, (godtatt senere siden det fantes som original option )
Eksos skulle ikke komme ut på sidene på 4d bil, slik at den kunne trekke inn i bilen. Ellers finnes ingen støygrense......
Sikkerhetsseler er noe ukjent noe......
CO i eksosen var ukjent, ( kunne vært morro og sett målinger på vedgass...)
Utstikkende objekter som kunne tilføre større skade ved påkjørsel måtte kappes....( derfor var mange panserpryd ødelagt i Norge )

Ellers var det lite regler og forholde seg til, de kjørte med det som passet.
Vet at vedrørende vektbegrensninger på lastebiler ved vektkontroll langt opp i -60 åra, var det om at vekten holdt, mest interessante...... :lol:

_________________
" If your car needs more than two hubcaps,
it aint cool! "


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 01. Apr 2008 00:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 02. Okt 2006 11:04
Innlegg: 1031
Bosted: Holmestrand, Vestfold
Sikkerhetsbelter,utvendig speil,selvparkering av vinduspussere og låsing i bakkant av forseter(v/2dr.bil) er ting man slipper unna med hvis man havner under forskriften fra 1942. Det vet jeg ettersom jeg et par ganger har måttet minne biltilsyn og bilverksted om årsmodell på bilen...
Nå var ikke dette Amcar, men uansett :)

_________________
http://www.acdcvestfold.no


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 01. Apr 2008 07:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 07:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Trafikkstasjonen har i tillegg lov til å bruke skjønn på detaljer. Se det fra deres ståsted: En svært gammel bil bygges om med godt over 100% effektøkning...

Og en annen ting: Har noen av dere sett bilder av kolliderte hot rods eller gammelbiler? Det er ikke særlig pene syn.
Det ligger en film på youtube med en A-Ford coupe (originalbil) som har krasjet. Skadene er faktisk ganske moderate, men sjåfør og passasjer døde av hodeskader.

Grunnen var visstnok at de slo hodet mot a-stolpene. I tillegg kom bakkanten av panseret inn gjennom frontruten. Panseret er jo festet kun på sidene og når grill og grillkappe ble bendet bakover, dyttet dette panseret bakover...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 05. Apr 2008 21:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 18:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Hotrodder skrev:
Trafikkstasjonen har i tillegg lov til å bruke skjønn på detaljer. Se det fra deres ståsted: En svært gammel bil bygges om med godt over 100% effektøkning...

Og en annen ting: Har noen av dere sett bilder av kolliderte hot rods eller gammelbiler? Det er ikke særlig pene syn.
Det ligger en film på youtube med en A-Ford coupe (originalbil) som har krasjet. Skadene er faktisk ganske moderate, men sjåfør og passasjer døde av hodeskader.

Grunnen var visstnok at de slo hodet mot a-stolpene. I tillegg kom bakkanten av panseret inn gjennom frontruten. Panseret er jo festet kun på sidene og når grill og grillkappe ble bendet bakover, dyttet dette panseret bakover...


Thomas spurte vel egentlig etter reglene og ikke konsekvensene av stygge trafikkulykker :wink:
jeg håper og tror at alle ser viktigheten av å følge reglene.
Men ettersom ,thomas i dette tilfellet, har valgt å bygge en rod, er det fint at vi holder oss til temaet slik at dette ikke blir enda en you-tube tråd med diverse......
Håper alle skjønner hvor jeg vil :wink:

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: reglene fra 1942
InnleggSkrevet: Søn 06. Apr 2008 00:56 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 18:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
thomas skrev:
hei er det noen som kan finne ut av alle ombyggingsregler fra 1942? hvar lov og ikke lov?


:wink:

3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende

§ 1-7. Unntak for bruktimporterte kjøretøy

Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.

Forvirrende :shock:
Men dette er det som står.
Jeg tolker dette som at alt montert utstyr skal fungere. men mere detaljert en dette finner jeg desverre ikke...enda :lol:

Dette er sakset fra et forum..kanskje til ettertanke.

sitat:

Ingen sitter med dokumentasjon.
Biltilsynet tar det du har når bilen blir godkjent og legger i arkiv
under bilens reg nr.

Det er det som skjedde med min RRC.

Pluss om din bil er godkjent med mod A og din dok referrere til
chassisnr ( som det burde) så er det ingen hjelp til meg selv om
bilen er lik. Chassis nummer er ikke den samme.

Du må skaffe egen dok spesifik til din bil.

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Apr 2008 10:48 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 18:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Dette er også en side du kanskje vil besøke :wink:

http://www.chopperweb.com/nfsok.htm

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Apr 2008 10:51 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 18:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Dette er også noe jeg sakset fra et forum :wink:

Sitat:

Biler førstegangsregistrert mellom 1942 og 1970 skal oppfylle Kjøretøyforskriftene av 1942.Disse forskriftene er ikke akkurat så veldig strenge, eksempelvis så holder det med 2 lys foran og 1 lys bak...
Siden tekniske krav i denne forskriften ikke er så "strenge", overlates mye til den enkelte Biltilsynsmann og hans "skjønn".
Strengere tekniske krav kom først på biler registrert fra 01.01.1971.
Disse må oppfylle kravene i de "nye" Kjøretøyforskriftene som kom i 1971, der det bl.a. stilles krav til bilbelter,E-merking av lykter,krav til ratt,bremser dokumentert fra produsent,etc.
Så lenge bilen du ønsker å bygge om er registrert senest i løpet av 1970, skal det meste innen ombygging kunne gå an (bremser/fjæring/motor må "stå i stil").Forutsatt at du søker først, og finner en Biltilsynsmann som ikke ser på ombygging som "unødvendig plunder og heft".Gå gjerne til et Biltilsyn i et distrikt hvor det er mye folk med bilhobby, f.eks. Trondheim og Halden (mange ombygde/trimmede amcars).



alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Apr 2008 12:42 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 25. Jan 2008 00:35
Innlegg: 1379
Bosted: mellom hamar å larvik
takker masse alfaalfa,for et meget godt svar.... :wink:

_________________
Den som går i fotspora til andre kommer ikke først frem........
mvh thomas
if it wont fit,I make it fit....
35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

http://thomastnt.websport24.no/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Apr 2008 13:38 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 17:39
Innlegg: 2501
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
Men vi får vel snuse opp detta regelverket , skanne det å legge det for offentligheten, her på siden... :wink:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Apr 2008 15:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 18:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
:D
Ja..men det var det å finne dem da.

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Søn 06. Apr 2008 15:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 18:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
jeg pøser bare på med materiale som under ingen omstendigheter er trøttende :lol:


Forskrift om endring i forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften).
Fastsatt av Vegdirektoratet 6. desember 2006 med hjemmel i vegtrafikklov 18. juni 1965 nr. 4 § 13, § 14, § 15 og § 16, jf. delegeringsvedtak 24. november 1980 nr. 1.

I
I forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) gjøres følgende endring:



§ 7-2 skal lyde:



§ 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy



1. Definisjoner
1.1 Understell: Den komplette enhet bestående av ramme eller underdel (bunn) i selvbærende karosseri, for- og bakstillinger, hjul, styreinnretning, motor og drivverk.
1.2 Karosseri: Den enhet som sammen med understellet utgjør det komplette kjøretøy.
1.3 Ramme: Den bærende enhet som karosseriet samt for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk er montert til.
1.4 Selvbærende karosseri: Karosseri hvor bunn og overdel er bygd i ett, som er spesielt forsterket og som for- og bakstilling, hjul, styreinnretning, motor og drivverk kan monteres direkte til - eventuelt via korte rammeseksjoner - uten at særskilt ramme under hele kjøretøyet er nødvendig.
1.5 Hovedkomponenter på motorsykkel: Motorsykkel består av to hovedkomponenter:
- ramme
- motor.
1.6 Reparasjon: Utbedringer av slitasjemangler, karosseri- og rustskader mv., herunder utskifting av deler og komponenter, som kan anses som vanlig vedlikehold og som ikke er å anse som ombygging eller oppbygging, jf. pkt. 1.7 og 1.8.
1.7 Ombygging: Forandringer som medfører at kjøretøyets tekniske spesifikasjoner, utseende mv. blir endret i forhold til den utførelse kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, eventuelt i forhold til den utførelse det senere er godkjent med av godkjenningsmyndigheten, men hvor endringen ikke er av større omfang enn at kjøretøyet som helhet anses som samme kjøretøy som det opprinnelige kjøretøyet.
1.8 Oppbygging: Produksjon/sammensetning av kjøretøy av nye og/eller brukte deler, av to eller flere kjøretøyer, eller av deler og kjøretøy som nevnt i kombinasjon, til et kjøretøy som tidligere ikke har vært godkjent i riket.


2. Reparasjon av kjøretøy
2.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning etter reparasjon av omfattende skade i forbindelse med kollisjon, utforkjøring e.l.
2.2 Kjøretøyet anses som reparert bl.a. når:
2.2.1 karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut med karosseri av samme type og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
2.2.2 ramme skiftes ut med ramme av samme type uten at det foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
2.2.3 en forpart og en bakpart fra to kjøretøy med selvbærende karosseri av identisk type sammenføyes, og det ikke foretas omfattende utskiftning av deler og komponenter for øvrig.
2.2.4 én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, repareres eller skiftes ut med identiske deler på motorsykkel. Dette gjelder uavhengig av om det tidligere er godkjent ombygging av den andre hovedkomponenten.


3. Ombygging av kjøretøy
3.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv.
3.2 Kjøretøy anses som ombygd bl.a. når:
3.2.1 personbil (M1) ominnredes til varebil (N1), og omvendt.
3.2.2 karosseri til kjøretøy med chassisramme (ikke selvbærende karosseri) skiftes ut med karosseri av samme eller tilnærmet samme type, f.eks. 4-dørs til 2-dørs, og det ikke foretas omfattende ombygging eller utskifting av deler og komponenter for øvrig. Det forutsettes at karosseriet det skiftes til passer rett på rammen, uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
3.2.3 det monteres ekstra aksel, og det ikke foretas omfattende utskifting av deler og komponenter for øvrig.
3.2.4 én av hovedkomponentene på motorsykkel, motor eller ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler. Denne hovedkomponenten kan bygges om eller skiftes ut flere ganger.
3.3 Ved ombygging som innebærer at kjøretøyet faller inn under definisjonen for annen kjøretøygruppe, skal kjøretøyet registreres/omregistreres til den gruppe som kjøretøyet i ombygd utførelse hører inn under.


4. Oppbygging av kjøretøy
4.1 Kjøretøy som er oppbygd, skal før det tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret for godkjenning.
4.2 Kjøretøyet anses som oppbygd bl.a. når:
4.2.1 karosseri til kjøretøy med ramme (ikke selvbærende karosseri) blir skiftet ut samtidig eller i forbindelse med omfattende utskiftning av andre deler og komponenter f.eks. rammen.
4.2.2 karosseri til kjøretøy med ramme skiftes ut med karosseri av annen utførelse, og/eller når karosseriet det skiftes til ikke passer rett på rammen uten modifikasjon av festepunkter og lignende.
4.2.3 selvbærende karosseri er skiftet.
4.2.4 ramme er skiftet ut samtidig eller i forbindelse med at omfattende utskifting av andre deler og komponenter er foretatt.
4.2.5 begge hovedkomponentene på motorsykkel, motor og ramme, bygges om eller skiftes ut med ikke-identiske deler.
4.3 Ved godkjenning av oppbygd kjøretøy skal de tekniske krav som er angitt i denne forskrift og som gjelder for kjøretøy som registreres første gang i riket på angjeldende tidspunkt, legges til grunn for godkjenningen. Dog kan oppbygd kjøretøy fritas for vesentlige destruktive prøver, som f.eks. kollisjonsprøver, dersom relevant dokumentasjon kan fremlegges fra kompetent, uavhengig laboratorium eller tilsvarende for at kjøretøyet oppfyller de krav som skulle vært kontrollert ved slike prøver.
4.4 Dersom Toll- og avgiftsdirektoratet har gitt fritak for oppbyggingsavgift fordi det dreier seg om oppbygging etter skade, og det oppbygde kjøretøy er av samme type som det opprinnelige kjøretøy, bortfaller kravet i pkt. 4.3.


5. Understellsnummer
5.1 Når reparasjon eller ombygging av kjøretøy vil medføre at kjøretøyets understellsnummer blir beskadiget eller fjernet, skal kjøretøyet før reparasjon påbegynnes, og etter at reparasjon er utført, men før kjøretøyet på nytt tas i bruk, fremstilles for regionvegkontoret. Etter nærmere avtale mellom regionvegkontoret og vedkommende verksted, person, firma mv. som skal utføre reparasjonen, kan dog erklæring fra den som utfører reparasjonen om at understellsnummeret er blitt beskadiget eller fjernet, godtas ved den etterfølgende kontroll/godkjenning uten at kjøretøyet på forhånd er fremstilt for regionvegkontoret. Slik avtale må eventuelt inngås før reparasjonen påbegynnes.
5.2 Ved reparasjon eller ombygging av kjøretøy som har medført at kjøretøyets understellsnummer er blitt beskadiget eller fjernet, skal kjøretøyets opprinnelige understellsnummer angis på nytt ved preging eller tilsvarende i rammen/karosseriet.
Hvis rammen/karosseriet i forbindelse med reparasjon og/eller ombygging blir skiftet, angis på samme måte kjøretøyets opprinnelige understellsnummer. Har den/det innsatte ramme/karosseri annet understellsnummer innpreget fra før, skal dette samtidig overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig.
5.3 Ved ombygging av motorsykkel skal hovedkomponentene motor og ramme utstyres med et varig identifikasjonsnummer, dersom de ikke er utstyrt med dette. Det påhviler den som fremstiller kjøretøyet for godkjenning å dokumentere benyttede hovedkomponenters opprinnelse, ved fremleggelse av registreringsdokumenter, kvitteringer eller lignende.
5.4 Oppbygd kjøretøy skal utstyres med understellsnummer.
5.4.1 Understellsnummer for enkelt kjøretøy tildeles av regionvegkontoret. Nummeret skal i alminnelighet være samme bokstav-/sifferkombinasjon som i kjøretøyets kjennemerke.
5.4.2 Understellsnummer ved produksjon av flere kjøretøy tildeles av produsenten. I spesielle tilfelle kan dog forholdes i samsvar med pkt. 5.3.1. Hvis ramme/karosseri som kjøretøyet er bygd opp av har understellsnummer innpreget fra før, skal dette overstrekes på en slik måte at det fortsatt er leselig, når annet understellsnummer blir tildelt.
5.4.3 Understellsnummer skal være angitt ved preging eller tilsvarende i rammen eller i egnet del i bærende konstruksjon når kjøretøyet ikke har ramme. Det skal være plassert slik at det er godt synlig og utført slik at det vanskelig kan fjernes eller endres.
5.4.4 Det påhviler eieren av kjøretøyet å føre bevis for at kjøretøyets identitetsmerking (understellsnummer, typebetegnelse mv.) er riktig, når det oppstår tvil om dette.


6. Registreringsdokumenter
6.1 Når registrert kjøretøy har fått understellsnummer innpreget ifølge bestemmelsene i pkt. 5.1 skal det gjøres anmerking om forholdet på registerkortet og i anmerkningsrubrikken i vognkortet. For avregistrert kjøretøy gjøres anmerkning på registerkortet. Tilsvarende anmerkninger gjøres også om andre forhold som vil ha betydning under senere kontroller.
6.2 Når registrert kjøretøy etter ombygging er endret slik at det ikke lenger er i samsvar med det som er angitt på registreringskortet og i vognkortet, rettes registreringskortet, og det utstedes nytt vognkort, samtidig som Motorvognregisteret tilsendes melding på blankett nr. 227a. For avregistrert kjøretøy rettes registreringskortet.
6.3 Oppbygd kjøretøy meldes til registrering på ny blankett nr. 221 (opprettes nytt registerkort). Oppbygd kjøretøy som oppfyller betingelsene i pkt. 4.4 skal beholde sitt opprinnelige registreringsår, men oppbyggingsåret anmerkes i vognkortet.
For kjøretøy som er oppbygd her i landet, kreves ikke at blanketten er stemplet av tollvesenet. I stedet skal framlegges særskilt bevis for at oppbyggingsavgift er betalt i den utstrekning det er fastsatt at slik avgift skal svares.


7. Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.


alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 09. Apr 2008 19:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 04. Feb 2006 02:14
Innlegg: 38
Bosted: Halden
Det ble glemt et viktig ledd når den siste posten med ombyggnings /oppbyggningsparagrafen

"AT dokumentasjon ikke kan kreves av tilsynet hvis det med rimelighet kan kontrollers av dem selv" Ikke ordrett, men nesten.


Og siden de skal ha greie på bil må det jo kunne gå å kreve litt av dem. Ikke bare ta til takke med å få slengt første ledd av paragrafen i trynet.
For det vil de gjøre hvis de slipper unna med det. det er nemelig lettvint for dem og du vil sitte igjen med "bevisbyrden" og evnt. kostnad ved bruk av såkalte uavhengige labratorier.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 09. Apr 2008 22:15 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Des 2006 01:02
Innlegg: 797
Bosted: "Sun Home Valley"
qb409 skrev:
Det ble glemt et viktig ledd når den siste posten med ombyggnings /oppbyggningsparagrafen

"AT dokumentasjon ikke kan kreves av tilsynet hvis det med rimelighet kan kontrollers av dem selv" Ikke ordrett, men nesten.


Og siden de skal ha greie på bil må det jo kunne gå å kreve litt av dem. Ikke bare ta til takke med å få slengt første ledd av paragrafen i trynet.
For det vil de gjøre hvis de slipper unna med det. det er nemelig lettvint for dem og du vil sitte igjen med "bevisbyrden" og evnt. kostnad ved bruk av såkalte uavhengige labratorier.


For noen år siden ble det en diskusjon vedrørende en ombygning her, og jeg stakk til Tr.heim og sankket med teknisk sjef der, og de ringte til den lokale "sakkyndig"etaten, og tilbød seg hjelp til den enkle utregningen........
ble lite populært, krangla i mnd.vis, men ordnet seg til slutt, måtte bare 5 ggr. på tilsynet for å vise /bevise at luftfiltret var flammesikkert nok......
Det er en større bakke på veien dit, og klarte ca 35km/t, da innsugshullet bestod av et 12mm hull...... :lol:

_________________
" If your car needs more than two hubcaps,
it aint cool! "


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: reglene fra 1942
InnleggSkrevet: Ons 07. Mai 2008 16:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 07. Mai 2008 16:20
Innlegg: 1
Bosted: oslo
thomas skrev:
hei er det noen som kan finne ut av alle ombyggingsregler fra 1942? hvar lov og ikke lov?


Er det noen i det hele tatt som har motorvognforskriftene av 3. juni 1942?

Har lett rundt på nettet og på lovdata, men finner bare de nyere reglene
Og de henviser til 1942 regelverket når det er eldre enn 1971.

skal registrere en 68mod snart og tenkte det kunne vært greit å bladd gjennom 1942 verket , så man kan se hva det dreier seg om..
Greit å vite hva som står der og ikke minst hva som ikke står der....

noen som har ? :-)

Mvh
Andreas


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 30 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support