AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tir 26. Mai 2026 01:08

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 07. Aug 2013 08:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Heisann!
Jeg er ny på forumet her, og drister meg til å skyte ut endel spørsmål her som jeg har søkt litt etter, og ikke funnet svar på.

Til deres info så er jeg en i utgangspunktet en helhjertet BMW-gutt, og er vant til ombygging/godkjenning osv gjennom de siste 20+ årene. Er 39 år i år, og er vel det en kan kalle en bilentusiast på min hals. Legger ved et bilde av bilen min som sto ferdig denne sesongen, godkjent ombygget hos BT med 236 KW - totalrenovert de siste 3 årene.

Bilde

Jeg er ikke her for å reklamere for BMW på noen som helst måte, det var bare for å fortelle litt om meg selv.

Men for å ikke skremme dere helt av med bilde av en tysker her nå, så må jeg innrømme at jeg alltid har hatt sansen for Hot Rods av eldre årgang - så siden overnevnte bil nå er ferdig, klør det i fingrene...

Denne uke skal jeg avgårde å hente meg en 1929 Chevy Truck (som er totalt demontert), som skal være kjøpt ny i Norge. Jeg har ikke fått sett papirene ennå, men det skal være en 1,5 tonns utility truck.

Hvis noen har svar på noe av mine spørsmål, så setter jeg pris på det.

Ramme:

1: Jeg vil gjerne bokse rammen, må jeg søke BT om det - og gjerne forevise denne før resten av ombyggingen? Jeg er selv sveisekyndig, og er flink til å dokumentere med bilder osv... Jeg har også en kjenning som jobber på et karrosseribygger-verksted, kanskje jeg kan bruke de for å få nødvendig dokumentasjon på utbedring/endring/forsterkning av ramme der?

2: Forlengelse av ramme, evnt endring av akselavstand - er dette mulig? Jeg vil gjerne forlenge rammen, og samtidig helst flytte bakaksel lenger bak. Optimalt sett kunne jeg tenkt meg å sette på en ekstra aksling bak i tillegg.

3: Forsterkning/avstiving av ramme (les: innsveising av skråstag osv mellom rammevangene), dette er helt klart en fordel, er det noen mal på hva BT forlanger?

Understell:

4: Heidts forstilling, er det plankekjøring å få det godkjent? Tenkte på Mustang II med Airride.

Motor:

5: Bilen skal visstnok ha en egenvekt på 1500kg, og jeg har lest om at BT kan gjerne godta opptil 15kW effekt per 100kg "hvis bygget er bra"? Dvs: 15x15=225 kW. Jeg vil ha i en motor med slagvolum 5 liter, 220 kW og 450 Nm. Skulle ikke dette kunne la seg ordne?

Chassis:

6: Diskusjonen rundt glassfiberchassis har, såvidt jeg har fått med meg, vært kraftig i alle år. Det har vel heller ikke gått ann å få det godkjent er det noen som sier, men en kompis av meg har en 1924 T-bucket der chassiet er i glassfiber, og det står i vognkortet. Såvidt jeg har lest meg frem, så er ikke Chevy Truck egendefinert som truck/egen bil før i 1932. 1929-31 kom tydeligvis Chevy Truck med kun skjermer, grill, panser og torpedovegg (populært betegnet som "Internasjonal", kan dette stemme??). Hytta var visstnok på "egen" bestilling, og jeg har sett mange rare hytte-eksemplarer i en fin blanding av tre- og stålløsninger. Siden verken de "originale" hyttene eller de hjemmesnikkrede hyttene ikke akkurat dominerer på trafikksikkerhetsfronten - burde det ikke la seg gjøre å montere inn en glassfiberhytte da bak den originale torpedoveggen?

Eksos:

7: Denne rammen jeg har fått tak i, er jo en 1,5t Utility truck. Vil ikke det si at den sannsynligvis er registrert som last da? Jeg vil gjerne ha 2 x eksos stikkende opp bak hytta, og jeg trodde at det var lov så lenge kjøretøyet er regget som "lastebil"?

Tilhengerfeste:

8: Ser ikke for meg at denne har tilhengervekt i vognkortet. Jeg kunne godt tenkt meg tilhengerfeste på denne, hvordan er det å få hengervekt inn i vognkort?

Beklager mange spørsmål på mitt første innlegg på dette forumet, men selv om jeg er vant med ombygginger og godkjenning hos BT - så er det jo en helt annen verden med en bil fra 1929. Og jeg vil helst at det jeg bygger skal både være skikkelig og godkjent BT.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Okt 2013 01:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Meld deg inn i Amcar og send dine spørsmål til teknisk avd. =D>

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 08. Okt 2013 01:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

men, jeg kan røre det til litt for deg, da jeg selv har en 35 dodge jeg skal bygge opp å godkjenne...

du må etsemme deg om bilen skal bli over 3500kr eller ikke..

Det er kjempesmart å bruke kjente deler...
Hugg en C10 / c20 chevy pickup, med 454 i vognkortet...
forstillingen ligger "under" rammen, så den er superlett og montere, da kan de ikke si at du ikke kan godkjenne tilsvarende motor i bilen, så lenge forstillingen er fra "rett bil" for deg... og dine behov...

det er også viktig å plage de med at detta skal være en "lastebil...
er den over 3500 kg, så kan man korte/forlenge rammer etter eget ønske, for lastebilreglene er mye mere behaglige enn personbil reglene..

Jeg hugger en 3995 total kg C20 til mitt Dodge prosjekt... =D>

kryss i rammen skulle vel ikke være nødvendig...

Sjekk en orginal 454 C10/c20 ramme, så ser du at der har man ikke mye til "boxing" og forsteringer..

De kan sikkert kreve dette på BT, men de har ingen gode grunner for det...

Hørte om noen so hadde fått det som krav for å godkjenne sin chevelle med CBB, men da fikk noen fortalt han BT mannen å iditisk det var, siden bilen ble godkjent med CBB orginalt... :roll:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet