Hvordan fungerer dette i praksis? Har lenge lett etter en 80-talls Chevrolet K10/20, men det ser virkelig ikke lyst ut.
Derimot fant jeg en i Sverige. '82-modell K10, 6,2 diesel og th700. Står at den går litt ujevnt på tomgang, og girer visst litt hardt, men står også at den blir brukt daglig. "Rätt fräsch i kaross och ram, lite bulig och finns även lite rost tex hytthörn (nya medföljer dock). Annars är ramen väldigt fin." Ligger til 35k svenske, men burde vel gå å prute litt... I tillegg er det vel ikke uvanlig å skrive en litt lavere salgssum i papirene, for å få ned avgifter? Sjekker de bilen fysisk i tollen for å se om prisen stemmer overens, og kan de faktisk krangle på det så lenge det står i kontrakta og bilen er betalt kontant?
Er dette noe som er verdt å ta inn? Er ute etter en bruksbil, men dette er også virkelig drømmebilen min, så jeg er villig til å koste på den etterhvert. Har en maksgrense på 40k for øyeblikket, men blir jo mer penger inn på konto etterhvet som månedene går, så om det blir trøbbel med girkassa om noen måneder, er liksom ikke det største krisa...
Har lest meg til at avgiftene på veteranbil er 5 569 kr + 25% moms. Så hvis jeg kunne pruta ned bilen litt, kan det jo gå. Men hva møter jeg på denne siden av grensa, så fort bilen er tolla inn? Regner med den må inn på kontroll hos vegvesenet. Hva sjekker de der, og hvor nøye er de på en slik kontroll? Står 4" hevesett og 35" hjul på den, men burde jo ikke være så vanskelig å slippe den ned igjen og låne mindre hjul av noen... Er svenskenes besiktning mye slappere enn norsk eu-kontroll, slik det virker, eller er det egentlig ganske likt, slik at den bil som er godkjent der nede, burde gå greit gjennom her?
Er det egentlig en stor risiko å ta inn så gammel bil fra Sverige? Jeg har fått høre fra flere at det er ganske kurant å hente inn svensk bil, men jeg er selv skeptisk til hvor enkelt det egentlig er å få den godkjent i Norge uten store utgifter... Er ikke "bare" å ta en svipptur for å titte på den heller, for den står 8 timer unna, så hvis jeg skal dra bort dit, er det enten for å ta den med hjem, eller oppdage at bilen er dårligere enn forventet, og dra tomhendt hjem...
På forhånd, takk for svar.