AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 12:05

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Godkjenning av 1972 camaro
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 00:03 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei

har handlet meg en 1972 chevrolet camaro 350 fra Usa, som jeg nå driver å venter på.

Men jeg lurte litt på hvordan det er og få godkjent disse?.
Som jeg har fått med meg, så kom det nye regler på biler som er nyere en 1971?

Bilen er i relativt original stand med tanke på at den er fra 1972.
Men kan nevne at det er: dual port eksos, edelbrock forgasser av nyere dato og nyere luftfilter.
Vil dette by på store problemer hos biltilsynet?, veit ikke hvor firkanta de er på dette jeg, har aldri vært innom der for og få godkjent bil før, så greit å høre litt med andres erfaringer.
Kan også nevne at ventildekslene er chroma, vis de er så pirkete på dette.

Det er noe med å registrere bila som bevaringsverdig eller som bruktimport som jeg har forstått?, og vis den registreres som bruktimport så må jeg ha masse papir på det ene og det andre?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 00:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Det bør gå fint. Men kan du dokumentere at den har vært bygget i 71 kan du fp det som reg dato. KAn være en fordel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 09:11 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

I utgangspunktet så skal alt være originalt,også luftfilter og toppdeksel. :lol: :lol:
Du kan like det,eller ikke,men sånn er reglene.
Ta en tur til biltilsynstasjonen du skal vise bilen til,og spør dem,det er tross alt de som bestemmer det.
Vi kan synse til vi blir blå her på forumet,men det er de som bestemmer det. 8)
Snakk med tilsynet du,og bytt eventuelt det de ikke liker =D> =D>

29 Chevrolet roadster picup
69 Mustang Fastback
68 Corvette Conv. godkjent med presse.

Den som går sine egne veier,trenger ikke kart.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 11:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Tror jeg hadde vist den med de dekslene som er... Så lenge det er samme type motor som står i som original / som er levert i biltypen så tror jeg at de fleste vil se forbi det... Ingen vits å spørre på forhånd, for da vil de bare svare "bytt for å være sikker".
Bilde
Slik så mitt motorrom ut på førstegangsvisning, ingen problem det... Rett nok er min en Formula S, men jeg hadde ingen dokumentasjon hverken på Performer innsug, Edelbrock 4brl eller kromma luftfilter. Eneste kontrolløren kommenterte var at jeg hadde et fint motorrom... :)

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 19:00 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takk for svar :D

Jeg får vel kanskje ta en telefon til biltilsynet, og høre litt etter hva de også mener som trengs for og få skilter på
den.
Greit at man kanskje følger litt av deres retningslinjer, så jeg ikke er helt på villspor når jeg skal begynne og pusse opp bila

Tror dere at det skal være gjennomførbart og få den godkjent som bruktimport i papirene da?.
Kjedlig og få den stemplet som bevaringsverdig i vognkortet, med tanke på de restriksjoner som dette medfører.
Jeg har jo ikke så veldig mye planer med den utseendemessig, men syns de 14 " felgene som står på er litt i det minste laget.
Og har planer om å sette på 17 " felger på den hvertfall.
Det er jo en klassiker, og det har jeg fortsatt tenkt å la den være.

Men i motorrommet, så har jeg gjerne lyst at det skal være en god del chrome :) .
Det er i hovedsak der det trengs å gjøres en del, for bila er veldig fin både interiør og eksteriørmessig

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 21:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

sånn blir det når du roter med ting du ikke har greie på... :mrgreen:

skal bilen godkjennes som vanlig bruktimport, må alle lys være rett , med e merking + rett farger..
belter++++

blir den godkjent som 1:15 bil skal ALT VÆRE ORGINAL, I ALL FRAMTID!

så blir du stoppet av en BT mann/kvinne med PMS den dagen, med en bil med fansy felger, ny farge og bling bling i motorrommet....
ja da river de skiltene av driten og du får spørre pent om å kjøpe prøveskilt så du kan kjøre bilen hjem og skru og bytte alt tilbake til orginalt ...og lakke bilen på nytt i orginalfargen... med orginal lakk :^o

jeg mener biler som er importert og godkjent etter 1:15 regelen er 2 rangss biler som ikke har samme verdi som en bil uten orginalitets begrensninger... :^o

Vi som vet hva dette dreier seg om, unngår ALLE biler som ikke er regget, eller nylig importert og satt skilt på...

Legg også merke til alle biler som er ombygget som ikke er regget, og til salu på finn.no...
det er desverre delebiler, som ikke er verdt mere enn det man kan få for delene etter at bilen er hugget...
Mange forstår ikke, eller VIL FORSTÅ dette føre BT mannen sparker de ut døra og hiver dokumentene etter de når de viser bilen og vil ha skilt på etter at den er kommet til Norge... :mrgreen:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Nov 2012 22:46 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Har prøvd å forklare dette til flere som ser etter bil, kjøp bil før -71 modell, eller en nyere som er regga her som vanlig bruktimport eller før disse tulleregla ble praktisert. Noen tilsyn er greie og regger biler etter 71 som bruktimport hvis du har lykter og belter iorden. Andre kjører konsekvent på bevaringverdig farkost. Ta en tlf å spør hva som skal til å få regga som vanlig bruktimport, og få evt dokumentasjon fra Amcar.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Nov 2012 13:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ok, men angående det med at pærer skal være e-merka åsånt, er de så strenge at de tar ut pærer å sjekker om det er e-merke åsånt på de eller? :P .
Bilen ser som sagt ut veldig original ut ifra bilder som jeg har sett av den, er kun de enkelte delene i motorrom som ikke er original.
Og som jeg har forstått så er ikke biltilsynet så veldig glad i de røde markeringslysene som er på siden av bilen?, de bør blendes av?

Jeg har fått Usa konsulenten til og ta seg av importen, og er også medlem i Amcar, så må da forhåpentligvis være noe hjelp å få .

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Nov 2012 18:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Nei de sjekker ikke pærer. De vil bare sjekke utsiden av lampa evt. De liker IKKE røde markeringslys med mindre de er integrert i baklykta. Napp ut pæra og tape over med svart elektrikertape så kan du bruke dem igjen etter at du har fått skiltene... ;)

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 05. Jan 2013 00:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Biler fra 71 og fram til de er 30år blir ikke godkjent etter 1.15, men som bevaringsverdig kjøretøy. Normalt sett ikke lovelig med modifikasjoner. Men noen får godkjent ombygde biler som er nyere en 70 modell, må søke og mye styr, ikke å anbefale da det er langt i fra sikkert det går.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet