AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 08:58

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 17. Des 2012 21:34 
Avlogget
Get going
Get going

Driver for tiden å "krangler" med Statens Vegvesen om å få godkjent en 69 modell 455 oldsmotor med 365 originale Hk i min 79 modell Trans Am. På grunn av at Trans Am sist var levert med 455 motor i 76 og HO i 72, så trenger eg dokumentasjon på at 79 modellen er minst like kraftig oppbygd i chassiet som 72 modell Trans Am.

Amcar har vært flinke til og hjelpe meg så langt, men her har dei meldt pass. Her fekk eg beskjed om at det var kun fabrikken som hadde slik dokumentasjon. Eg tok deretter kontakt med Pontiac i Usa, men dei hjelpte kun kunder fra Usa og sa at eg måtte henvende meg til GM i Norge. Eg har ikkje tatt kontakt med GM i Norge enda, men eg rekner med at eg får negativt svar, på grunn av at vi ikkje har nokon importør for Pontiac i Norge.

Er det nokon som veit kven eg skal henvende meg til for å kunne framskaffe slik dokumentasjon?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Des 2012 21:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Pontiac finnes jo ikke lengre og det må biltilsynet godta.
Litt rart at ikke amcar kunne dokumentere dette synes jeg men, men.
Du får nok ta deg det litt møysommelige arbeidet og dokumentere at delenummer er lik på subframe, bremser etc.
Forøvrig er jo gamle motoren oppgutt i 365 SAE hester som i praksis tilsvarer under 300 DIN hester og da er det jo ikke så stort sprang til den 79 TA hadde. Og dessuten, kan man lese av motorkoder etc at det er en 365 hester du har? Ettersom jeg husker er det temmelig komplisert å dekode dette. Du kan sikkert få til en bremsing med passelig effekt om nødvendig.
Uansett dustetet av tilsynet og ikke kunne vurdere og godkjenne dette uten dokumentasjon men slik er det dessverre blitt...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 17. Des 2012 22:19 
Avlogget
Get going
Get going

Det eg må dokumentere er om det er lagt inn forsterkninger i karosseriet på Trans Am som originalt er levert med 455 i 1972 i forhold til min 79 modell. Min bil var levert med ca 190 hk, så det blir en økning på 175 hk.
Oldsmotorer er ganske ok og dekode, så eg er veldig sikker på kva motor eg har.

Eg fekk for så vidt lov hos Vegvesenet og montere sub frame connectors så lenge fabrikanten kunne gi dokumentasjon for at dei er godkjent for den oppgitte effekten eg ønsker å få godkjent. Så om eg ikkje får tak i dokumentasjon om karrosseri, så blir det og finne tak i sub frame connectors som har dokumentasjon på effekt.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Des 2012 11:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Tror virkelig biltilsynet at GM laget forskjellige karosserier etter hvilken motor som skulle i? Amcar burde nå enkelt kunne dokumentere at det ikke er det. En 69 Olds 455 yter uansett under 300 din hester, ihvertfall med tilnærmet orginal eksos etc.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Des 2012 13:28 
Avlogget
Get going
Get going

Hmm... 690nm og under 300hk? Du har sikkert rett om du sier det, men eg klarer ikkje å finne nokon dokumentasjon på det.
Eg tror du missforstår litt. Som du veit, så var aldri Trans Am levert med denne motorstørrelsen i 79, så eg må sammenligne bilen min med 72 modellen som hadde motor med tilnærmet samme ytelse. Det hverken biltilsynet eller Amcar har dokumentasjon på, er om at det finnes konstruksjonsmessige forsterkninger i karrosseri og hjuloppheng på 72 modellen med 455 motor i forhold til min 79 modell.

Likavel dette er en litt lei sak, så har eg full forståelse for at biltilsynet ønsker denne informasjonen for å opprettholde sitt regelverk. Dette handler tross alt om sikkerhet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Des 2012 15:10 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Er faktisk litt mindre hjulager på de tidliger F-body. Mener dette gjelder det indre lageret..

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Des 2012 15:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hvilket biltilsyn har du denne saken hos?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Des 2012 15:57 
Avlogget
Get going
Get going

Ålesund. Her er eit forholdsvis lite Amcarmiljø, men det virker som at min saksbehandler har god peiling, men uten tilstrekkelig dokumentasjon, så er det ikkje lett å komme igjennom. Men uansett, så tror eg at dette skal gå bra.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Des 2012 20:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Her har du forskjellen på beregninga av motor effekt før og etter 1972

Hp SAE (Gross): Pre 1972 American car engine power = gross horsepower. Measured using a blueprinted test engine running on a stand without accessories, air filter, exhaust system, or emissions control devices and sometimes fitted with "test Manifolds". The resulting gross power and torque figures therefore reflect a maximum theoretical value and not the power of an installed engine.

Hp DIN (Net): Post 1972 American car engine power = net horsepower. Complete and installed engine, it measures engine power at the flywheel, not counting transmission losses (or anything after the flywheel).

79 Pontiac Trans Am 10th Anniversary 403 Olds Solgt

Idrett lukta svette og SPORT lukta BENSIN

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Des 2012 00:43 
Avlogget
Get going
Get going

Ok.. Da har eg lært noe nytt i dag også. Men for å finne ut DIN Hp, så må eg nok bremse bilen tenker eg? Eg ser for meg at det vil bli både dyrare og meir plunder enn å skaffe den dokumentasjonen eg treng for å få godkjent med 365hk. Og da vil eg vel få oppgitt DIN Hp i vognkortet? Da har eg i så fall en del å gå på om eg finn på tanken og trimme litt ekstra :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Des 2012 01:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Nå ser jeg at du fokuserer på dokumentasjon på bil og ikke motoren du skal bruke, men:
Olds er jo forholdsvis greit å decode, men ikke alltid. Kan være enkelt for deg hvis du har tatt den ut av en bil der den satt originalt, men ikke lett for "tilsynet"
Regner med at du har en "396021" blokk (brukt fra 69 til 76, "Fa" fra 73 til 76) og "C" topper som er brukt fra 67 til 69... og du ut fra det konkluderer med at din motor er fra 69?
1969 455 er oppgitt med 300, 310 ,365 ,375, 390 og 400 hk... farger på motor, type innsug osv. vil kunne skille mellom disse hvis du har litt peiling...
Kamaksel og kompresjon er vel hva som avgjør hva du "egentlig" har av krefter i en slik motor. For å se dette i praksis kan du sammenligne en 1970, 1971 og 1972 455...
oppgitt til 365 bhp i 1970,
i 1971 ble det oppgitt 340/350 bhp og samtidig 300 nhp (samme motor; så her har du en konkret forskjell på de to ulike måter å oppgi hk),
i 1972 ble det kun oppgitt nhp og da var det nede i 270...

En 455 motor oppgitt til 365 hk i benk fra Olds burde ut fra dette yte ca 310 montert i bil...

(Trans Am hadde vel mest hk i 1970 med 370 hk? (selv om det var 400 og ikke 455 cubic))

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Des 2012 10:30 
Avlogget
Get going
Get going

Ja, med tanke på søknaden, så er det likegyldig om motoren som eg prøver å få godkjent yter 365hk eller 280hk i bil. Einaste eg må vite er og at det finnest konstruksjonsmessige forandringer på karosseri fra da bilen originalt var levert med 455cid tidlig på 70 tallet og min 79 modell.

Angående dekoding av motoren, så finnest det en kode til på motoren i tillegg til den ved vannpumpa. Der kan du blant anna dekode årsmodell, kva måned den blei montert og kva fabrikk den blei laget. Det eg ikkje får dekodet, er i kva bil den har stått i. Men mest sansynlig er det i en 69 modell 442 sidan oljefilteret peiker rett ned og ikkje framover slik det gjor i Toronado for og gå klar startmotoren.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Des 2012 22:41 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Å sammenligne med 74 455 Super Duty burde ihvertfall være nok.
Forøvrig er hele vridmomentkravet fra biltilsynet bare tull. Du overfører ikke mer krefter gjennom karosseret enn det dekkene klarer å overføre til bakken. Hvis dekkene først spinner overfører du ikke mer vrid gjennom karosseriet enten du har 150 eller 1000hk. Men å få biltilsynet til å innse det er ikke lett.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Des 2012 07:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

v8power skrev:
Å sammenligne med 74 455 Super Duty burde ihvertfall være nok.
Forøvrig er hele vridmomentkravet fra biltilsynet bare tull. Du overfører ikke mer krefter gjennom karosseret enn det dekkene klarer å overføre til bakken. Hvis dekkene først spinner overfører du ikke mer vrid gjennom karosseriet enten du har 150 eller 1000hk. Men å få biltilsynet til å innse det er ikke lett.

Samme gjelder bremser, du skal kun retardere vekt ikke HK...

viewtopic.php?f=3&t=2996
http://www.cardomain.com/ride/2233875

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Des 2012 22:57 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Jepp. Mye dustekrav.Og mange må kjøpe svindyre høyhastighetsdekk enda de aldri har vært eller skal ut av Norge.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet