AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=28&t=20352 |
Side 1 av 2 |
Forfatter: | enur [ Fre 13. Jul 2012 21:31 ] |
Innleggets emne: | Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Har kjøpt min første amcar, en -72 mod C10 som kommer til Norge om noen uker. Er det noen som har erfaring med visning av disse? Kan tenke meg å få godkjent den på vanlig måte og ikke bruke 1-15 regelen. Får man f.eks kjøpt e-merkede hovedlamper til disse bilene. Bilen er helt orginal så vil jo ikke være noe problem å få den godkjent på 1-15 regelen, men vil helst få registrert på vanlig måte. Noen med erfaring her? ![]() |
Forfatter: | Bippe [ Lør 14. Jul 2012 02:57 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Bilen din er alt for gammel til å bruke 1-15 reglen. Du har 2 mulighter, enten å registrere den som veteranbil (da må den være helt orginal og blit det resten av dens levetid. Du får også bruksbegrensninger på den) Eller du kan registrere den som vanlig bruktimport. Da må den tilfrestille kravene som gjalt hær i 1972. Det vil si e merkede 3 punkt seler på forsetene, orange blinklys forran og bak, hvite markeringslys forran og fjærning av side markeringslysa eller bytte til orange bak. Jeg vil anbefalle vanlig bruktimport da du står friere til å endre på bilen senere. |
Forfatter: | enur [ Lør 14. Jul 2012 10:47 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Hei, takk for svar. Jeg trodde ikke bilen er for gammel til 1-15 regelen. Leste på Amcar sine sider at det skal være mulig. http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=4 ... 59&Order=2 Men hvis det ikke går, vet du hvor man får kjøpt disse delene? Vil jo kanskje tro at det ble solgt noen slike biler nye her i Norge også i 1972. |
Forfatter: | Bippe [ Lør 14. Jul 2012 13:08 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Det går sikkert å registrere den etter 1-15 reglen, men da må den være 100% orginal. Til og med felger og farge må være orginalt. Så det vil jo være dumt å låse seg når en ikke behøver. Glemte i farta at du trenger blinklys på forskjermene. Sikerhetsseler finnes å få kjøpt i di fleste delebutikker. Det meste av lys har du alerede, trenger bare litt ombygging av ledningsnettet. Ryggelys bak blir til blinklys med orange pære. Markeringslyset i fra di orange blink/markeringslysa i grillen flyttes ut til hovedlykta, enten ved å bytte hovedlykt eller borre ett lite hull i den til ei lyspære (ikke borr i seald beam lykter). Markeringslyset i forskjermen byttes til blinklys. |
Forfatter: | enur [ Lør 14. Jul 2012 14:30 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Det høres fornuftig ut. Hjertelig takk for innspill, da skal jo dette la seg gjøre uten de store ombygningene. Er det slik at lykteglassene foran må være e-merkede også? Og hva er seald beam-lykter? Hilsen en som er grønn på amcar ![]() |
Forfatter: | Bippe [ Lør 14. Jul 2012 19:46 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Trenger ikke å være e merkede lykter, tror ikke det var noe som het det på 70 tallet. Seald beam er lykt som er forseglet og egentlig er en stor lyspære med reflektor. Bygger du om til H4 lamper anbefaller jeg deg å koble dem gjenom releer for å ikke ta knekken på lysbryteren. |
Forfatter: | enur [ Lør 14. Jul 2012 20:18 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Takk, da skal jeg forsøke å få tak i lamper med H4-pærer. Fant noen på ebay med parklys, så det må jo være det letteste. Så har man jo muligheter til å bytte pærer også. |
Forfatter: | perø [ Lør 14. Jul 2012 23:05 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Jeg regner med at det er 7" H4 innsats med parklys som passer i din bil,disse får du kjøpt hos Hellanor,Mekonomen og lign. til ca kr.400 pr.stk.Det er samme type lykter som brukes i Golf 11. ![]() |
Forfatter: | enur [ Søn 15. Jul 2012 21:27 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Hei. Takk for tipset, da skal jeg sjekke opp det. Jobber med VW, så da skal jeg sjekke om det er noe vi har. ![]() |
Forfatter: | enur [ Ons 01. Aug 2012 22:18 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Er det noen som vet hva slags skilter som er tidsriktig på denne bilen? Og hvordan går man frem for å få det, rent praktisk? |
Forfatter: | Mussepigg [ Ons 01. Aug 2012 23:33 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Siden det er en -72 får du ikke andre enn dagens skilt 2 bokstaver 5 tall. |
Forfatter: | Bippe [ Tor 02. Aug 2012 14:09 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Det blir 2 bokstaver og 5 tall, men du kan bestille di i tidsriktig utførelse i fra http://www.skiltfabrikken.no og http://www.lator.no/ |
Forfatter: | enur [ Tor 02. Aug 2012 22:15 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Takk for svar. Det er jo egentlig tidsriktig skilter jeg vil ha. Vet ikke når de begynte med to bokstaver og fem siffer, men tror DA-skiltene var kommet i 1972. Men hvordan går man frem for å få det? Sier man på trafikkstasjonen at man vil ha det? Eller går man rett til leverandøren? |
Forfatter: | v8power [ Fre 03. Aug 2012 00:15 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Du får nok ikke velge nummer utenvidere. Men du kan få laget tidsriktige skilter av det nummeret du får utlevert. Å registrere en72 på ordinær måte er nokså håpløst.Du må ha dokumentasjon på bremser, avgasser etc etc. Bevaringsverdig er i praksis eneste løsning. |
Forfatter: | enur [ Fre 03. Aug 2012 11:02 ] |
Innleggets emne: | Re: Visning og godkjenning av 1972-mod C-10 |
Takk for svar. Da får vi se hva det blir når jeg har vært på trafikkstasjonen. Vil uansett ikke ha nye plastikkplater på:) |
Side 1 av 2 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |