AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 14:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 11:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei.

Jeg sendte inn en søknad om ombygging/oppgradering av min 1964 Chevelle for litt siden. Vegvesenet så dessverre i sine journaler at det hadde vært utført et karosseribytte fra det originale 2 dørs stasjonsvogn til 2 dørs hardtop en gang på 70-tallet og kom på en befaring. De sjekket tag'en på innsiden av førerdøra og på torpedoveggen og sa at karosserinummeret ikke stemte med det originale karosserinummeret fra stasjonsvogna (naturlig nok). De skulle komme tilbake til meg med svar og et brev dumpet ned i postkassen min her om dagen. Kan vel si at det var værre en jeg hadde drømt om.

Bilen/karosseriet er å regne som en bil som aldri har vært registrert i Norge og må derfor bruktimportregistreres "på nytt". For å få til dette må tollblankett fremvises samt gyldig dokumentasjon om at jeg er eier av bilen/karosseriet. I tillegg må bilen vises på trafikkstasjon. Jeg har selvsagt ikke noe dokumentasjon på at jeg er eier av dette karosseriet. Jeg har kjøpte jo denne bilen i sin tid som en bil registrert på norske skilter og jeg har aldri visst at det har vært foretatt noe karosseribytte på bilen. Med andre ord er en bil som har kjørt i Norge siden 70 tallet nå plutselig ikke lenger mulig å få registrert...

Følelsen jeg sitter igjen med er at jeg blir straffet for at biltilsynet/vegvesenet ikke gjorde jobben sin på 70 tallet og dokumenterte karosseribyttet skikkelig. De burde enten registrert nummeret på det nye karosseriet eller preget den nye karosseriet med det gamle nummeret.

Hva kan jeg gjøre? Sende brev til departementet og møte opp der personlig hver eneste dag til beslutningen endres?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 12:18 
Avlogget
Get going
Get going

Møte opp hos departementet er"løsningen"vist du i det heletatt vil ha et svar i 2011.
Har selv hold på med brev\mail\tlf til "sirruppland"(frossen sirrup) #-o
Så er det bare å håpe at du får"ordnet"det :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 12:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Det er derfor vi bør være medlem, la Amcar se på saken. som vanlig menig har du ikke mulighet å slå staten

http://www.amcar.no/page.asp?ParentID=3 ... D=&Order=6

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 13:31 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

x2

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 14:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg har sendt en forespørsel til AmCar nå med en link til denne tråden. Jeg camper evt. utenfor departementsdøra til jeg får hjelp :) Noen oppslag i riksdekkende medier pleier å få fart på sakene :lol:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 14:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Dette her er helt på trynet. Føler virkelig med deg her.

F-Body Club of Norway: http://www.fbcn.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 16:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Dette er bare tull..skal du straffes for en lovlig ombygging gjort på syttitallet?..Kontakt Amcar straks..dette kan de!!

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 18:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Dette er bare trist at de holder på sånn !
De vet så inderlig godt hvor slurvete bt var i gamle dager med å føre opp forandringer, og dette er en helt vanlig problemstilling med 60 talls amerikanere her til lands, da det var sånn det måtte gjøres om man ville bygge om fra 4d til 2d. Hva hjelper det å lage trøbbel for deg som n`te eier av Chevellen siden dette ble gjort den gangen. Virker nesten som de er ute etter å gjøre livet vanskelig for de som ønsker å gjøre dette på ordentlig vis.
Hvis ikke de vil oppføre seg fair, så får man ta en vurdering på hvor fair man skal oppføre seg selv. Du finner en løsning på dette uansett. Kontakt Amcar og hør hvilken hjelp de kan tilby, antar at du er medlem ??....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 20:55 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Men i f... hvordan er dette mulig... De ser selv i egne journaler at det er foretatt et karosseriskifte for 40 år siden. Det tyder jo på at noen virkelig gjorde noe rett den gangen og søkte om dette karosseriskiftet. Dette lukter advokatmat...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 30. Mar 2011 22:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Ja, jeg ble rimelig paff når jeg fikk svaret. Egentlig hadde jeg trodde de ganske enkelt skulle "rydde opp" og prege det gamle nummeret på det nye karosseriet eller notere ned det nye karosserinummeret i sitt register som en del av et tidligere (tydeligvis lovlig) karosseribytte.

Jaja, vi får se hva Amcar sier om saken. Skal kontakte saksbehandler også og se om det er noen andre muligheter som ikke står svart på hvitt i brevet.

Det triste er at jeg egentlig bare prøver å gjøre ting riktig og bygge en sikker og trygg bil som er oppgradert i forhold til alle svakhetene i det originale designet. Det er uendelig mange som kjører rundt i høyst usikre ombygde biler men de tar selvsagt sjansen og de fleste blir aldri stoppet i kontroll uansett.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Mar 2011 18:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Til opplysning er foreldelsesfristen for mord 25 år! :evil:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 31. Mar 2011 21:20 
Avlogget
Get going
Get going

64Chevelle skrev:
Ja, jeg ble rimelig paff når jeg fikk svaret. Egentlig hadde jeg trodde de ganske enkelt skulle "rydde opp" og prege det gamle nummeret på det nye karosseriet eller notere ned det nye karosserinummeret i sitt register som en del av et tidligere (tydeligvis lovlig) karosseribytte.

Jaja, vi får se hva Amcar sier om saken. Skal kontakte saksbehandler også og se om det er noen andre muligheter som ikke står svart på hvitt i brevet.

Det triste er at jeg egentlig bare prøver å gjøre ting riktig og bygge en sikker og trygg bil som er oppgradert i forhold til alle svakhetene i det originale designet. Det er uendelig mange som kjører rundt i høyst usikre ombygde biler men de tar selvsagt sjansen og de fleste blir aldri stoppet i kontroll uansett.

Er du sikker på at du ikke plutselig kan "finne" rammenummeret en plass.............................................?
Det kommer sikkert "frem i dagen" dersom du tar en grundig degreasing jobb / vask .......................!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Apr 2011 09:42 
Avlogget
Rookie
Rookie

Dominator skrev:
Til opplysning er foreldelsesfristen for mord 25 år! :evil:

Det setter ting litt i perspektiv...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Apr 2011 11:15 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ja, men et mord er jo ikke like alvorlig som skattesnusk eller etatens egen manglende registrering av et korrekt utført karosseribytte...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Apr 2011 14:39 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Jeg er veldig spent på fortsettelsen av denne saken !

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 28 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 12 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet