v8power skrev:
Hjelper fint lite med doortagen. VD har ganske enkelt bestemt seg for å nekte nedklassing uansett. HAr knapt hørt om noen som har fått nedklasset noe det siste året eller 2. Diesel Tahoe er eneste unntaket hvor VD merkelig nok gavc en generell dispensasjon til nedregging.
Har bilen tag som på bildet så er det å regne som fabrikantens dokumentasjon og tilstrekkelig. Bilens vognkort skal være i henhold til data oppgitt her. Når Trafikkstasjonen (daværende Biltilsynet) hadde gjort feil her ved førstegangsregistrering og godkjent den med forhøya foraksel- og totalvekt, må dei også kunne rette opp i det når det blir påvist. Det holdt for min Dodge Durango.
Illustrasjonsbilde
For å strekke det litt, kor vanskelig desse som forvalter praksisen av regelverket sjøl har for skjønne dette, så sjå for deg at du tar med din "lett lastebil" og flytter til Sverige. Der registreres bilen som personbil under 3.500 kg, altså på opprinnelige vekter. Etter ei tid utenlands vil du flytte heim igjen og importerer din egen bil på nytt, og da er det plutselig i orden for Vegvesenet at bilen registreres som personbil under 3.500 kg. For da utløser det full ny personbilavgifter i.f.m. importen! Bare et tenkt eksempel, det er så klart ingen som tar inn ein 10-15 år gammal bil og betaler 800.00 i avgifter. Men får du din lokale Trafikkstasjonsinspektør med på denne tanken, skjønner jo han også at den eineste årsaken til å nekte nedregistrering er at staten ikkje tjener penger på det. Det er ingenting i lovverket som er til hinder for dette.