AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 18:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 88 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Nedregg av G30
InnleggSkrevet: Tor 28. Apr 2011 23:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

AW-100 skrev:
Går fint å få godkjent en personbil med totalvekt godt over 3500 ja... Personbilregistreringa har ingenting med sertifikatklassen å gjøre.

Biltilsynet har all rett til å henge seg opp i "små detaljer" selv om du er der for å skrive inn noe helt annet. Det er deres jobb å sjekke at alle biler er i henhold til godkjenninger, hvorfor skulle de være noen forskjell på om du blir stoppet på teknisk kontroll etter veien, eller om du frivillig drar inn i "løvens hule" på teknisk kontroll? Så JA, de sjekker hjuldimmensjoner hvis du skal montere bakseter, og de sjekker lykter om du skal montere senkesett...

Tja vet ikke helt det du. Du skal jo få godkjent endringen vist den er gjort rett og det er lov. At noen lys foreksempel er feil skal egentlig ikke vere noe hidring i å få endringer godkjent så lenge endringen ikke har noe med mangelen å gjøre. Du er der for å framvise en endring av bilen og ikke for at dei skal få gjennomføre full tekniskkontroll av bilen. Var vertfall sann i Ørsta før han nye begynte å jobbe her... er heller ikke sann dei praktiserer det på BT, på nordfjordeid

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 28. Apr 2011 23:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

vist ikke det går så har nå du ett anna alternativ, men det trenger vi ikke å ta her :)[/quote]
detta hørtes mye lettere ut 8) trenger ikke spørre noen om lov heller.. :mrgreen: =D>

78 chevrolet camaro
66 chevrolet sportvan delux

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Apr 2011 21:37 
Avlogget
Rookie
Rookie

Går fint å få godkjent en personbil med totalvekt godt over 3500 ja... Personbilregistreringa har ingenting med sertifikatklassen å gjøre.
Fårstår ikkje helt hva du mener ? Vist bilen har over 3500 kg så er den c1 og den har tilltat total vekt på 3901.
Så du Andreas mener eg skal prøve og få den godkjent på Nordfjordeid og legge fram papira og spør hva som Mangler for og få den godkjent ?
Hva på bak opphenget eg må skifte ? I papiret mitt står det at med og bytte bolter til innfestninga av fjær bladene så blir vekta 3499kg. ??

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Apr 2011 22:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Personbil på over 3500 krever C1, men er ikke en lett lastebil av den grunn :)

På min G30 er det fjernet ett blad i fjærene bak, og mener u-boltene er byttet siden fjærpakken da blir litt mindre...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 29. Apr 2011 23:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Chevy Van St 400 skrev:
Fårstår ikkje helt hva du mener ? Vist bilen har over 3500 kg så er den c1 og den har tilltat total vekt på 3901.
Så du Andreas mener eg skal prøve og få den godkjent på Nordfjordeid og legge fram papira og spør hva som Mangler for og få den godkjent ?
Hva på bak opphenget eg må skifte ? I papiret mitt står det at med og bytte bolter til innfestninga av fjær bladene så blir vekta 3499kg. ??

ja er vel verdt et forsøk det :)
Med mindre det allerede er gjort siden du har papira, så må du fjerne ene bladet på hver bladfjer bak og bytte til andre ubolter (Jeg har bladfjærpakke fra en nedregga vist du trenger det). På en som er registrert med totalvekt over 3500 så mener jeg der skal vere 6 blad :) og 5 blad på en som er nedregga. Var vertfall sann med dei bilene jeg har hatt. Men på G20'en min så var der bare 4 :P så der har jeg satt på ett blad til såpass den ikke feil stuka så jævli :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Apr 2011 21:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

AW-100 skrev:

Biltilsynet har all rett til å henge seg opp i "små detaljer" selv om du er der for å skrive inn noe helt annet. Det er deres jobb å sjekke at alle biler er i henhold til godkjenninger, hvorfor skulle de være noen forskjell på om du blir stoppet på teknisk kontroll etter veien, eller om du frivillig drar inn i "løvens hule" på teknisk kontroll? Så JA, de sjekker hjuldimmensjoner hvis du skal montere bakseter, og de sjekker lykter om du skal montere senkesett...

Biltilsynet har INGEN rett til og henge seg opp i små detaljer når du har bestilt time for og utføre en jobb...
Hvor i all verden har de hjemmel i loven til og kontrollere soting i ruter dekk dimensjoner etc etc. når du kommer for og regge ned bilen din ?
De kan kalle bilen din tilbake til en teknisk kontroll eller stoppe deg ute langs veien på en kontroll og gi deg en mangel lapp, men de har ikke lov til og gi deg mangel på andre ting når du kommer for og få utført en tjeneste.
Hvis de gir deg en mangel lapp har dem gitt deg et enkelvedtak som du kan påklage !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 30. Apr 2011 22:54 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Biltilsynet har AL ret, det er deres jobb.
er korrekt at de kan gi enkelvedtak, som kan påklages, men om de gir det langs veien eller inne i hallen er urelevant.
hvis du bestiller time, kan de, (Hvis de ser det!) påpeke feil, og utstede krav om ny godkjenning!
spørgsmålet er om de gjør det!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Mai 2011 16:08 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jah men C1 er jo det samme som lett lastebil ? Eg har ikkje sjekka om det er blitt tatt vekk noen fjærer i fjær pakken :P Men skal sjekke det eg andreas og så fe vi sjå om eg må kjøpe dissa fjærene av deg. har du boltane også ? Skal snart på tur med Vanen so hadde vår fint å snart fått orden på de 8)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Mai 2011 22:27 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

FordFreak skrev:
AW-100 skrev:

Biltilsynet har INGEN rett til og henge seg opp i små detaljer når du har bestilt time for og utføre en jobb...
Hvor i all verden har de hjemmel i loven til og kontrollere soting i ruter dekk dimensjoner etc etc. når du kommer for og regge ned bilen din ?
De kan kalle bilen din tilbake til en teknisk kontroll eller stoppe deg ute langs veien på en kontroll og gi deg en mangel lapp, men de har ikke lov til og gi deg mangel på andre ting når du kommer for og få utført en tjeneste.
Hvis de gir deg en mangel lapp har dem gitt deg et enkelvedtak som du kan påklage !

er ikkje sikker på at det er eit enkeltvedtak det her er snakk om, om du får ein mangellapp så er det ein påpeikning på at bilen ikkje er i henhold til kjøretøyforskriften. om dei gir deg eit gebyr for manglande bruk av belte eller andre ting BT er bemyndiga til å gje gebyr på så kan du klage på det ileggelsen av gebyret, men mangellapp er ikke enkelt vedtak. vidare så kan dei påpeike alle feil og mangler som måtte være på bilen sågar avskilte kjøretøyet om det ikkje stiller krava til forsvarlig stand.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Mai 2011 13:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

En mangel lapp er et enkeltvedtak, det er et juridisk dokument som altid skal vise til vilken forskrift de begrunner vedtaket med.. Henviser det ikke til en lov er det feil utfylt :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Mai 2011 23:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jah men er det noen som trur eg får det godkjent i 2011 ? på nordfjordeid BT?` I ditta dokumente eg har står det du må skifte ut boltene.. er det noe vits ? er ikkje dei helt identiske med dei som står på orginalt ?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 13. Mai 2011 23:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

spør du meg er hele regelverket helt "mongo", idiotisk, dustete og teit.. hvorfor ikke bare endre noen tall?!? som f.eks. lavere nyttelast slikt at totalvekta kommer like under 3500?!? selv om bilen klarer ca 4tonn.. bare og begrense hva som er lov vel?? Faen så dumt.. ](*,)

60 caddi
56 New Y
Tidligere bil:
73 Mach1
90 subb
77 Trans Am
78 Ramcharger
84 GMC Big D
87 Subb
70 Estate Wg
74 New P
69 Coronet stw
69 17M RS
66 Skylark
67 Wagoneer
85 Cutlass Cu
69 98
71 300
69 Polara
74 Dart
++

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Mai 2011 00:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Chevy Van St 400 skrev:
Jah men er det noen som trur eg får det godkjent i 2011 ? på nordfjordeid BT?` I ditta dokumente eg har står det du må skifte ut boltene.. er det noe vits ? er ikkje dei helt identiske med dei som står på orginalt ?

tja, er vell bare å prøve kansje. Vet ikke om det er noe forskjell enn at dei sikkert er noe kortere siden der er ett blad mindre... Men på det ene paret med bladfjerere jeg har så er der byttet ubolter med så jeg kan sjekke om det er noe forskjell jeg :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Mai 2011 01:18 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Noen som vet om du får godkjent ombygging av g30 lett lastebil til g20 personbil?=)

1997 Bmw 525 tds

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 14. Mai 2011 03:20 
Avlogget
Rookie
Rookie

amcarfreak skrev:
spør du meg er hele regelverket helt "mongo", idiotisk, dustete og teit.. hvorfor ikke bare endre noen tall?!? som f.eks. lavere nyttelast slikt at totalvekta kommer like under 3500?!? selv om bilen klarer ca 4tonn.. bare og begrense hva som er lov vel?? Faen så dumt.. ](*,)

JA regelverket/paragrafrytterene er "MONGO"

79 Pontiac Trans Am 10th Anniversary 403 Olds Solgt

Idrett lukta svette og SPORT lukta BENSIN

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 88 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 14 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support