AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 26. Jul 2026 13:15

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor 16. Des 2010 00:25 
Avlogget
Get going
Get going

chevynor skrev:
Sjekk her; http://www.gjelstenli.no/lpg/
Selv fikk jeg en polakk som hadde montert over 800 LPG anlegg i Polen, til å komme hit å montere i min Suburban. Kostet 9000 med to tanker. Jobben var svært godt gjort. Først ved andre kontroll hos BT "oppdaget" de anlegget, og skrøt av hvor godt det var gjort. Men de fant ikke noen papirer og jeg sa det hadde stått i bilen siden jeg fikk den, og på samme måte som at de på 10 år ikke hadde oppdaget at det ikke var rammenummer på ramma, sa de ikke mere om det.
Men det er viktig å merke seg at denne "regjeringa" vi nå har, har foreslått en høyere avgift på LPG. Dessuten har SV uttalt at de ikke støtter LPG i bil, da det ikke er miljøvennlig..... Men i Europa selges man norsk skaff med reklamen:"Kjør miljøvennlg med TROLLgass fra Norge".... Men SV, som tror de er Norges største parti, vet jo best.....
Så fort min K10 er klar, skal den ombygges til LPG. Det er så mye billigere uansett, at det lønner seg.

Så det ble ikke noe mere utav dette hos tillsynet da? Fikk du det innført i vognkortet at det var montert anlegg?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 21. Jan 2011 12:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

bowtietwister skrev:
Par ting å merke seg i forhold til montering av anlegg i Polen!
Reint praktisk så er dette "raka vegen" men i godkjenningsøyemed så er det en del skjær i sjøen.
Vi har hatt kunder som har ikke godkjennte lpg anlegg og gått gjennom Periodisk kontroll uten anlegget er "oppdaget" for å si det sånn.
Du kan få et polsk montert anlegg godkjennt hvis du går til en montør og får denne til å utstede et monteringsbevis.
De fleste montørene vil nok da ta seg betalt for dette.

Alle bruktimporterte¨på §1.15 vil ikke kunne godkjennes med ettermontert anlegg. Hvordan dette blir hvis bilen importeres med anlegget montert vet jeg ikke.

Gammel tråd, men:

Åssen er teknologien på gamle vs nye LPG-anlegg? Noen som vet hva som er forbedret på "nye"?

69 Chevy Camaro X44, LT1 (ex)
68 Plymouth Valiant, 383 Magnum(ex)
74 Ford Maverick, 302 (ex)
88 Chevy Astro (ex)

Non
Athletic
Sport
Created
Around
Rednecks

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 21. Jan 2011 13:52 
Avlogget
Get going
Get going

bullfinch skrev:
Jeg tenker på å importere en El Camino fra Sverige til Norge.

Planen er da å kjøpe en bil som er stygg i lakken, fin teknisk og ok inni og tolle/mums'e den inn så billig som mulig.

Videre er planen å lakke samt installere LPG-system i Øst-Europa før jeg viser den i Norge.
Selvsagt ett eu-stemplet mixeranlegg til 350-motoren (som jeg mest sansynlig ender opp med)

Hvordan er det å gå godkjennt en veteran med LPG?

Går utifra at det er enklest om jeg importerer en bil fra før 1971 så jeg kan velge litt på hvilket grunnlag den skal godkjennes.
Dersom jeg tar inn en bil på særskilt grunnlag er det vel ikke mulig å få godkjent LPG-anlegg. Har lest rundt at folk har problemer med å endre farge på bilen dersom den er tatt inn på dette grunnlaget. Videre kan det være greit om 10 år til å ha mulighet til å øke hestekrefter i bilen også (uten hestekreftavgifter.) Det er heller ikke mulig på særskilt grunnlag.

Noen som har erfaring med godkjenning av veteran med lpg-drift?

Noen erfaringer med firmaer som installerer lpg i øst europa?

Ser at http://www.nashfuel.com har billige LPG-systemer, disse er det vel bare å styre unna om man vil ha det godkjennt?

Dersom du planlegger VETERAN registrering og forsikring, så skal vel bilen være orginal, det er den vel neppe dersom den blir bygget om for / med LPG.........................

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 23. Jan 2011 20:48 
Avlogget
Get going
Get going

Nitro66 skrev:
bowtietwister skrev:
Par ting å merke seg i forhold til montering av anlegg i Polen!
Reint praktisk så er dette "raka vegen" men i godkjenningsøyemed så er det en del skjær i sjøen.
Vi har hatt kunder som har ikke godkjennte lpg anlegg og gått gjennom Periodisk kontroll uten anlegget er "oppdaget" for å si det sånn.
Du kan få et polsk montert anlegg godkjennt hvis du går til en montør og får denne til å utstede et monteringsbevis.
De fleste montørene vil nok da ta seg betalt for dette.

Alle bruktimporterte¨på §1.15 vil ikke kunne godkjennes med ettermontert anlegg. Hvordan dette blir hvis bilen importeres med anlegget montert vet jeg ikke.

Gammel tråd, men:

Åssen er teknologien på gamle vs nye LPG-anlegg? Noen som vet hva som er forbedret på "nye"?

I prinsippet skal du på gammelbilen streng tatt ta bort alt det som har med bensin å gjøre å bare kjøre propan. FInnes spesialtillpassede spjeldhusplater på markedet som er tillpasset slik at du skal kunne sette mixer'n rett på. Bare se på gammle propan trucker.
Nyere system har jo egne motorstyringer som tar over strax kjølevæsketemp er høy nok til å kondensere gassen. det siste er kjølevæske forvarmede dyserails og i følge dem som har prøvd dette så senkere det forbruket og stabiliserer gassdrifta i kaldt vær

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 19 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 8 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet