AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 25. Mai 2026 22:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 23. Mai 2011 13:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Jeg har en Chevrolet Suburban K2500 1994 mod. som er registrert som kombinertbil over 3500kg. Den har tilhengerfeste men i vognkortet står det ingenting om tillatt tilhengervekt. Prøvde å ringe biltilsynet, fikk prate med den mest gretne gubben de hadde tilgjengelig og der fikk jeg til svar at når det ikke sto i vognkortet så hadde jeg ikke lov til å dra tilhenger i det heletatt. Noen som har noen erfaringer med dette? Gubben hos vegvesenet mente jeg måtte skaffe noen papirer fra importør og få, selvsagt mot et vederlag, dette ført inn i vognkortet før jeg kan dra noe med den. Jeg for min del skjønner fortsatt ikke hvorfor det er tilhengerfeste på bilen hvis jeg ikke kan dra noe med den.. Og jeg som har dratt tilhenger med den gjennom halve norge og tilbake.. :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Mai 2011 20:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Her er en side med spesifikasjonene, også towing weight: http://www.dieselsuburbans.com/DieselSuburbanFacts.htm

eller her, der du kan skrive inn merket/år,etc. : http://www.trailerboats.com/towrating/index.cfm?action=search&yr=1994&make=Chevrolet%2FGMC&model=Suburban+K2500+(4WD)&min_tlimit=&max_tlimit=
fra 6000 - 10000lbs. eller sier flere at det skal så på et merke i døråpninga....

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 26. Mai 2011 23:05 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

I norge er det som oftest tilatt tilhengervekt = bilens egenvekt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2011 08:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Bilens tilhengervekt har litt med hva girkassa tåler å gjøre. Noen nyere biler har faktisk tilhengervekt høyere enn bilens egenvekt. F.eks.Volvo V70 aut. 1800kg t.v. Så det er ingen fasit. Importør skal ihvertfall vite.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2011 10:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Dodgen min som ble nyregistrert i Norge i -78 har egenvekt på 2150 men maks tilhengervekt på 1850...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2011 19:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ann skrev:
Jeg har en Chevrolet Suburban K2500 1994 mod. som er registrert som kombinertbil over 3500kg. Den har tilhengerfeste men i vognkortet står det ingenting om tillatt tilhengervekt. Prøvde å ringe biltilsynet, fikk prate med den mest gretne gubben de hadde tilgjengelig og der fikk jeg til svar at når det ikke sto i vognkortet så hadde jeg ikke lov til å dra tilhenger i det heletatt. Noen som har noen erfaringer med dette? Gubben hos vegvesenet mente jeg måtte skaffe noen papirer fra importør og få, selvsagt mot et vederlag, dette ført inn i vognkortet før jeg kan dra noe med den. Jeg for min del skjønner fortsatt ikke hvorfor det er tilhengerfeste på bilen hvis jeg ikke kan dra noe med den.. Og jeg som har dratt tilhenger med den gjennom halve norge og tilbake.. :P

Hengerfestet kan ha blitt ettermontert ein gang i løpet av dei 17 åra som har gått og det er ikkje sikkert tidligere eier(e) har sett det som viktig å få det på papiret. :wink:
Angående tillatt hengervekt innskrivd i vognkort så har eg vært borti 80-tals BMW'er som har fått utfyllt denne rubrikken i vognkortet, mens bilen har eksosanlegget hengende (fra fabrikk) midt under bilen bak. Det hadde blitt eit spesielt hengerfeste :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2011 20:45 
Avlogget
Get going
Get going

Førerkortbestemmelsene: Alle bilførerkortklasser (BC1CD1D) kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt ikke over 750kg. Klasse B kan imidlertid trekke noen tilhengere med tillatt totalvekt over 750 kg. Vilkårene er at tilhengers tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt med fører (75 kg) samt at tilhengers og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg. Tekniske begrensninger: Selv om OK etter førerkortbestemmelsene, må du i bilens vognkort sjekke bilens tillatte hengervekt (maksimale aktuelle tilhengervekt) og vogntogvekt (bilens aktuelle totalvekt + hengerens aktuelle totalvekt). Disse vektene må ikke overskride uansett hvilke førerkortklasser du har. vær obs på at det som gjelder er hengeren sregistrerte totalvekt, spiller ingen rolle om hengeren er tom. hengerens egenvekt har ingenbetydning, og for å trekke henger over 750 kg totalvekt togvekt maks 3500kgmå du ha minst BE, har du C1E kan du trekke kombinasjon opptil 7500 kg togvekt du kan aldri trekke mer enn det som er oppgidd i vognkortet. eller på festets id tag.

76 malibu landau coupe under rest
88 chev van
77 caprice prosjekt
80 caprice prosjekt
92 chevy tiara presidental

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Mai 2011 22:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

AW-100 skrev:
Dodgen min som ble nyregistrert i Norge i -78 har egenvekt på 2150 men maks tilhengervekt på 1850...

Tromler bak ...da blir lista lagt ned he he

Smog skrev:
Bilens tilhengervekt har litt med hva girkassa tåler å gjøre. Noen nyere biler har faktisk tilhengervekt høyere enn bilens egenvekt. F.eks.Volvo V70 aut. 1800kg t.v. Så det er ingen fasit. Importør skal ihvertfall vite.

skivebremser bak samt eu direktiver sikkert siden er det er en møkkabil :mrgreen:
I sverige kan du legge til 400 kg til

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 27. Feb 2013 14:49 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hvis dette er en bil som er registrert som lett lastebil (C1) så kjører du
på 1 og en halv gange regelen.
Har samma greiene selv.
Aktuell vekt på bilen når du blir stoppet kan
ganges med 1.5 på henger.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Aug 2013 00:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

rogsen skrev:
Hvis dette er en bil som er registrert som lett lastebil (C1) så kjører du
på 1 og en halv gange regelen.
Har samma greiene selv.
Aktuell vekt på bilen når du blir stoppet kan
ganges med 1.5 på henger.

Her datt eg av lasset
Har c1 lappen og sjekket med biltilsynet og hvor mye eg hadde lov å dra etter min c1 regga ford van og fikk til svar kun 750 kg.Har en 1700 kg tung vogn (totalvekt) og har jevligt lyst på ford van igjen men stopper opp pga ikkje c1e lappen som eg fikk til svar at eg måtte ha for å dra vogna mi.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Aug 2013 10:47 
Avlogget
Get going
Get going

er kommet litt nye regler nå.
Ny klasse B 96 – trekke større tilhenger etter opplæring uten prøve

Ordningen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Bilførere med klasse B kan gjennomgå minst 7 timer obligatorisk opplæring ved en godkjent trafikkskole for å få klasse B 96. Når denne opplæringen er innmeldt til Statens vegvesen, får du den nye koden i førerkortet. Det er ikke krav om førerprøve for å få den nye rettigheten.

Den nye klasse B 96 gjelder for vogntog (personbil + tilhenger) der samlet tillatt totalvekt ligger i området 3501-4250 kg, dvs. 750 kg mer enn med ren klasse B hvor øvre grense for samlet tillatt totalvekt er 3500 kg.

Du må selvsagt respektere bilens tekniske begrensninger i form av «tillatt hengervekt» (maksimal aktuell totalvekt på henger etter bilen) og «tillatt vogntogvekt» (høyeste samlet sum for bilens og tilhengerens aktuelle totalvekter).

Les mer om de om de nye reglene, og prøv også vår tilhengerkalkulator. Den hjelper deg å finne ut hvor tung tilhenger du har lov til å trekke etter bilen når du har klasse B, B 96 eller BE.

Diverse endringer

Den som tar klasse BE for første gang 19. januar 2013 eller senere, kan ikke trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 3500 kg. Trekking av så stor tilhenger krever klasse C1E selv om bilen er i klasse B. Den nye begrensningen antas å få forholdvis liten betydning i praksis siden så store tilhengere krever at bilen har trykkluftmekanisk bremseanlegg. Vanlige personbiler har bare påløpsbrems og kan derfor normalt ikke trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 3500 kg.

76 malibu landau coupe under rest
88 chev van
77 caprice prosjekt
80 caprice prosjekt
92 chevy tiara presidental

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 10. Aug 2013 23:00 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

har be og c1 i lappen min men dette med 1,5 gangen her i overskriften gjalt vel kansje hva bilen skal kunne ha som tilhengervekt om eg har forstått riktig etter å ha lest gjennom en gang til her

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet