AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 25. Mai 2026 22:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 14. Jun 2013 19:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei. Veit ikke om dette er relevant men jeg føler at det er et stort behov for diskusjon. Min historie først: henta inn en 78 camaro for litt siden. Den var ganske uoriginal. Jeg var klar over regler om ombygging av bil etter 1971, men faren min importerte en 1979 modell camaro med 500 hk og dette var ikke noe problem i det hele tatt. Av egen erfaring valgte jeg derfor å investere ganske mye penger i den bilen, nettopp fordi jeg visste at det ikke var noe problem, selv med så ekstrem uorginalitet som den forrige bilen. Neida. Jeg møtte opp rimelig fornøyd med min nye bil på trafikkstasjonen. Etter 5 (!) timer var det ikke tvil. For det første: folka hadde ikke peiling. For det andre: bilen måtte rulles ut uten skilter og en småsur gutt som hadde brukt alt av konfirmasjonspenger på amcar. Det de sikkert visste noe om var dekkdimensjon. Jeg hadde 235 dekk foran og 255 bak. Ikke aktuelt. Både jeg og biltilsynsmannen at det ikke har noe å si ute i trafikken. I tilleg måtte jeg bytte ratt, belter og panser. De nevnte ikke noe om hodeskalle dashbordet, de uorginalitet setene eller motoren!
Fantastisk.

Selvfølgelig forsto de at motoren var uorginal. Jeg forundrer meg over at de var "snille" nok til å la det gå igjennom. På grunn av den første bilen som også gikk igjennom må dette være noe de gjør til vanlig. Hvis det ikke har noe å si, hvorfor er det så viktig med originalt ratt???

Håkon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Jun 2013 22:53 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Selv om en bil er blitt godkjent for noen år siden er det INGEN garanti for at en tilsvarende bil blir godkjent nå... Nye regler kommer stadig, og en tilsynsmann godtar ting andre steiler på, selv på samme stasjon. Så at du fikk bilen gjennom med såpass få "findings" skal du være sjeleglad for. Som du sier selv, så er det ganske strenge regler for ombygging av bil etter 1971, så hvordan du kan mene at de ikke har peiling bare fordi de ikke girt deg skilter der og da er for meg en gåte. Jeg vil heller si at de har god peiling, hvis de slipper gjennom en bil med større motor enn originalt: Hvis du IKKE kan dokumentere at det var en option, så har de godtatt det pga at de har erfaring med den type bil og motor fra tidligere. For vær du trygg, har de "forstått" at motoren var uoriginal så hadde de krevd dokumentasjon hvis de hadde vært i den minste tvil!

Dette er pissfeil som det koster mikkemus-penger å fikse. Er du heldig og kjenner noen som kjenner noen får du lånt deg ratt, dekk og panser, og beltene er det alltid greit å ha nytt!

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jun 2013 07:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ja folk må lære seg å sette på "visnings-hjul", "visningsratt" osv osv FØR de drar til bilsakkyndige. Enig med AW 100 at dette er bare pirk. I.o.m at de ikke nevner motor o.l har de jo vært kjempegreie...
Selv har jeg sliti med de folka i snart 40 år...

1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 15. Jun 2013 12:18 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Var i kontakt med en av de høyere herrer i Statens Vegvesen i Trondheim og fikk beskjed om at det er rom for godkjenning av forskjellige dekk uten fabrikkdokumentasjon. Dette er opp til hver enkelt kontrollør var beskjeden jeg fikk. (nederste linje) I Trondheim har de lagt seg på en praksis med maks 4 forskjeller foran/bak. (dette er en egen regel de har laget)

Paragraf 7-2

Krav om dokumentasjon
For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet – ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. – avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet