AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Forarbeid i forbindelse med lakkering
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=7444
Side 1 av 1

Forfatter:  svein [ Lør 21. Mar 2009 20:07 ]
Innleggets emne:  Forarbeid i forbindelse med lakkering

Jeg restaurerer en 70 mod Camaro, og i den forbindelse skal denne hellakkeres.
Det jeg lurer på er om man må slipe bilen plateren før den lakkeres på nytt, jeg vet man kan bruke en sealer men vil dette vare i lengden?
Håper på svar fra noen som virkelig vet og ikke bare tror de vet :wink:

Forfatter:  alfaalfa [ Lør 21. Mar 2009 20:28 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

:D
Heisann..storarbeide du legger opp til :wink:
Du trenger ikke slipe bilen platerein. og om du bruker søkefunksjonen på forumet så er det skrevet ganske mye om dette temaet egentlig, og ganske gode og forklarende tråder med gode svar.
i grove trekk: om du bare skal lakke den samme farge, eller annen farge for den saks skyld så holder det og matte ned gamlelakken skikkelig.

Forfatter:  alfaalfa [ Lør 21. Mar 2009 20:35 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

viewtopic.php?f=27&t=2860

viewtopic.php?f=27&t=1276

ps: fint om du fyller ut profilen din med hvor du bor og kommer fra :wink:

alfa

Forfatter:  Roar [ Lør 21. Mar 2009 21:11 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Bilem må slipes plåtren hvis den amerikanske lakken fortsatt sitter på, hvis du skal gjøre det ordentlig. Ingen vei utenom.

Forfatter:  svein [ Lør 21. Mar 2009 21:31 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Roar skrev:
Bilem må slipes plåtren hvis den amerikanske lakken fortsatt sitter på, hvis du skal gjøre det ordentlig. Ingen vei utenom.

Hvorfor må den det?

Forfatter:  Roar [ Lør 21. Mar 2009 21:51 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Fordi den gamle usa lakken reagerer med dagens lakk. Du kan prøve sealer så mye du vil, men lakken vil ryke etterhvert. Har sett mange slike lakkbehandlinger, og alle sammen ender med nuprer og små bobler osv. Hadde det finnes en enkel måte å ungå dette på så hadde jeg gjort det for lenge sida, for det tar noen dager å slipe en bil plåtren. Og jeg har sliipt mange.

Forfatter:  svein [ Lør 21. Mar 2009 22:05 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Roar skrev:
Fordi den gamle usa lakken reagerer med dagens lakk. Du kan prøve sealer så mye du vil, men lakken vil ryke etterhvert. Har sett mange slike lakkbehandlinger, og alle sammen ender med nuprer og små bobler osv. Hadde det finnes en enkel måte å ungå dette på så hadde jeg gjort det for lenge sida, for det tar noen dager å slipe en bil plåtren. Og jeg har sliipt mange.

Ok. Det er så mange meninger om dette så jeg ønsker å høre med folk som virkelig har erfaring med dette. Lakkeringsverkstedet som jeg har tenkt å bruke fikk fortalt fra leverandør av Glasuritt at dersom man legger ett strøk med klarlakk som sealer så vil dette holde.
Har ikke lyst til å legge ut 30-40000 på lakkering for at det kun skal holde et par år. Men har heller ikke lyst å slipe plateren dersom dette ikke er nødvendig, da jeg er redd for att lakkerer ikke skal få med seg alle ugjevnheter i karosseriet etterpå.

Forfatter:  Roar [ Lør 21. Mar 2009 22:11 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Du reiser et meget viktig spørsmål i saken. Du vil ikke legge ut 30-40k på en lakk bare for å oppdage etter 2 år at den må lakkes om. Det er helt riktig tenkt av deg. Men tenk da på at hvis du må lakke den om igjen så MÅ du også slipe den plåtren. Så ikke bare masse ekstra penger men også mye ekstra jobb.Egentlig bare en fordel å få vekk alt og bygge det opp på nytt. Da vet du hva du har.
Pokker en slik camaro sliper du ned på 2 dager sammen med en kompis som hjelper deg. Møkkajobb, men må gjøres.

Forfatter:  Olav [ Lør 21. Mar 2009 22:20 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Ikke noe å tenke på...gjør den platerein. Brukte varmepistol og slipe etterpå.Var ikke noe spes. mye jobb :D
Ble lakka først med alle typer fancy sealere og gode råd fra lakkerere men ble stygt etter ern tid. Så eg kommer ALDRI lakke en bil med termoplkastisk lakk uten å fjerne den :D

Olav

Forfatter:  st-remy [ Lør 21. Mar 2009 22:43 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

:) Ta den plate ren , så får du sjekka ka du skal lakke på også og bruk en haug med peng på :wink: kan skjule seg mye rart
under den lakken du har :wink:

Forfatter:  frankie [ Søn 22. Mar 2009 13:21 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Har også håp om å få til lakkering før sommeren. Men hvis man går til en proff lakkerer, bør ikke han være i stand til å vurdere hva som trengs? Og skulle nå lakken bli stygg etter noen år, vil det ikke i såfall være en reklamasjonssak? At men da kan kreve jobben omgjort?

Forfatter:  Norwaycharger [ Søn 22. Mar 2009 13:34 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Hei.

Ta et godt råd fra meg.
SLIP PLATERENT...
Det er ikke noe problem å isolere underlaget for å unngå kok og reaksjoner.
Problemet er at du aldri vet hva som er under den gamle lakken.
Det kan være masse forskjellig lakktyper og sparkel.
Du får aldri en lakkerer til å gi noen form for garanti på en 30-40 års gammel bil med et underlag av gammel lakk..

Forfatter:  joben [ Tir 24. Mar 2009 23:11 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Har en gammel Suburban med nyere lakk. Problemet var å isolere us-lakken. Etter ørten mellomslipinger satt en akrylgrunning, og da brukte vi Glasurit fyller.(285-55 tror jeg) Dette har vart i 4-5 år sålangt....... Hva som er under, vet jeg jo ikke, men rust vil nok slå bobler etter så pass lang tid, vil jeg tro.

Forfatter:  59 Coronet [ Fre 27. Mar 2009 09:41 ]
Innleggets emne:  Re: Forarbeid i forbindelse med lakkering

Slip for Guds skyld PLATEREINT.
På biler fra 50-60 og opp på 70 tallet brukte de Celluloselakk.Kanskje også senere,vett ikke helt.
Grunningen på den herder aldri ordentlig,om du sliper ned så kan du skrape av grunningen med en kniv,den lever sitt eget liv under der.
Har sett dette på Corvetter,Monte Carlo.Lincoln,Dodge og Cadillac.
Om det er originallakk selvfølgelig,er bilen tatt fra bunnen før så er vel ikke dete nødvendig,men er allikevel det beste.
Blir lakken for tykk,så får man fort sprekker og sig.
På Corvetter bruker jeg varmepistol til å ta av lakken med.
På stål biler bruker jeg 10 tomms skive på luft og 80 papir.
Litt jobb,men resultatet blir ihvertfall bra.Forseint å trege om 1 år vett du :lol: :lol: :lol: :lol:
Eller som en annen her på forumet skriver:Det er forseint å angre når du er dau :mrgreen: :mrgreen:
(Av irritasjon over dårleg grunnarbeid) 8)

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/