AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=26&t=6206
Side 1 av 1

Forfatter:  Gaute [ Man 17. Nov 2008 20:17 ]
Innleggets emne:  Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

Hva er det folket bruker mellom f.eks falser osv for å fohindre rust? jeg har til nå bare brukt sveisegrunning med sink. dette kan jo sveises på og brenner ikke opp. Det kan jo ikke lakkes slike plasser som det skal sveises på. Etterbehandling som ovatrol kommer jo senere, men må vel helst ha noe der med en gang.

Forfatter:  alfaalfa [ Tir 18. Nov 2008 11:34 ]
Innleggets emne:  Re: Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

Hei..

Jeg smører på rustkill eller(coroless) som vi sa før. Finnes på B.Makker og bensinstasjoner. funker utmerket og har gjort det i mange år for meg.

alfa

Forfatter:  Gaute [ Tir 18. Nov 2008 17:14 ]
Innleggets emne:  Re: Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

jeg har prøvd det jeg også på forskjellige ting, men kan jo ikke ha dette der det skal sveises, tenkte spesielt på slike plasser der falser blir sveist mot hverandre. Der blir det jo utsatt veldig for rust etter sveising.

Forfatter:  Hotrodder [ Ons 19. Nov 2008 15:00 ]
Innleggets emne:  Re: Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

3M har en spary man kan påføre før sveising. Husker ikke hva den heter, men den blir ofte bare kalt sveisespray.

Men man bør alltid etterstrebe å få på noe etter sveising også. Er det trangt, har jeg brukt fortynnet coroless og latt den renne innimellom over alt.

Forfatter:  Bippe [ Ons 19. Nov 2008 23:03 ]
Innleggets emne:  Re: Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

Hotrodder skrev:
3M har en spary man kan påføre før sveising. Husker ikke hva den heter, men den blir ofte bare kalt sveisespray.


Har ikke vert borti den sprayen som nevnes her, men vet at 3M har en spray som kalles sveisespray. Og den brukes til å spraye i sveisepistolen på mig aparat for att ikke sveisesprut skal feste seg.

Volvo har en maling som er beregnet til å grunne med før sveising. Malingen som kalles sveisegrunning er blå og koster ca 500,- for en halv liter.

Forfatter:  Hotrodder [ Tor 20. Nov 2008 10:59 ]
Innleggets emne:  Re: Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

Bippe skrev:
Har ikke vert borti den sprayen som nevnes her, men vet at 3M har en spray som kalles sveisespray. Og den brukes til å spraye i sveisepistolen på mig aparat for att ikke sveisesprut skal feste seg.


Ja,det er ikke den ihvertfall..hehe..
Den jeg har sett er selv metallic og ganske dyr den også. Mener å huske den kostat rundt 300 for en sprayboks.

Sikkert mye likt med den Volvo malingen du nevner.

Forfatter:  Infected Mushroom [ Tor 07. Mai 2009 09:23 ]
Innleggets emne:  Re: Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

hvorfor ikke bruke zink? Denne beskytter godt samtidig som man kan sveise i den. Gasolin.no selger jo forøvrig sveisegrunning, som jeg selv har brukt ved flere anledninger, og det er jo helt utmerket. Noen ganger har jeg sprayet med syregrunning i plateskjøtene, og slipt vekk grunninga kun der sveisepunktet havner, og dekket dette området med sveisegrunning, funker det også :)

Forfatter:  Bippe [ Tor 07. Mai 2009 13:00 ]
Innleggets emne:  Re: Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

Infected Mushroom skrev:
hvorfor ikke bruke zink? Denne beskytter godt samtidig som man kan sveise i den.


Sink er ikke det beste å sveise i selv om sveisen blir aksetabel. Desuten så danner sinken en gass som du blir syk av. Og i verste fall stryker med av. Så det anbefalles ikke.

Forfatter:  Infected Mushroom [ Fre 08. Mai 2009 00:12 ]
Innleggets emne:  Re: Grunning\rustbeskyttelse mellom karosseriskjøter\falser

Bippe skrev:
Infected Mushroom skrev:
hvorfor ikke bruke zink? Denne beskytter godt samtidig som man kan sveise i den.


Sink er ikke det beste å sveise i selv om sveisen blir aksetabel. Desuten så danner sinken en gass som du blir syk av. Og i verste fall stryker med av. Så det anbefalles ikke.
Sveisegrunning består jo også av sink?

Og "vanlig" sveiserøyk er vel ikke anbefalt å puste inn sånn i lengden det heller, ei heller sveisegass. Argon fortrenger oksygenet i lufta, og man kan stryke med av det også :wink: Jeg har jobbet som sveiser i noen år, og har fått min "daglige dose" med sveiserøyk, og det er ikke bra uansett hva man sveiser i. Så finnes det jo selvsagt tiltak da som man kan gjøre, som f.eks. friskluftmaske. Dyrt, men man bør tenke på helsa like mye som synet når man sveiser.

Just my 50-øring :D

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/