Camarogeddon skrev:
Jeg har lagt slike dørkeplater både i hengeren min (5 mm tykke), og brukt restene av samme plater til å lage gulv innimellom løftebukken på verkstedet mitt. Verktøyet jeg har brukt til kapp er enkelt og greit sirkelsag med fintannet blad (viktig!). For å få rette kutt har jeg brukt tvinge til å feste et rettholdt eller et vater til det som skal kappes.
Saga jeg har brukt har vært en meec+ (rød) sag fra jula. ikke noe kvalitetsverktøy mao, men har fungert helt fint så langt. Har som nevnt byttet ut bladet med noe mere fintannet. Bladet overlever kappingen helt fint, jeg har brukt det etterpå til å kappe kjøkkenskrog, og det gir helt fine snitt.
Du må måle ut hvor mye bladet bygger i forhold til det du legger an mot, mål ut, tving godt fast, sett på hørselværn (for det bråker som bare fy) og sag. Værnebriller er også greit mot aluminiumsspruten.
Erfaringsmessig så funker kappeskiver og andre slipende verktøy dårlig mot alu, det er for mykt, og bare klabber seg på skiva osv. mindre nøyaktig blir det og.
Gå over kantene etterpå med en fil for å ta kanter og grader så blir det fint å se på også.
-Camarogeddon
Fikk tips om vanlig sirkelsag tidligere, men ble litt skeptisk til om det gikk å kontollere kuttet, jeg må ikke gjøre tabber på disse platene. Kjøpte meg altså en mini-sirkelsag som du ser avbildet, den er visstnok lett å kontrollere.
Bruker man vanlig sirkelsag, lønner det seg visst å legge en plate av tre under alu-plata, lettere å kontrollere kuttet.
Man sager i treverket sammen med alu-plata, vibrasjonene opphører.