AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 24. Aug 2026 19:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 03. Mar 2008 23:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Tenkte jeg bare skulle høre om min lakkeringsplan er helt på trynet feil eller om jeg har følgt passeli med i timene her.
Har ikke lakkert hele kjøretøy før men en gang må være den første...

Har i hele vinter bygget om min 87 Camaro sport coupe, til en Z28 IROC.
Har derfor skiftet front fanger, bakfanger og fått montert på skjørt hele veien rundt.

Dette gjorde at jeg fann ut jeg ville lakkere HELE bilen utvendig.

Har gjort følgende så langt:

Mattet ned lakken med 220papir.

Slipt inn til bart metall der det fantes overflate rustflekker og hakk.

Påført syregrunning på flekkene

Deretter sparkel på flekkene

Slipt med klosse og 220 papir til det blei jamn overflate

Er dette en grei prosess før fyller???

Har ingen vesentlige skader på min Camaro, kun noen bittesmå rustflekker.

Har handlet inn flere liter med fyller og lakk av samme rødfargen som er orginal. Av merket PPG visst det var interessant:)

Vil gjerne høre noen tips om hvordan jeg videre skal gå frem:D
Noen som har??...fyr løs:)

Her er eit bilde av bilen:

Bilde

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 04. Mar 2008 00:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

camaro87-alex skrev:
Tenkte jeg bare skulle høre om min lakkeringsplan er helt på trynet feil eller om jeg har følgt passeli med i timene her.
Har ikke lakkert hele kjøretøy før men en gang må være den første...

Har i hele vinter bygget om min 87 Camaro sport coupe, til en Z28 IROC.
Har derfor skiftet front fanger, bakfanger og fått montert på skjørt hele veien rundt.

Dette gjorde at jeg fann ut jeg ville lakkere HELE bilen utvendig.

Har gjort følgende så langt:

Mattet ned lakken med 220papir.

Slipt inn til bart metall der det fantes overflate rustflekker og hakk.

Påført syregrunning på flekkene

Deretter sparkel på flekkene

Slipt med klosse og 220 papir til det blei jamn overflate

Er dette en grei prosess før fyller???

Har ingen vesentlige skader på min Camaro, kun noen bittesmå rustflekker.

Har handlet inn flere liter med fyller og lakk av samme rødfargen som er orginal. Av merket PPG visst det var interessant:)

Vil gjerne høre noen tips om hvordan jeg videre skal gå frem:D
Noen som har??...fyr løs:)

Her er eit bilde av bilen:

Bilde

hei

jeg hadde ikke sparklet oppå syra,jeg ville heller ha sparklet på grunninga og flekket ut etter på....sliper du med 220 rondell? hvis ikke blir det bare riper....og de kommer fram senere...når grunninga har trekt seg og sparkelen..

jeg ville gjordt det slik:

nr1 : vaske bilen med silikonfjerner først for at jeg ikke sliper gammel dritt ned i lakken.

nr2:derretter ville jeg ha matslipt bilen med 240 rondell

nr3:vasket rent og lakt på syre/epoxy

nr4:lakt på grunning,for den kan du sparkle på. ikke syre grunning.den skal man ikke sparkle på.den skal ha grunning over først.epoxy kan man sparkle rett på.

nr5:når sparkelen er slipt så legger jeg på grunning der jeg har sparklet(flekker ut sparkel flekkene)

nr6:pleier jeg og klosse bilen med 320

nr7:så tar jeg en runde med rondellen med 400-600

nr8:vasker bilen med silikon fjerner gjen og går over med støvklut og luft

nr9:så er det lakk...

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

http://thomastnt.websport24.no/

Sist endret av thomas den Tir 04. Mar 2008 14:37, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Mar 2008 09:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hmmm..Ok, jeg mente kansje noe annet når jeg skrev syregrunning.
Har lest innlegget til Bead-Lock der han anbefaler en Rustomvandler fra Wurth. Denne får jeg lett tak i på bedriften jeg jobber på.

Så tenkte å pusse ned til bart metall hvor det er store hakk, riper og små rustflekker. Deretter pensle på Rustomvandler, og sparkel utenpå rustomvandleren.

Deretter slipe jamt over sprakelflekkene og begynne med filler??

Hvilken korning bør jeg ha før påføring av filler??? 320? eller skal jeg gå høgere??..Har hørt at på pussingen før filleren er det ikke nødvendig med så alt for høg korning fordi filleren/primeren dekker desse stripene ganske godt. Deretter når filleren er lagd kan jeg pusse med 600vann og så er det klart for lakkering???? :D

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 04. Mar 2008 14:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

camaro87-alex skrev:
Hmmm..Ok, jeg mente kansje noe annet når jeg skrev syregrunning.
Har lest innlegget til Bead-Lock der han anbefaler en Rustomvandler fra Wurth. Denne får jeg lett tak i på bedriften jeg jobber på.

Så tenkte å pusse ned til bart metall hvor det er store hakk, riper og små rustflekker. Deretter pensle på Rustomvandler, og sparkel utenpå rustomvandleren.

Deretter slipe jamt over sprakelflekkene og begynne med filler??

Hvilken korning bør jeg ha før påføring av filler??? 320? eller skal jeg gå høgere??..Har hørt at på pussingen før filleren er det ikke nødvendig med så alt for høg korning fordi filleren/primeren dekker desse stripene ganske godt. Deretter når filleren er lagd kan jeg pusse med 600vann og så er det klart for lakkering???? :D

jeg bruker bestandig 240/320 0g rondel først,grunnen til dette er at riper vil komme fram senere hvis du bruker for grovdt korning....når sparkelen og matrialene du har påført flaten har herdet og "trekt" seg så kommer det du har gjordt unner fram.vannslipe er gammeldags og grisete syntes jeg...nå i dag så må det jo vere lettere og ta slutt steget føre lakk med 500/600 rondel (pussemaskin)og føre grunning alderig grovere en 240 til slutt på den måten så slipper du og slipe deg halvt i hjel...og det sies at man ikke skal sparkle på bart stål...syre og grunning er knall og bruke føre påføring av sparkel....rustfjerneren har du jo på der det har vert rust på bart metall,men den må jo vaskes og tørkes bort føre du legger noe over...slik er det iallefall med rustomforvanderlen som jeg bruker...men det jeg har nevnt ovenfor er de grunn prinsippa jeg pleier og gjøre...og har slått mange hastverk lakerere i det....har fått inn mange jobber fra såkalte lakerere som er værdensmestere,og de har retta en frammskjerm på 1,5 time fra start til slutt...ser greit ut der og da..men etter tre uker til et par månder,avhengi av temp ute så ser man slipemerker og grove søkk i sparkelen..ikke mye inponerende syntes jeg da...men mannen har tjent kr og har fått bet så han driter jo i det..men ikke du som har bilen...mange gode lakerere der ute...men mange som mener de er konger oxo,og er flinke til og svare og virker overbevisende...men er ikke bestandig at jobben blir like bra som munn :wink:hvis du lager deg selv en liten regel...føre du påfører grunning/fyller så skal bilen være like godt slipt som om du skulle ha lakkert bilen...på den måten slipper du grove pusseriper og slikt tull , som kan komme framm senere:thumbsup:

håper dette vil vere med på og hjelpe deg videre og ønsker deg lykke til med bilen :wink:

35 ford 3 vindu,
35 hot rod prosjekt,
2 bmw e30,
transporter 02
japsedritt
opel,
ford capri

http://thomastnt.websport24.no/

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ]