AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 29. Mar 2024 07:36

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 27. Des 2013 22:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jun 2013 16:42
Innlegg: 43
Bosted: Oslo
Etterpåklokskap er jo et tveegget sverd, det positive er at man viser evne og vilje til å revidere en tankerekke, det negative er at man samtidig demonstrerer at man ikke tenkte første gang! 8)

Jeg vil komme med en ny og kanskje bedre løsning enn det jeg foreslo i tidligere innlegg i tråden Owatrol?, selv om jeg visste om produktene tidligere, så er det til stor del basert på kunnskap tilegnet i ettertid.

I Tyskland har et av de store veteranbilbladene, i samarbeide med en kjøretøyteknisk høyskole, gjennomført en praktisk test av 28 forskjellige rustbeskyttende midler over 5 år. Det ble presentert testresultater etter 1 år og 2 år, og nå i oktober 2013 kom resultatene etter 5 år. Produktene ble testet på identiske metallkonstruksjoner som var bygget opp som en typisk kanal på en bil, med skjulte hulrom. De ble plassert på taket av høyskolen, og har stått der siden 2008. Det har vel ikke noe annet sted i verden vært gjennomført noe lignende.

Aberet for mange er selvfølgelig at testene er på tysk, men produktene er rangert med nummer med den beste først, og masse bilder underveis i testene, så lite granne mening skulle det være å få ut av det selv om man ikke sprechen språket. Noe av det som er interessant, er at plasseringene for mange produkter endrer seg underveis i testen, som eksempel datt Waxoyl fra Hammerite fra 5. til 18. plass etter 5 år. Owatrol kommer forresten dårlig ut som preventiv rustbeskyttelse (nr. 13), selv om jeg personlig har veldig positive erfaringer med Owatrol på eksisterende rust. Testene kan gratis lastes ned (som .pdf) her:

http://www.oldtimer-markt.de/rostschutztest

En kort konklusjon: På nye metallflater - dvs. første gangs antirustbehandling - er en voksbehandling å anbefale, og der kom Dinol/Dinitrol best ut av de voksbaserte produktene.
For å hindre rustspredning i en tidligere behandlet konstruksjon, er en form av olje- eller fettbehandling best. De kan også brukes lokalt på rustangrep, de kryper videre etter påføring (også gjennom platefalser og under gammel voks/Tectyl!), og noen er forbrukervennlige når det gjelder selve påføringsmetoden. Flere typer oljebaserte produkter er testet; noen som skal påføres varme (Mike Sanders) eller 'renne av' med varme i lakkboks slik som vinneren, de som inneholder en eller annen form for løsemiddel som skal dampe vekk, og de som kan påføres uten videre som de er. Noen fettprodukter er basert på mineralolje, og noen på naturlige oljer/fetter. Blant de dårligere testresultatene finnes også andre typer produkter. For de fleste av produktene gjelder at de er miljøskadelige, og at man bør man unngå hudkontakt. Det er kun Fluid Film (nr. 5) og Ballistol (nr. 26) som er fullstendig harmløse på begge måter, de andre fettproduktene blant de 5 beste er bare skadelige i liten grad, som tyskerne sier.

Både vinneren totalt, som er et mineraloljebasert fettprodukt, samt den beste av de voksbaserte produktene, er totalbehandlinger av hele bilen (Komplettdienstleistung) som vanligvis bare gjøres på verksted. De er derfor relativt dyre og lite egnet for påføring av amatører, selv om de kan leveres i mindre kvanta. Dinol/Dinitrol (nytt navn i Tyskland: Carlofon) kom best ut av totalbehandling med voks, mye takket være en svært omfattende kartlegging av hulromsbehandling for de forskellige bilmodellene, utarbeidet i samarbeide med bilprodusentene.

Noen av de olje/fettbaserte produktene kryper helt utrolig, og jeg så derfor en liten advarsel om å bruke mye av de tyntflytende fettbaserte produktene i dører, i sola om sommeren vil de krype ekstra mye utover p.g.a. varmen, og man ønsker vel ikke oljedrypp ned på innstegslista under døra! På en bil som skal lakkeres med det første, bør av samme grunn en påføring av fettbasert rustbeskyttelse gjøres etter lakkeringen, hvis ikke kan det bli en katastrofe i lakkboksen når varmen settes på... :shock: Det er kun testvinneren som skal 'renne av' i en varmeboks etter behandlingen, men alle de olje/fettbaserte produktene har problemet med sig og mulig drypping i sterk varme. Flere av olje/fettproduktene kan leveres i forskjellige viskositeter for delvis å forhindre dette. Her er testvinnerens kommentarer angående fordeler og ulemper med god krypeevne, på engelsk: http://www.timemax.de/en/tough-but-fair

I Nord-trøndelag har Steffen Schmitt firmaet MB Garasje. Han er importør av Fluid Film, og han har laget en artikkel om rustbeskyttelse med en kombinasjon av produkter fra 2 av de produsentene som var høyt rangert i testen, Mike Sanders og Fluid Film, og det er veldig interessant lesestoff med endel betraktninger omkring temaet oljebehandling:

http://www.mb-garasje.no/Rustbeskyttelse.html.

Her i Norge vet jeg bare om Buskerud Antirust utenfor Drammen (ca. 2000,- for en amcar) og MB Garasje i Nord-trøndelag, som behandler med miljøvennlige, fettbaserte produkter. Det kan godt være andre, og det kommer helt sikkert flere! Jeg foreslår at medlemmene varsler oss om dem etter hvert, med en post i denne tråden.

Disse testresultatene bør jo ikke hindre at man også kan gjøre seg sine egne tanker om antirustbehandling, det er jo mange som har gode erfaringer med andre produkter her hjemme.

_________________
1977 Dodge Aspen Wagon, SuperSix, 904


Sist endret av moparkisen den Lør 28. Des 2013 08:29, endret 3 ganger.

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 27. Des 2013 22:16 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 28. Mar 2008 10:08
Innlegg: 2570
Bosted: Oslo
Fint med en tech tråd som dette. Har ikke så mye erfaring med dette selv så jeg skal ikke mene noe mer;)

_________________
If it ain`t broken don`t fix it


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 28. Des 2013 09:26 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 30. Nov 2013 11:28
Innlegg: 33
Bosted: Halden
Bra jobba moparkisen...
Dette er faktisk mye synsing og mening...... så flott att du har fangett opp denne testen.

-Trond-

_________________
1935 Nash Lafayette, Fremtidig Street rod, Byggetid 3-6 år(2018)
Kan følges for intereserte :D http://nsra.no/forum/index.php?PHPSESSI ... pic=2140.0
1973 Buick Riviera Boat-Tail


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 28. Des 2013 09:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jun 2013 16:42
Innlegg: 43
Bosted: Oslo
Ja det skal vel godt gjøres å overse disse praktiske resultatene, endel andre tester opp gjennom årene har vært gjort med kunstig, forsert elding i klimakammere, og alltid med veldig bra resultater for firmaet som betalte testen! Dette begynte jo med Owatrol i en annen tråd, og såvidt jeg husker kom Owatrol ganske gunstig ut i en test i et båtblad for noen år siden!!

Dette er jo real-life, nøytral testing, og alle andre kommentarer fra eksperter tyder også på det. Etter at Myth-busters begynte på Discovery channel, har jo skepsisen til mange produkter vært tydeligere enn før, så det er bra at noen nøytrale, forbruker-orienterte kilder gjennomfører slike tester som denne.
Og når det gjelder synsing, så er det ikke helt umulig at jeg kjøper en sprayboks med FluidFilm for egne tester... 8)

_________________
1977 Dodge Aspen Wagon, SuperSix, 904


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 18. Jan 2014 21:26 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Man 01. Jan 2007 18:39
Innlegg: 2502
Bosted: E-18 , Bamble, Telemark
hva skal du "teste"?


Fyll bilen med Olje og håp det går bra...

Alle veteranbiler som bare blir brukt som sommers biler vil aldri ruste noe særlig om de står lagret godt i garasje og behandles pent og ikke kjøres i masse regn og står ute uke etter uke når det regner og er bløtt om sommeren...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 19. Jan 2014 08:28 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 30. Jun 2013 16:42
Innlegg: 43
Bosted: Oslo
Lagres? Jeg mener at alle biler skal brukes både sommer og vinter i all slags vær! Jeg kjører for tiden en 30 år gammel Mercedes st.vogn, fordi min gamle Aspen for tiden står med ødelagt automatkasse, men Dodgen har vært bruksbilen min hele året de siste 20 åra... :D

_________________
1977 Dodge Aspen Wagon, SuperSix, 904


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 14. Feb 2014 10:32 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 14. Apr 2012 20:42
Innlegg: 12
Fluid film, vestlande, http://www.bilkontroll.no/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 26. Feb 2014 00:14 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Søn 25. Okt 2009 20:41
Innlegg: 78
Bosted: Sotra / Bergen
moparkisen skrev:
Lagres? Jeg mener at alle biler skal brukes både sommer og vinter i all slags vær! Jeg kjører for tiden en 30 år gammel Mercedes st.vogn, fordi min gamle Aspen for tiden står med ødelagt automatkasse, men Dodgen har vært bruksbilen min hele året de siste 20 åra... :D


Respekt! :D Jeg har også 1977 Aspen som helårsbil. Mine biler er Owatrol-behandlet og har ikke vist tegn til rust selv i saltlaken vi vasser i her på vestlandet. Aspen' står i tillegg ute veldig store deler av året, men den blir vasket og stelt med flere ganger i uken, noe jeg tror har mye å si for levetid.

_________________
1996 Jeep Cherokee
1983 Chevrolet Camaro Z28
1977 Dodge Aspen SE


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2016 02:21 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 01. Des 2014 19:40
Innlegg: 47
moparkisen skrev:
Lagres? Jeg mener at alle biler skal brukes både sommer og vinter i all slags vær! Jeg kjører for tiden en 30 år gammel Mercedes st.vogn, fordi min gamle Aspen for tiden står med ødelagt automatkasse, men Dodgen har vært bruksbilen min hele året de siste 20 åra... :D

LIKER!!!

_________________
2004 Chevrolet Tahoe
2001 BMW 525
1994 Volvo 940
1982 Chevrolet Camaro


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2016 02:24 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Man 01. Des 2014 19:40
Innlegg: 47
Gengahl skrev:
moparkisen skrev:
Lagres? Jeg mener at alle biler skal brukes både sommer og vinter i all slags vær! Jeg kjører for tiden en 30 år gammel Mercedes st.vogn, fordi min gamle Aspen for tiden står med ødelagt automatkasse, men Dodgen har vært bruksbilen min hele året de siste 20 åra... :D


Respekt! :D Jeg har også 1977 Aspen som helårsbil. Mine biler er Owatrol-behandlet og har ikke vist tegn til rust selv i saltlaken vi vasser i her på vestlandet. Aspen' står i tillegg ute veldig store deler av året, men den blir vasket og stelt med flere ganger i uken, noe jeg tror har mye å si for levetid.

Yes. BRA.

_________________
2004 Chevrolet Tahoe
2001 BMW 525
1994 Volvo 940
1982 Chevrolet Camaro


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 01. Feb 2016 21:43 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 28. Okt 2015 23:19
Innlegg: 9
Her er at annet Lanolinbasert middel: http://www.okonomi-deler.no/utstyr-og-t ... ier/prolan
Funker for meg :)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support