AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 24. Aug 2026 19:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons 06. Jun 2007 19:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Beklager overskriften men er så driiiit lei nå jeg nesten spyr...
Som dere har sett tidligere har jeg eit lite prosjekt med lakking av ny front fanger, bakfanger og skjørt til min 87-Camaro...

Kjøpte alt dette da brukt på ebay...Har lagt ved noen bilder samt spørsmål...Mitt store spørsmål er egentli: Hvor mye fyller en "filler" ut...altså hvor stort må eit "hakk" eller "ripe" være for at du må sparkle i stedet for "fylling"....Grunnen til jeg spør om dette er at skjørtene ser ikke ut av pitte småhakk som kommer av stensprut...har pusset og gniket i X antall timer på dette å er såååå dritlei nå...føler ingen fremgang...Har brent av noen tusen og slik at lakk og grunning og diverse annet tilbehør står klart i garasjen...Men mangler filler:(:(:(

Vær så snill å svar på dette innlegget...Er så fortvilet..Tror jeg rett å slett trenger en pause fra hele pussejobben.
Her er bildene:

Bilde
Som dere ser er her mange "hakk" fra steinsprut...Kan desse dekkes med fyller??...

Bilde
Samma spørsmålet her egentli???

Bilde
Her var en skade som er støpt igjen på baksiden med glasfiber og sparklet som dere ser foran...Blir dette dekt med fyller??

Bilde
Her er noen litt grove "riper" som har kommet av at skjørtene mellom døra å kanalen har "gnikket" litt borti hverandre...Kan dette fylles med filler??...Eller må det sparkles???

Bilde
Samme her men veeeldi utydelig bilde...sorry

Bilde
Bare for å vise eit hjørte jeg måtte støpe opp igjen av glasfiber å deretter sparkle igjen sprekkene...Mye sparkling som dere ser...
Vil dette og bli dekt til med fyller???

Her har dere da mitt innlegg...Sikker veeeldi dumt spørsmål det der med fyller men har ingen vesentli erfaring...Bare 100forsjellige meninger om hvordan denne lakkprosessen går frem....Er bare dritlei nå å håper på noen svar vertfall....Takker så meget for all respons..:D

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 06. Jun 2007 23:27 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

:) mye jobb ja , legg et lag med grunding , legg 3 lag med sprøyte sparkel , etter at sparklet har tørka , dusj et søvaktig belegg med matsvart over , våt slip med 300 korning til du ser at det mat svarte er borte , fortsett med ny runde hvis det ikke blir bra , da kan du redusere med et strøk i gangen, kosearbeid detta 8) :lol:

etter at eg såg litt nærmere på bildan så , kan du ta en runde til med med sliping , såg ut som det var dårlig pussa somme plasser :wink:

Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 16:30 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

OK...takker for svar :) ....Hører flere snakker om sprøytesparkel...Flere lag osv...Men får ikke det konsekvenser med front fangeren og spoileren der???...Det er laget av eit mjukt materiale så sprøyte sparkelen vil da sprekke eller???

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 17:52 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ikke bruk sprøytesparkel, bruk slipefyller du, og bland inn litt mykningsmiddel, men du må nok legge noen omganger for å fylle allt det der med fyller ja, begynn som st-remy sa, først et tynnt strøk med plastheft grunning der du har slipt inn til ren plast, så 3 strøk med fyller, sliping, så 2 strøk med fyller,, sliping, så evt flere strøk med fyller om det trengs

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 19:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hmm....hører forskjellige meninger ja :?

Ikke bruke sparkel??...Tenker på å fylle igjen med sånn plastic padding av typen finspakkel...Er dette dumt??....Deretter tenkte eg på å begynne med filler og pusse???

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 21:40 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

camaro87-alex skrev:
hmm....hører forskjellige meninger ja :?

Ikke bruke sparkel??...Tenker på å fylle igjen med sånn plastic padding av typen finspakkel...Er dette dumt??....Deretter tenkte eg på å begynne med filler og pusse???

:) det var fyller eg mente , T7 har rett der , gjikk litt fort i svingene her , seine kvelder i garasjen :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Jun 2007 21:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

st-remy skrev:
:) mye jobb ja , legg et lag med grunding , legg 3 lag med sprøyte sparkel , etter at sparklet har tørka , dusj et søvaktig belegg med matsvart over , våt slip med 300 korning til du ser at det mat svarte er borte , fortsett med ny runde hvis det ikke blir bra , da kan du redusere med et strøk i gangen, kosearbeid detta 8) :lol:

etter at eg såg litt nærmere på bildan så , kan du ta en runde til med med sliping , såg ut som det var dårlig pussa somme plasser :wink:

Kall ALDRI fyller for SPRØYTESPARKEL....

For SPRØYTESPARKEL.... det er sånn DRIT vi sliter med på 80 tals lakka biler med vann/luft/korrosjonsbobler i lakken!

Sånn dritt SUGER og tiltrekker seg ALL foktighet.

Du får kline på litt sparkel i de værste hakka, legge 3 gode lag FYLLER, slipe med 180, legge fyller en gang til, slipe lett med 320, å håpe at hakka er vekk...

er de vekk, vannslip med 800, å klart til lakk!

Sprekker som ikke er skikelig reparert, de dekker ikke fylleren...desverre... :roll:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Jun 2007 20:32 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

ok...takker for en enkel forklaring bead-lock....Var av en eller anne merkelig grunn veldig enig med deg der...Må nok bruke fyller siden jeg må ha mykningsmiddel i den...
Har en finsparkel av typen plastic padding som tidligere skrevet...Den har jeg brukt på sprekker å GROVE hakk....

Som dere vet er dette GODT brukte skjørt og fangere fra 20år gamle biler så stenspruten å skrapingen ned på veiene har tatt ganske hardt innpå:)...

Men da prøver jeg å grovslipe litt mer med 120korning...Så prøver jeg noen lag med fyller...Sliper så over med 180 og legger eit lag til med fyller og sjekker resultatet....Er vel bare og fortsette prosessen dersom det fortsatt syner små hakk???

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Jun 2007 22:19 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hmm, jeg hadde ikke villet lagt fyller på så grov sliping som P120, da kan du få problemer senere med ettersynkning i fylleren, selv om du skal legge mere fyller oppå, jeg hadde gått med P180, så etterslipt med P240 for å få bort sliperiper etter P180 korningen før fylleren blir lagt.
Og spesiellt på plast, så hadde jeg villet begynnt med P180, siden det er utroligt hvor en kan "rive" plasten med P120 korning

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 14. Jun 2007 00:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Bead-lock skrev:
st-remy skrev:

Kall ALDRI fyller for SPRØYTESPARKEL....

For SPRØYTESPARKEL.... det er sånn DRIT vi sliter med på 80 tals lakka biler med vann/luft/korrosjonsbobler i lakken!

Sånn dritt SUGER og tiltrekker seg ALL foktighet.

Du får kline på litt sparkel i de værste hakka, legge 3 gode lag FYLLER, slipe med 180, legge fyller en gang til, slipe lett med 320, å håpe at hakka er vekk...

er de vekk, vannslip med 800, å klart til lakk!

Sprekker som ikke er skikelig reparert, de dekker ikke fylleren...desverre... :roll:

:) Du har nokk rett i at det var mye dårlig matriel på 80 talet , men i dag er matrielet mye bedre , men fyller er vell egentlig et anet ord for sprøyte sparkel eller omvent :?: :?:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 14. Jun 2007 16:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Sitat:
Du har nokk rett i at det var mye dårlig matriel på 80 talet , men i dag er matrielet mye bedre , men fyller er vell egentlig et anet ord for sprøyte sparkel eller omvent

Nei, det er nok to forskjellige ting,

Fyller, eller slipefyller som den også blir kallt, er en tykk grunning som har som misjon å fylle opp mindre riper, hakk, sår, pinholes og slikt i underlaget, kan også ta mindre ujevnheter i underlaget, for å få en jevnere å finere flate å lakkere på, samt å lettere få den riktige tykkelsen i den totale lakkoppbyggningen.
Og når slipefylleren er herdet, slipt, og rengjort, er den klar til å legge lakk rett oppå,
slipefylleren kan og vannslipes, noe som ikke er å anbefale på sprøytesparkel

Sprøytesparkel, er som navnet sier, en sparkel, som er såpass tynn at den er sprøytbar, og kan legges ganske mye tykkere på enn slipefyller, og tar og bedre ujevnheter, og større ujevnheter i underlaget enn det slippefylleren gjør,
og som har blitt nevnt tidligere, så suger sprøytesparkelen vann som en svamp, og en sprøytesparkel må også ettergrunnes med en vått i vått fyller eller sealer før en legger lakken.

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 14. Jun 2007 23:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

T-7 skrev:
Sitat:
Du har nokk rett i at det var mye dårlig matriel på 80 talet , men i dag er matrielet mye bedre , men fyller er vell egentlig et anet ord for sprøyte sparkel eller omvent

Nei, det er nok to forskjellige ting,

Fyller, eller slipefyller som den også blir kallt, er en tykk grunning som har som misjon å fylle opp mindre riper, hakk, sår, pinholes og slikt i underlaget, kan også ta mindre ujevnheter i underlaget, for å få en jevnere å finere flate å lakkere på, samt å lettere få den riktige tykkelsen i den totale lakkoppbyggningen.
Og når slipefylleren er herdet, slipt, og rengjort, er den klar til å legge lakk rett oppå,
slipefylleren kan og vannslipes, noe som ikke er å anbefale på sprøytesparkel

Sprøytesparkel, er som navnet sier, en sparkel, som er såpass tynn at den er sprøytbar, og kan legges ganske mye tykkere på enn slipefyller, og tar og bedre ujevnheter, og større ujevnheter i underlaget enn det slippefylleren gjør,
og som har blitt nevnt tidligere, så suger sprøytesparkelen vann som en svamp, og en sprøytesparkel må også ettergrunnes med en vått i vått fyller eller sealer før en legger lakken.

:) Da har e fått programert den opplysninga i skallen 8) :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 20. Jun 2007 21:42 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bare en liten oppdatering av mitt lakkeringsprosjekt...

Har idag sittet i 4timer å pusset å gniket på fronten min...
Siste jeg pusset over med var med 320korning handsliping papir...

Vil påstå jeg har fått eit ganske bra resultat...Har faktisk pusset vekk det meste av gamle lakken og så er egentlig inne på plastikken (uretanen)

Må si dette materialet er fint å jobbe med da det virker så fin overflatekvalitet på det....

Tenkte jeg skulle i morgå begynne med filler...
Har kjøpt inn som tidligere skrevet det som trengs til den jobben...
Av hakk å slike ting har jeg funnet to små hakk som er på spreidde plasser på front fangeren...Synest bare dette er så irriterende lite at sparkling tror jeg er unødvendig....

Skal prøve med eit par lag med fyller først...:)

Visst resultatet etter fylleren er bra er d da 600 våtsliping som duger eller??...Deretter lakkering???

Har forresten laget meg en liten hjemmelaget lakkboks i garasjen som består enkelt å greitt av tjukk plastikk i en firkantet boks på ca 2x2x2 meter..God plass inn i her...

En annen ting når d gjelder hakk å slikt som jeg skrev...Er det noen spesifikk størrelse (til dere som har erfaring) på hakkene før du må sparkle i stedet for å fylle igjen??...Vet at filler egentlig ikke skal brukes til tetting av hakk sånn egentlig men men.. :D

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 23. Jun 2007 19:24 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

lakikng?

Hehe... jo større plass, jo bedre...for da er sjansen for oppvirvling av støv...

Lakke ute tidlig på morgenen i sola er også gull!

(lakket masse ute...selv båter på opp til 82 fot)

kan godt feie over med 800 etter slipingen med 600...

Hakk?
tja... går fortere å fylle de små hakkene med sparkel istedenfor å legge fyller 4 ganger for å dekke over alle hakkene... :wink:

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Lør 23. Jun 2007 21:05 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Filler tar vel 180 sliperiper og opp. 120 kan bli litt mye men legger du tykt nok så går det nok til slutt det og. Fin tråd
Snakket litt med en lakkerer her om dagen angående den nye vannbase lakken. Han anbefalte å avslutte med 800 papir. Den nye lakken er mer følsom for riper sa han.
OPs glemte dette. LA fillern få tørke føre du begynner å slipe den. Minst 24 timer i god varme (20 grader) helst lenger hvis duu kan vente. Gjelder vel det meste av det du sprøyter på.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 16 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet