AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 17. Apr 2026 01:11

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Re: Hjulbuer
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 20:09 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Ser den.
Men samtidig er hjulbuer en vanlig salgsvare på masse andre biler - også entusiastbiler. Og det å sveise på en hjulbue som ikke passer 100% må vel være noe av det mest nyttige for en hobbymekaniker å ha med seg av erfaring og læring? Det at hjulbuer ofte ikke passer helt, er vel grunnkunnskap for alle oss som mekker bil, også de som jobber på et verksted.

For en fersk entusiastbil-eier med teknisk lyst og forståelse kan fiksing av en hjulbue være akkurat så krevende, og likevel overkommelig, at det blir første skrittet inn i hobbyen vår.

Samme personen vil miste motet dersom han blir møtt med at "enten betaler du x antall 1000 kr for at en proff skal gjøre jobben, ellers kan du bare kjøpe deg tileggsverktøy for 20-30.000, legge ned et par-tre uker med heldags øvelser, og gjøre jobben selv".

Hvordan var det med deg da du var fersk? Hvor mye penger hadde du til å sette komplette jobber bort til proffer?
Eller ble det kanskje noen langt fra perfekte jobber i starten som du høstet erfaringer fra og på den måten ble dyktigere?

Lakkeringsjobber blir ikke det samme. De jobbene er det langt vanligere at selv garvede hobby-mekanikere setter bort. Det blir en annen divisjon.

Kan forresten nevne at jeg har fått gjort en ting av en proff på min bil - halvfabrikat. De buede hjørnene på hver side av bakluka på roadsteren er rullet på engelsk hjul at en lokal veteranbil-entusiast som driver profesjonelt. Jeg forberedte karosseriet med tverrstående finerplater med ca 10 cm mellomrom som viste radien på hjørnet hele veien.
Han lagde også profilen nede i hvert hjørne under bakluka. Jeg tok greiene med hjem, kuttet de til og sveiste de på. Dette var tidlig i byggingen og jeg var relativt fersk på det tidspunktet.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 23:06 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Litt forskjell å sveise på hjørner på et 30 talls karosseri,kontra å lage hjulbuer på denne typen Ranchero,hvor det er buet alle veier..og da mener jeg ALLE veier.Det enkleste er da å ha bilen tilstede med verktøyet som trengs for å lage hjulbuen.

http://www.bangshift.com/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 09. Jan 2012 23:24 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Og det er også forskjell på dei hjulbuene som er til salgs over disk, siden dei er presset, kontra noen som er manuellt laget.

Og jeg ser den med å være fersk i hobbyen og vil lære seg ting, men da er det bedre å kjøpe ferdigproduserte hjulbuer og prøve seg på, evt kjøpe en brukt bakskjerm og kappe ut det en trenger å bytte, fremfor å få håndlaget slike ting fra noen andre for å øve seg på, for den hjulbuen der er ikke blandt dei enkleste å lage manuellt,
og også siden dei som håndlager slike ting kansje har gjort det over lang tid, og arbeidet seg opp et rykte dei vil ivareta

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 04:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ja her blei det mye fram og tilbake,jeg skjønner det er mange her inne med masse erfaring på å lage bildeler. Det er bra.
Og så leser jeg at hjulbua på mine rancheroer kan være vanskelige å lage. Joa..jeg har nok kanskje ikke det enkleste utgangspunktet foran meg. Alternativet å få fikset disse bakskjermene til ranchero'en,må isåfall være å få tak i en delebil der rompa på den,altså pick-up kassa er bra for rust. Så dele karrosseriet på bilen min slik at kassa bak kan byttes ut med den "nye" bakdelen og punkte det sammen. Det er skjøter innvendig i planet inn mot bakvinduet på disse bilene.
Men jeg har uansett muligheten til å bruke denne rancheroen som en prøvekanin for å lære meg dette med å bytte hjulbuer. Skulle det gå alldeles til helvete,så finnes det en plan b,dette med å bytte hele kassa ifra en annen bil. Ja selvfølgelig å få noen proffe til å fikse sveisinga er åsså en option.
Det skal bli spennende å se hvordan jeg får til denne bilen 8) !

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 08:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Vil tro denne bilen har 1,25 mm platetykkelse? Hvis det er tilfelle, er det ganske greit å sveise på. De tynnere 1 mm platene er betydelig vanskeligere. Særlig butt i butt sveising.

Kanskje de skjermbuene du har er mulig å bygge opp igjen? Butt i butt sveising med etterbehandling på begge sider av plata kan bli en bra og holdbar reparasjon. For å lage de mer kompliserte profilene kan man "klippe & lime" flere småbiter sammen og på den måten komme frem til en riktig 3D form.
Tidkrevende og pirkete, men veldig lærerikt.

En mulighet som ikke er nevnt ennå er å ta utgangspunkt i masseproduserte skjermbuer som ligner, og så bygge om de slik at de passer.

Forøvrig har jeg tilpasset innsveisingdeler til andre biler enn hot rod prosjektet også...

Å øve seg på noe fra skroten høres fornuftig ut. Men: Hvor gøy er det? Hvem gidder å bruke 10-20 timer på kveldstid i garasjen på å "liksom-reparere" en rusten Toyota Carina forskjerm som uansett skal i søpla etterpå??? Det funker ikke for meg ihvertfall.

Det er når fallhøyden øker at vi tar frem det beste i oss. Det er da vi skjerper oss maks og det er da vi lærer mest. Øv deg på bilen din, du. Det ville jeg gjort også.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 12:12 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hotrodder skrev:
Det er når fallhøyden øker at vi tar frem det beste i oss. Det er da vi skjerper oss maks og det er da vi lærer mest. Øv deg på bilen din, du. Det ville jeg gjort også.

HELT enig. Men btw, hvor får man tak i innsveisedeler som skjermbuer til "ukurrante" merker som en Camino? Er jo ikke akkurat hyllevarer...

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 13:48 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Ja,det er jo mye sant i at "øvelse gjør mester". Jeg har et par firma borti statene som jeg handler deler til ranchero fra. Men platedeler er det veldig skralt med,det er omtrent ingenting som er reprodusert til denne type ranchero,til det er bilen "for ny". Eneste jeg har funnet til nå,er en glassfiberdel og det er innerplata på baklemmen. Ellers er det ingenting,da må man håpe man finner fine objekt eller deler istedenfor. Kanskje jeg heller burde leite opp stansemaskinene til Ford som de brukte til å lage delene til bilen med..humre :) ! Hadde vel vært enklere nesten det iblant :lol: .
Nei men fra spøk til halvor.....jeg skal ta å slipe ned området rundt skjermene der og se å mye det er. Sånn som det ser ut akkurat nå med lakk på,så er det nedre kant av bueprofilen som er dårligst,men jeg syns det er veldig porete i hele overflaten,så det lukter gammal sparkel lang vei :? Å da er det mest sannsynlig mer rusta enn det man ser.
Men jeg får se å jeg finner når jeg går løs på bilen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 14:36 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

AW-100 skrev:
[HELT enig. Men btw, hvor får man tak i innsveisedeler som skjermbuer til "ukurrante" merker som en Camino? Er jo ikke akkurat hyllevarer...

Tror ikke man får tak i. Man må bare kikke rundt på andre biler som er mer kurante, kjøpe en innsveisingsdel til en sånn og bruke deler av innsveisingsdelen til å reparere Rancheroen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 10. Jan 2012 18:03 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Går nok ann å finne Rustfrie baksjermer i Texas , drar over 24 Januar..

Bilde
67 F100 stepside*75 Buick LeSabre cab*72
Malibu 350 Tx*48 Hudson Tx*48 Pontiac Silver Streak Tx*
97 Lincoln Tx

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 24 innlegg ]  Gå til side Forrige  1, 2

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet