AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 24. Aug 2026 18:25

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Transportskade
InnleggSkrevet: Tor 03. Jun 2010 13:35 
Avlogget
Rookie
Rookie

Som noen allerede vet holder jeg på med min 75 Plymouth Gran Fury politibil.

Har nå tatt en liten pause i motorproblematikken, og gått over til karosseriet.
Er heldigvis ikke mye rust å snakke om, det var et hull i gulvet på førersiden, og litt forskjellig bak begge bakhjulene, nedre hjulbuer + brønnene i bagasjerommet.

Men det er ikke det som er temaet nå, det er en lang historie jeg skal prøve å gjøre kort. Det var nemlig transportskade på bilen da jeg fikk den, den har tydeligvis blitt løftet med truck. Det ble sagt at den sto i andre etasje i containeren, og det første beviset på det er tydelige gaffelspor i bensintanken. Har av forskjellige årsaker ikke fått endelig oppgjør enda, og det var flaks.

Tok ut gulvmattene i går, for å se hvordan det sto til under der. Fikk nesten sjokk da jeg fikk se gulvet på høyresiden i baksetet. Det sto opp som en spiss, og det er 8 cm høyere enn på andre siden. Ingen tvil om at det er ferskt, for lakken er sprukket, og det er blankt stål. Så jeg er nokså sikker på at det har vært en gaffel oppi der også, for det stemmer godt med det flatklemte eksosanlegget.

Jeg har vært i kontakt med takstmann og forsikringsselskap, og vi skal ta en ny runde på det.

Spørsmålet er; hva skal jeg "kreve" ovenfor takstmann angående denne skaden på gulvet? Vi har fra før vært enige om at jeg skal få ny bensintank og festebånd, pluss et par timers arbeidspenger. Men nå vil jeg tro det blir litt mer..?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Transportskade
InnleggSkrevet: Tor 03. Jun 2010 14:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Forgasser herren her. :D håper du er fornøyd med den fordet om det ikke løste problemet.

Har vært borti samme tilfelle for mange mange år siden. og no nett på vannskade på et hus.

Takst folkene gir samme time rep. som om et firma sku ha utført jobben. jeg fikk 400kr timen for å gjøre det selv.

Kommer dem med en syk liten sum som du ikke er fornøyd med, så er det bare å sei at dem skal få den fikset på merkeverksted.

Så jeg ville tatt meg en tur til ditt lokale verksted, hørt hva de skal ha før å reparere skaden, så har du litt utganspunkt å gå etter. timeprisen kan du ca dele på 2 og uten MVA så trur jeg du havner ca på den prisen du kan få.

Men er lenge siden jeg har hadd skade på bil og over 15 kg sia æ jobba på verksted #-o

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Jun 2010 15:48 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hallo igjen du, forgasseren er gullgod den, jeg har bestilt en kjempeladning fra summit nå, så nå blir det ny kam, ventilfjærer+++ , så blir det vel ordning tenker jeg.

Det spørs om jeg må ta meg en tur til min lokale biloppretter ja, for dette tror jeg ikke hadde blitt billig på verksted. Det er godt mulig at hele den "fotbrønnen" må skiftes for at dette skal bli skikkelig, er ikke sikker på om det lar seg rette opp i det hele tatt.

Den har blitt løftet med truck flere ganger, for da vi hentet den på TCT´s terminal i Jernbaneveien i Oslo sto den helt inneklemt med en bil foran og en bak. Etter at jeg hadde vært inne og fått nøklene pluss litt papirarbeid, sto den plutselig midt på plassen når jeg kom ut igjen. Da hadde de tatt en truck og løftet den frem....Jeg reagerte på dette, og sa at dette var ikke rette måten å flytte en bil på, men truckføreren sa at han hadde jo løftet på ramma, og den tålte dette. Jeg svarte at den har jo ikke ramme, den "subframe´n" går jo bare til midt på førerdøra. Da ble han sur, og sa at så stygg som denne bilen var, kunne vel ikke det gjøre noe fra eller til....Makan til "#&%¤¤.....

Uansett, det var skikkelig dårlig stemning der, så vi ville bare komme oss derifra så fort som mulig. Prøvde å starte den, for å kjøre den opp på hengeren, men det ville den ikke. Da vi omsider fikk sveivet den opp på hengeren så jeg at tanken hadde fått seg en skikkelig trykk. Det var tydelig at det var ferskt, for der tectylen var skrapet av, var det blankt stål. Prøvde å konfrontere disse karene med dette, men de bare lo av oss. "Måtte vel regne med såpass, bilen er jo et vrak uansett" var svaret.. Heldigvis var det en som tok det litt mer alvorlig, og ble med bort for å se. Da sa han at det måtte ha skjedd før den kom til terminalen, og at bilen hadde stått i 2.etasje i containeren.

Skadeomfanget så langt jeg har sett er:
-1 punktert dekk+skadd felg
-Skadd tank
-Festebåndene er ikke slik som de en gang var
-Tankmåleren er ikke helt iform, har sikkert fått seg en trykk oppi karosseriet.
-Flatklemt eksosanlegg (ikke rart pottene var tette, de var jo nesten flate..)
-Gulvet i baksetet ser ikke ut som det skal
-Støtfanger bak er trykt inn på ene siden (har sikkert skjedd noe med ene demperen)
-Innfestningen til ene bladfjæra har fått seg en trykk
-Diverse rare merker på "framramma", sikkert etter gafler det også
I tillegg til delene trengs jo noen smådeler til montering av ny tank, nye slangeklemmer, kanskje slanger, tetningsringer til påfyllingsrør o.l,
-Selv om eksosanlegget var gammelt og skrøpelig, hadde det sikkert gått an å berge noe av det. Uansett bør jeg få dekt noe av det, pluss arbeidet med å skifte det. Dum som jeg er har jeg allerede fikset mesteparten av det, men har heldigvis tatt vare på det jeg tok av.

Skal bli spennede å se va takstmann sier, det som er dumt er at det er så vanskelig å få den på en grav eller bukk for å få sett skikkelig. Ikke kan den kjøres, og det er ikke gunstig å slepe så langt heller.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Jun 2010 17:14 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Er heller ikke så fornøyd med servicen på den terminalen. for å se det på en litt diplomatisk måte. :lol:

Ja det beste er nok å få levert han til et verksted og få takstmannen til å komme dit å se på bilen.
er dette en takstmann fra ditt forsikringselskap eller fraktselskapet sitt forsikringselskap.?

Det beste er jo om du kan få utbetalt litt penger som du kan bruke på delene fra USA og reparere skaden selv, vist du har mulighet, vist ikke er det bare å få dem til å fikse alt på verksted.

Va jo bra du hadde forsikring, vet mange som frakter biler og båter over fra usa og skal spare noen 100 lapper på å ikke tegne forsikring.

kan gå skikkelig ille. var en princess som deiset i bakken for noen år siden, da den sku løftes om bor i en fraktebåt. :cry:

1982 Opel manta 2.0i 16v
2013 citroen berlingo
2008 peugeot 408 Gass/bensin
VW sharan 2003 1.8 Turbo. 190 hk. 300Nm Brukt bilen fra helvete.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 03. Jun 2010 19:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Det ble tegnet en egen transportskadeforsikring gjennom If., så det kommer også en takstmann fra If. Er ikke sikkert han kommer heller, forrige gang tok vi det bare pr tlf, men det var før jeg visste om resten av skadene.
Det er dessverre en egenandel på 6000 her da, men når bare tanken koster 9800+moms hos en av de norske deleforhandlerne blir det fort noen kroner til overs. Tanken selges forøvrig hos rockauto til 349 $..

Regner med å gjøre det aller meste selv, men er litt usikker på dette med gulvet, det blir litt jalla å bare dælje det ned igjen med slegge. Det er faktisk denne skaden som irriterer meg mest, da de andre tingene er utskiftbare.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet