AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 08:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man 17. Nov 2008 20:17 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 30. Sep 2006 14:39
Innlegg: 74
Bosted: Vest-Agder
Hva er det folket bruker mellom f.eks falser osv for å fohindre rust? jeg har til nå bare brukt sveisegrunning med sink. dette kan jo sveises på og brenner ikke opp. Det kan jo ikke lakkes slike plasser som det skal sveises på. Etterbehandling som ovatrol kommer jo senere, men må vel helst ha noe der med en gang.

_________________
66 Dodge Dart


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Nov 2008 11:34 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Hei..

Jeg smører på rustkill eller(coroless) som vi sa før. Finnes på B.Makker og bensinstasjoner. funker utmerket og har gjort det i mange år for meg.

alfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 18. Nov 2008 17:14 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Lør 30. Sep 2006 14:39
Innlegg: 74
Bosted: Vest-Agder
jeg har prøvd det jeg også på forskjellige ting, men kan jo ikke ha dette der det skal sveises, tenkte spesielt på slike plasser der falser blir sveist mot hverandre. Der blir det jo utsatt veldig for rust etter sveising.

_________________
66 Dodge Dart


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Nov 2008 15:00 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
3M har en spary man kan påføre før sveising. Husker ikke hva den heter, men den blir ofte bare kalt sveisespray.

Men man bør alltid etterstrebe å få på noe etter sveising også. Er det trangt, har jeg brukt fortynnet coroless og latt den renne innimellom over alt.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 19. Nov 2008 23:03 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Hotrodder skrev:
3M har en spary man kan påføre før sveising. Husker ikke hva den heter, men den blir ofte bare kalt sveisespray.


Har ikke vert borti den sprayen som nevnes her, men vet at 3M har en spray som kalles sveisespray. Og den brukes til å spraye i sveisepistolen på mig aparat for att ikke sveisesprut skal feste seg.

Volvo har en maling som er beregnet til å grunne med før sveising. Malingen som kalles sveisegrunning er blå og koster ca 500,- for en halv liter.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 20. Nov 2008 10:59 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Bippe skrev:
Har ikke vert borti den sprayen som nevnes her, men vet at 3M har en spray som kalles sveisespray. Og den brukes til å spraye i sveisepistolen på mig aparat for att ikke sveisesprut skal feste seg.


Ja,det er ikke den ihvertfall..hehe..
Den jeg har sett er selv metallic og ganske dyr den også. Mener å huske den kostat rundt 300 for en sprayboks.

Sikkert mye likt med den Volvo malingen du nevner.

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mai 2009 09:23 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
hvorfor ikke bruke zink? Denne beskytter godt samtidig som man kan sveise i den. Gasolin.no selger jo forøvrig sveisegrunning, som jeg selv har brukt ved flere anledninger, og det er jo helt utmerket. Noen ganger har jeg sprayet med syregrunning i plateskjøtene, og slipt vekk grunninga kun der sveisepunktet havner, og dekket dette området med sveisegrunning, funker det også :)

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 07. Mai 2009 13:00 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 27. Jan 2006 01:16
Innlegg: 970
Bosted: Horten
Infected Mushroom skrev:
hvorfor ikke bruke zink? Denne beskytter godt samtidig som man kan sveise i den.


Sink er ikke det beste å sveise i selv om sveisen blir aksetabel. Desuten så danner sinken en gass som du blir syk av. Og i verste fall stryker med av. Så det anbefalles ikke.

_________________
BEEN`S GARAGE
SEX, DODGE AND ROCK'N'ROLL


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Mai 2009 00:12 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Ons 07. Feb 2007 18:10
Innlegg: 235
Bosted: Stokke
Bippe skrev:
Infected Mushroom skrev:
hvorfor ikke bruke zink? Denne beskytter godt samtidig som man kan sveise i den.


Sink er ikke det beste å sveise i selv om sveisen blir aksetabel. Desuten så danner sinken en gass som du blir syk av. Og i verste fall stryker med av. Så det anbefalles ikke.
Sveisegrunning består jo også av sink?

Og "vanlig" sveiserøyk er vel ikke anbefalt å puste inn sånn i lengden det heller, ei heller sveisegass. Argon fortrenger oksygenet i lufta, og man kan stryke med av det også :wink: Jeg har jobbet som sveiser i noen år, og har fått min "daglige dose" med sveiserøyk, og det er ikke bra uansett hva man sveiser i. Så finnes det jo selvsagt tiltak da som man kan gjøre, som f.eks. friskluftmaske. Dyrt, men man bør tenke på helsa like mye som synet når man sveiser.

Just my 50-øring :D

_________________
'65 Mustang HT
'65 Mustang Fastback
Smusskoilen er tom for olje, og stempelproppen har kilt seg i gryllkammeret under lensetuten.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support