Hei.
Har begynt restaurering på min Charger jeg kjøpte fra USA i sommer. Bilen er helt nedplukket og skal opp på karosserisnurre snart for mediablåsing. Av det jeg ser idag så må begge bakskjermene byttes, da disse har både rust, bulker og flere USA-reparasjoner under sparkelen. Platen mellom bakrute og bagasjelokk, høyre innerskjerm foran og cowlpanelet (mellom frontrute og panser) må også byttes pluss bagasjeromsgulvet.
Nye deler er å få kjøpt hos AMD metals i USA. MEN: Skal man gå på dette selv? Jeg har ikke kjøpt inn sveiseapparat ennå, og for å være helt ærlig er jeg rimelig uerfaren som sveiser. Men vil gjerne "bygge bilen selv" og ta med lærdommen, en gang må man jo begynne.
Eller skal jeg sette det bort til et karosseriverksted? Vil tro det er litt kostnads-svingninger fra sted til sted, men hva ligger slikt på i jobb ca?
Cowlpanelet og innerskjermen er fjernet ved at jeg borret vekk punktsveisene og slo de av med meisel. Bakskjermene har jeg ikke begynt på ennå. Gulvet i bagasjen skal jeg også fjerne selv.
Vil tro jeg skulle klart å bytte disse panelene selv, men av det jeg ser på Youtube om bakskjermbytte, så er det jo en stor jobb i seg selv å finne hvor kappen skal bli, og påføre dette over på nye plater, pluss at man bør ha en "flange-tool", altså et verktøy som lager en brett der hvor ny plate skal ligge inntil.
Kanskje like greit å sende bort bakskjerm-jobben? Er svindyrt å feile og begynne på nytt