AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 07:44

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 02. Jun 2009 08:02 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hadde en tur med min cadillac deville convertible 68mod i helgen. Og kjente en rar lukt. Da jeg åpnet panseret hørte jeg vislelyd fra batteriet og kjente at lukten kom derfra. Er et gelebatteri, og var tydelig at det kokte eller noe. Tok ut batteriet og satt det langt bort fra bilen, men det holdt på slik i 3-4 timer. Nå har jeg satt inn annet batteri. Når jeg lar motoren svive på tomgang ligger spenningen på 14 volt ca. men når jeg ruser opp motoren litt er spenningen helt opp i 18volt. Er dette normalt? Er det likestrøm, eller vekselstrømsdynamo på denne bilen? kunne ikke se noe synlig laderegulator. Regner med det var derfor batteriet begynte å koke. :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 02. Jun 2009 09:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Vekselstrøm på den der. 18 volt er alt for mye. Du har nok innebygget regulator i dynamoen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 14. Jun 2009 22:30 
Avlogget
Rookie
Rookie

Fant ut at regulatoren sitter montert på innerskjerm. Har fått tak i en ny regulator, og fant ut når jeg åpnet den gamle at det var brent fast et kontaktsett på den ene vippa. Men fortsatt synes jeg spenningen ligger veldig ujevn og høyt. Når man gir gass går spenningen opp til 16-17 volt, men justerer seg ned igjen etter noen sekunder. Ved tomgang ligger den på ca. 13volt. Skal det være slik treghet i systemet? eller er dynamoen også kanskje gåen? :roll:

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 24. Jun 2009 23:11 
Avlogget
Rookie
Rookie

Nå har jeg kjøpt ny byttedynamo. Og trodde da at problemet skulle være løst. Men fortsatt var spenningen helt opp i 17 volt ved høyt turtall uten belastning (lys, vifte osv.). Jeg åpnet laderegulatoren og prøvde å finne ut hvordan den virket, den er også ny. Ser ut til at et kontaktsett over en spole veksler når spenningen stiger og da synker den ned igjen, til kontaktsettet slår inn igjen, da øker den igjen, dette skjer hvert 10'ende sekund ca. og da kommer det en liten gnist. Så er nok derfor den gamle laderegulatoren var brent fast i dette kontaktsettet. Justerte litt på dette kontaktsettet og da sank spenningen. Nå ligger den å veksler mellom 15 volt og ned til ca. 13 volt når jeg slår på vifte, lys osv. Virker kanskje som det er slik treghet og ujevn spenning på denne typen regulator, siden virkemåten er spoler og kontaksett. Noen som har erfaring? Legger ved noen bilder.
Dynamo:
Vedlegg:
dynamo2.JPG
dynamo2.JPG [ 84.22 KiB | Vist 3781 ganger ]

Regulator:
Vedlegg:
dunamo3.JPG
dunamo3.JPG [ 49.72 KiB | Vist 3781 ganger ]

Åpnet regulator. Kontaktsettet som pendler når spenningen øker/stiger i forhold til turtall med ring rundt:
Vedlegg:
dynamo4.JPG
dynamo4.JPG [ 68.05 KiB | Vist 3781 ganger ]

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 05. Jul 2009 12:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Disse mekaniske regulatorene kan være lit trege ja. Ved å justere spennet på fjæra med å bøye lit på det ene festet nede under fjæra kan du påvirke reguleringsspenninga di.
En slik regulator reggulerer ved å hele tiden variere spenninga inn på magnetiseringsfeltet i dynamoen. Den gir full spenning eller redusert spenning og ingen spenning. Når en spenning skall oppnåes som ikke direkte kan frenkalles av forbindelsen over en av spolene eller direkte, vill den veksle mellom disse for å få en magnetisering som av dette gir den rette spenninga ut av dynamoen til batteriet.

Men for å anbefale noe annet vill jeg "hviss" du er ute etter å endre noe mere å kjøpe deg en elektronisk utgave av denne regulatoren. Disse ser veldig like ut som orginalen og er mye mere stabil på spenninga.
Hvis du er å titter på noen så vil du se at de ellektroniske manglar motstandene som stikker ut under reggulatoren som du har på din bil. Ellers er de identiske.

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 25. Aug 2009 23:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

PS! vet at også andre har hatt problemer med gelebatteri i det siste året..... pga. plutselig høy spenning.
Er det dårligere dynamoer,eller batteri på markedet?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 6 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet