AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 05:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 21. Mar 2009 00:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
Har akkurat blitt ferdig med mitt TPI prosjekt som dere kan lese om under prosjekter.
87 modell Camaro Sport Coupe prosjekt...

Ladet batteriet og alt såg ut til å virke ganske perfekt...Startet bilen og den gjekk fint som en klokke...
Tok bilen ut på en liten test tur og bilen gjekk fint...Merket etter ca 15minutter at lysene begyndte å dimme mer og mer..
Cd spilleren slo seg av til slutt og lyset i dashbordet ble også svakere...
Til slutt stoppet hele bilen og dabbet av og selfølgelig hadde det blitt mørkt og midt på en øde vei... :x

Fant ta ut at bilen var tom for strøm...Fekk slept bilen hjem og ladet den opp...Målte så spenninga på batteriet..12,5volt viser den..
Prøvde å starte bilen for å kontrollere spenninga på dynamoen men ingen forsjell...12,5volt der også..Samma om jeg gir litt gass så omdreiingstallet øker står spenninga fortsatt på 12,5volt...Dette betyr vel at dynamoen ikke ladder i det hele tatt???

Tror dynamoen er av type CS130 fra ACDelco....
Noen som har vert bort i lignende?..Eventuelt reparere eller kjøpe ny???


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 21. Mar 2009 08:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
det kan naturligvis være dynamoen, men det er flere, enkle feilkilder her.

1: får dynamoen magnetiseringsspenningen sin?

Magnetiseringen av dynamoen fåregår med den ene av de to små ledningene som går inn på siden. Denne skal ha spenning når motoren går. (og ikke med tenningen av, for da tappes batteriet). sjekk at denne faktisk har spenning mens motoren går.
Et triks her er å gi litt turtall. en dynamo av denne typen vil som oftest selvmagnetisere hvis den får lov til å snurre fort nok (4-5000 i et kort øyeblikk), men det er ikke en veldig nøyaktig test desverre. Du kan også koble deg til dette punktet med en ledning, og ta borti + på batteriet mens motoren går for å "starte" dynamoen (her er det viktig å koble seg inn på riktig tilkobling med en nyere type dynamo)

2: får den riktig spenningsreferanse?

Den andre ledningen (av de små) er spenningsreferansen dynamoen får. mao, hva dynamoen TROR batterispenningen er. Det er mange som kobler denne rett til hovedkabelen for ladestrømmen (den ene feite ledningen). Denne løsningen er egentlig laget for å kompensere for eventuelle dårlige koblinger og spenningsfall i ledningsnettet. (mao, med ledningen fra batteriet så reguleres spenningen over BATTERIET. med ledningen fra tilkoblingen på dynamoen, så reguleres spenningen over DYNAMOEN.) Mål hva spenningen mellom dette punktet og jord på dynamoen er under drift. (bør være ca 14,2)

3: har du noe spenningsfall?

Mål også mellom jord på batteriet, og chassi på dynamoen (har opplevd 1,5 volt her pga olje, maling og annen gørr), og mellom tilkoblingen på ladekabelen på dynamo, og batteri. (her bør du måle tilnærmet 0 V, når dynamoen lader)

Ok. dette gjaldt egentlig de "gode gamle" dynamoene som jeg er vant til. jeg ser vet et kjapt nettsøk at du har en nyere type.

Men endel ting gjelder uansett. "L" tilkoblingen din er magnetiseringa. sjekk denne, og sjekk også spenningsfallene. (S tilkoblinga er spenningsref, men denne er ikke nødvendigvis i bruk)

se også denne siden for feilsøkingsinfo for den typen du har:

http://www.alternatorparts.com/cs130_sbpage1.htm

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 21. Mar 2009 11:04 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
Camarogeddon skrev:
det kan naturligvis være dynamoen, men det er flere, enkle feilkilder her.

1: får dynamoen magnetiseringsspenningen sin?

Magnetiseringen av dynamoen fåregår med den ene av de to små ledningene som går inn på siden. Denne skal ha spenning når motoren går. (og ikke med tenningen av, for da tappes batteriet). sjekk at denne faktisk har spenning mens motoren går.
Et triks her er å gi litt turtall. en dynamo av denne typen vil som oftest selvmagnetisere hvis den får lov til å snurre fort nok (4-5000 i et kort øyeblikk), men det er ikke en veldig nøyaktig test desverre. Du kan også koble deg til dette punktet med en ledning, og ta borti + på batteriet mens motoren går for å "starte" dynamoen (her er det viktig å koble seg inn på riktig tilkobling med en nyere type dynamo)

2: får den riktig spenningsreferanse?

Den andre ledningen (av de små) er spenningsreferansen dynamoen får. mao, hva dynamoen TROR batterispenningen er. Det er mange som kobler denne rett til hovedkabelen for ladestrømmen (den ene feite ledningen). Denne løsningen er egentlig laget for å kompensere for eventuelle dårlige koblinger og spenningsfall i ledningsnettet. (mao, med ledningen fra batteriet så reguleres spenningen over BATTERIET. med ledningen fra tilkoblingen på dynamoen, så reguleres spenningen over DYNAMOEN.) Mål hva spenningen mellom dette punktet og jord på dynamoen er under drift. (bør være ca 14,2)

3: har du noe spenningsfall?

Mål også mellom jord på batteriet, og chassi på dynamoen (har opplevd 1,5 volt her pga olje, maling og annen gørr), og mellom tilkoblingen på ladekabelen på dynamo, og batteri. (her bør du måle tilnærmet 0 V, når dynamoen lader)

Ok. dette gjaldt egentlig de "gode gamle" dynamoene som jeg er vant til. jeg ser vet et kjapt nettsøk at du har en nyere type.

Men endel ting gjelder uansett. "L" tilkoblingen din er magnetiseringa. sjekk denne, og sjekk også spenningsfallene. (S tilkoblinga er spenningsref, men denne er ikke nødvendigvis i bruk)

se også denne siden for feilsøkingsinfo for den typen du har:

http://www.alternatorparts.com/cs130_sbpage1.htm

-Camarogeddon



Takker så meget for svar du Carmageddon...Satt oppe til klokken 2 i natt bare å lette etter informasjon om denne typen dynamo og fant ut dette om magnetiseringa...Skal sjekke i dag for er godt mulig det er noe så enkelt som den skal jeg si deg....Prøvde å åpne dynamoen i går uansett for å se om jeg såg noe merkelig men der såg det meste greitt ut...Og ohmet eit par vesentlige koblinger og der var full klaff med kontakt....

Skal sjekke idag:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 21. Mar 2009 11:21 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
-Bare hyggelig :)

husk forresten at det kan være vanskelig å se små motstander med et vanlig multimeter, selv om motstanden kan være nok til å forårsake bra spenningsfall.. 0,01 ohm v/ 100 A gir 1 V spenningsfall. Selv om du neppe klarer å måle den motstanden med et multimeter...

Det sikreste er å gi systemet last og se etter spenningsfall.

-Camarogeddon


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 22. Mar 2009 13:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Søn 14. Jan 2007 14:22
Innlegg: 138
Bosted: Gjerdsvika
Fikk ordnet det i går jeg...Ble ganske happy da akkurat:)...Visste seg at de ledningene som kommer inn på siden ikke hadde noe spenning i det hele tatt...Så tok en liten manøver der....Brukte 12v konstant spenning inn på den røde ledningen på kontakten...Så tok jeg å fant enden av den andre ledninga under dashbordet og den gjekk ut i fri luft...Koblet den på 12V spenning når tenninga er på....

Fyrde igang bilen å hylte ganske godt...Reima som gjekk på dynamoen var ganske slitt da:)
Men bilen ladet nå vertfall...Merket betydelig forsjell...Så tok jeg meg en prøvetur og ga sjikkelig på..Joda..Reimen røk den..:(
må bestille en ny:D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 5 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support