AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 05:19

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Trøbbel med lys/rele
InnleggSkrevet: Tir 31. Mar 2009 22:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 06. Mai 2008 00:58
Innlegg: 25
Har litt trøbbel med lysa mine.
Har netopp bytta rele til nær og langlys. Det gamle slutta å funke en gang mens den sto parkert i vinter.
Nå funker ikke de nye lenger heller.
De funka fint da jeg bytta for noen uker sider, etter det har bilen stått ubrukt, idag funka de ikke lenger.

Er 13.96V inn på releet. Er dette for mye?

Noen som har noe tips til hvorfor de blir ødelagt?

Er forresten på en 72 ford galaxie.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Trøbbel med lys/rele
InnleggSkrevet: Tir 31. Mar 2009 22:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
hvis releene er ettermontert, så sjekk for irr og dårlig kontakt i tilkoblingene.. kombinasjonen av vanlige pressede kabelsko og/eller strømtjuver i et motorrom har ført til lystrøbbel for mange...

sjekk også jordingen for irr og / eller rust

13,96 V er helt OK


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Trøbbel med lys/rele
InnleggSkrevet: Tir 31. Mar 2009 23:40 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tir 31. Mar 2009 22:02
Innlegg: 49
Bosted: Halden
Om du har h4-pærer ettermontert og ett felles relè til disse, så blir det 105w/14v= 7.5A. (Når du bruker fjærnlys)
Sjekk merkeverdien på relèet sånn at du ikke har satt inn for lite relè i forhold til belastningen. Og om mulig så flytt relèet så nærme lysa dine som mulig. Dette for å unngå for mye tap. Men om du har 14v inn så skal det være ganske nærme lysa.

Og som nevnt over her: Sjekk tilkoblinger for irr og korrosjon.

:)

_________________
Chevrolet Chevelle 1964 (65 flipfront)
Chevrolet El camino 1977 SuperSport
Chevrolet Silverado 1989 Ext. cab

Hvorfor gråte når du kan Chevroleeee(t)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Trøbbel med lys/rele
InnleggSkrevet: Ons 01. Apr 2009 17:44 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 06. Mai 2008 00:58
Innlegg: 25
Etter å ha tatt av ledninger og rele og satt alt sammen igjen så funka det :)
Var sikkert bare dårlig kontakt en eller annen plassen.
Takker for svar!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support