AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Problemer med dynamo til Starcraft.
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=24&t=5805
Side 1 av 1

Forfatter:  d0njohan [ Tir 07. Okt 2008 19:25 ]
Innleggets emne:  Problemer med dynamo til Starcraft.

Hei.

Jeg har nettopp anskaffet meg en 1993mod Starcraft 6.2D. Det har seg sånn at jeg har fåt stor problemer med ladingen. Jeg kan se på forumet at det er flere enn meg som har nesten samme problemene, men har ikke funne svar på mitt problem.

Det hele startet med at bilen ikke ladet pga slitt reim, denne ble først strammet og da ladet bilen en stund. Fant det for godt og bytte reima, da virket det enda en liten stund, men så plutselig tok dynamoen kveld. Det var i allefall det vi konstaterte med.

Har i ettertid kjøpt en ny dynamo, denne virket bare en dag før den også tok kveld.

Første gang var sikringen Horn/DM gått, det skal være en 20A sikring, men denne var byttet ut med en på 30A. Nå har jeg satt i en ny 30A sikring som fortsatt holder mål.

Er det noen som vet hva som knekker dynamoen evt om det kan være andre ting som gjør at bilen ikke lader?

På forhånd takk ! :-)

Forfatter:  Hotrodder [ Ons 08. Okt 2008 12:50 ]
Innleggets emne: 

Et dårlig batteri kan knekke dynamoen, men ikke på en dag. Må være noe mer. Men sjekk uansett aldren på batteriet.

Er det kanskkje to parallellkoblede batterier på bilen? Ikke uvanlig på store dieselbiler. Ett sitter greit til, og det andre sitter vanskelig til. Dermed byttes kun det ene...

Forfatter:  d0njohan [ Ons 08. Okt 2008 18:26 ]
Innleggets emne: 

Hotrodder skrev:
Et dårlig batteri kan knekke dynamoen, men ikke på en dag. Må være noe mer. Men sjekk uansett aldren på batteriet.

Er det kanskkje to parallellkoblede batterier på bilen? Ikke uvanlig på store dieselbiler. Ett sitter greit til, og det andre sitter vanskelig til. Dermed byttes kun det ene...


Batteriene er nye, de er også seriekoblet. 12V.

Forfatter:  st-remy [ Ons 08. Okt 2008 20:23 ]
Innleggets emne: 

:) Har du målt ladestømen :?: og hvor mye lader den :?: det er vel 2 ledninga som går til dynamoen på denna også :?:

Forfatter:  d0njohan [ Tor 09. Okt 2008 08:09 ]
Innleggets emne: 

st-remy skrev:
:) Har du målt ladestømen :?: og hvor mye lader den :?: det er vel 2 ledninga som går til dynamoen på denna også :?:


Det er en ledning som skal inn på terminelen "BAT" den har forskjellig spenning, hopper opp og ned hele tiden. Den andre som står på en kontakt har 12V. Mest sannsynli styrestrøm til dynamo.

Forfatter:  Hotrodder [ Tor 09. Okt 2008 09:03 ]
Innleggets emne: 

d0njohan skrev:
Hotrodder skrev:
Et dårlig batteri kan knekke dynamoen, men ikke på en dag. Må være noe mer. Men sjekk uansett aldren på batteriet.

Er det kanskkje to parallellkoblede batterier på bilen? Ikke uvanlig på store dieselbiler. Ett sitter greit til, og det andre sitter vanskelig til. Dermed byttes kun det ene...


Batteriene er nye, de er også seriekoblet. 12V.


Hvis 2stk 12 volts batterier er seriekoblet har du 24 volt...

Forfatter:  d0njohan [ Tor 09. Okt 2008 18:10 ]
Innleggets emne: 

Hotrodder skrev:
d0njohan skrev:
Hotrodder skrev:
Et dårlig batteri kan knekke dynamoen, men ikke på en dag. Må være noe mer. Men sjekk uansett aldren på batteriet.

Er det kanskkje to parallellkoblede batterier på bilen? Ikke uvanlig på store dieselbiler. Ett sitter greit til, og det andre sitter vanskelig til. Dermed byttes kun det ene...


Batteriene er nye, de er også seriekoblet. 12V.


Hvis 2stk 12 volts batterier er seriekoblet har du 24 volt...


Beklager, min leif, de er parallelkoblet ;) 12V

Forfatter:  guffen [ Tor 09. Okt 2008 20:10 ]
Innleggets emne: 

hva med sikringen til styrestrømmen da?Merket gauges.

Denne ryker ofte grunnet kjølevannfølern til hurtigtomgangen,kontaktene på den smelter sammen.

Bare et tips.. :D

Forfatter:  d0njohan [ Fre 10. Okt 2008 07:50 ]
Innleggets emne: 

Har sjekket alle sikringene, de er OK.

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/