AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

En merkelig problemstilling - 70 Charger
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=24&t=4754
Side 1 av 1

Forfatter:  Morten Braarud [ Man 09. Jun 2008 23:07 ]
Innleggets emne:  En merkelig problemstilling - 70 Charger

Hadde i dag tenkt å fyre Chargeren etter 2 år med garasjearbeid. Så bra gikk det dessverre ikke. Frontlyktene er skiftet til H4 inkl. 2 stk reeler. Så langt alt vel, men det underlige er at jeg har nærlys når tenning settes på og fjernlys switchen er på. Hovedlysbryter er i dette tilfellet slått av. Det var jo ikke kjørelys på den tiden (1970)

Slår jeg av fjernlys switchen så går nærlyset av. Hovedlysbryter er fortsatt slått av. Når jeg setter på hovedlysbryter er alt som det skal.

Hvor i all verden kommer det tenningsstrøm inne i "frontlysnettet" fra? Er jo ikke noe direktekobling der. Eller kan det ganske enkelt være slik at det skal nesten ingen strøm til for at reelene skal slå inn. Dette finner jeg rart. Kanskje noen der ut har opplevd det samme?

Jeg vet at hovedlysbryteren har sett sine bedre dager og skal byttes, pluss releet til motor for lykteskjulerne. Er det noe som har en anelse hvor jeg kan få tak i ny/overhalt hovedlysbryter helst inkl nevnte rele

Begynner å bli rastløs for å komme meg på veien etter to år :?:

Forfatter:  Morten Braarud [ Tir 10. Jun 2008 14:41 ]
Innleggets emne: 

Har drevet en del feilsøking i dag og har i det minste funnet ut at sikring 2 (20A) som håndterer tail lamps og sigarettenner ryker straks jeg har koplet til batteriet (spiller ingen rolle om tenning er av eller på). Antar derfor at jeg har med en overledning å gjøre mellom trolig mellom hovedlysbryter og sikringsboks?

Forfatter:  70ht [ Tir 10. Jun 2008 22:14 ]
Innleggets emne: 

Hvis du har en sikkring som ryker er feilen etter sikringa. Er den før vil du få grillet ledningene dine.
Koble ut en og en forbruker på den kretsen som har feil til du ikke har problemet.

PS. Bytt ut sikkringa med noen ledninger og en 5W lyspære. Når pæra slutter å luse har du funnet feilen din.
Hvis du har av de gammle glass sikkringene vil en av de store runde hann kabelskosjøtene (blå type) passe inn i klemmen på hver side i din sikkringsboks som en forbindelse til ledningene. Lag dem så lange at du slipper å ligge på hode i bilen for å se lampa når du jobber.

Terje :)

Forfatter:  Morten Braarud [ Tir 10. Jun 2008 22:26 ]
Innleggets emne: 

70ht skrev:
Hvis du har en sikkring som ryker er feilen etter sikringa. Er den før vil du få grillet ledningene dine.
Koble ut en og en forbruker på den kretsen som har feil til du ikke har problemet.

PS. Bytt ut sikkringa med noen ledninger og en 5W lyspære. Når pæra slutter å luse har du funnet feilen din.
Hvis du har av de gammle glass sikkringene vil en av de store runde hann kabelskosjøtene (blå type) passe inn i klemmen på hver side i din sikkringsboks som en forbindelse til ledningene. Lag dem så lange at du slipper å ligge på hode i bilen for å se lampa når du jobber.

Terje :)


Dette skal jeg prøve. Takker og bukker
8)

Forfatter:  v8power [ Tir 10. Jun 2008 23:33 ]
Innleggets emne: 

Hvor har du hentet styrestrøm til nærlysrelet fra da? Fra det gamle ledningsnettet?

Forfatter:  Morten Braarud [ Ons 11. Jun 2008 05:08 ]
Innleggets emne: 

v8power skrev:
Hvor har du hentet styrestrøm til nærlysrelet fra da? Fra det gamle ledningsnettet?


Det er ikke noe igjen av det gamle ledningsnettet da alt er nytt. Styrestrømmen til relet vil jeg formode går (skal gå) fra hovedlysbryteren og til releet? Skal sjekke opp det for ordens skyld

Forfatter:  Bippe [ Ons 11. Jun 2008 10:58 ]
Innleggets emne: 

Styre strømen til hoved lyktene er tatt i fra de orginale ledningene til hovedlyktene.

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/