AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Batteri bak
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=24&t=4521
Side 1 av 1

Forfatter:  Morten Braarud [ Tir 13. Mai 2008 23:05 ]
Innleggets emne:  Batteri bak

Monterer nå egen syrefast batterikasse bak i Chargeren for å få utvidet plass og mer oversikt i motorrommet. Nå gjenstår kun fremføring av plusstrøm til starter (Har tenk å kjøre minus fra starter til karrosseri. Det skulle vel gjøre samme nytten). Videre plusstrøm til startrele. Jord fra (-) pol på batteri til bakramme og tilsvarende fra motor til ramme. Har tenkt å etablere et ekstra (+) uttak i motorrom for andre ting som måtte kreve strøm (eks. stereo)

Noen som har innvendinger til dette oppsettet eller tips om ytteligere forbedringer?

Forfatter:  v8power [ Ons 14. Mai 2008 00:03 ]
Innleggets emne: 

Jeg ville montert et gelebatteri slik at du slipper knallgassen i bagasjerommet.Optima el
Har du planer om å kjøre løp bør du lage en hovedstrømsbryter bak når du først er i gang. Krav til innfesting og slikt også hvis du skal kjøre feks Street Legal.

Det vil ofte bli litt spenningsfall når all strøm skal gå gjennom hele karosseriet. Jeg tror jeg ville trukket en jordingskabel hele veien mellom batteri og motor når du først var i gang.

Ellers er det bare å sette i gang. Fint å få noen kilo vekk fra nesen.
Hadde tenkt å gjøre det samme med min 69 Charger i vinter også, men plutselig var det vår...

Forfatter:  Morten Braarud [ Ons 14. Mai 2008 08:12 ]
Innleggets emne: 

v8power skrev:
Jeg ville montert et gelebatteri slik at du slipper knallgassen i bagasjerommet.Optima el
Har du planer om å kjøre løp bør du lage en hovedstrømsbryter bak når du først er i gang. Krav til innfesting og slikt også hvis du skal kjøre feks Street Legal.

Det vil ofte bli litt spenningsfall når all strøm skal gå gjennom hele karosseriet. Jeg tror jeg ville trukket en jordingskabel hele veien mellom batteri og motor når du først var i gang.

Ellers er det bare å sette i gang. Fint å få noen kilo vekk fra nesen.
Hadde tenkt å gjøre det samme med min 69 Charger i vinter også, men plutselig var det vår...


Hei v8power og takk for innspillet ditt :D Gelebatteri er innkjøpt nettopp med tanke det du sier om gassdannelse. Løp blir trolig ikke veldig aktuelt, men hovedstrømsbryter blir det. Jording direkte mellom batteri og motor tar jeg med meg.

Forfatter:  v8power [ Ons 14. Mai 2008 23:27 ]
Innleggets emne: 

Jeg tenkte ihvertfall å gjøre det. Ikke noe særlig ekstra arbeid å strekke to kabler i steden for en når du først er i gang.

Forfatter:  70ht [ Ons 14. Mai 2008 23:43 ]
Innleggets emne: 

Burde være helt unødvendig med en jord kabel fra batteriet og frem. Du får ikke større kvadrat på noen kabel en det karossen danner. Får du spenningsfall i en kabel er det som oftes kontaktpungter og ikke kabelen som er feilen. I tillegg så er en lang kabel større sjanse til å få spenningfall på.
Monter ordentlig minuskabel mellom motor og kaross, å lag til et skikkelig koblingspungt i karossen bak fra batteriet. NB bruk aldri en festeskrue som jordpungt.

Terje :)

Forfatter:  Morten Braarud [ Tor 15. Mai 2008 07:11 ]
Innleggets emne: 

70ht skrev:
Burde være helt unødvendig med en jord kabel fra batteriet og frem. Du får ikke større kvadrat på noen kabel en det karossen danner. Får du spenningsfall i en kabel er det som oftes kontaktpungter og ikke kabelen som er feilen. I tillegg så er en lang kabel større sjanse til å få spenningfall på.
Monter ordentlig minuskabel mellom motor og kaross, å lag til et skikkelig koblingspungt i karossen bak fra batteriet. NB bruk aldri en festeskrue som jordpungt.

Terje :)


Takk for god input. :D

Side 1 av 1 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/