| AMCARFORUM.NO https://www.amcarforum.no/phpBB2/ |
|
| Dodge Ram B-250 https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=24&t=4062 |
Side 1 av 1 |
| Forfatter: | infums [ Fre 28. Mar 2008 17:14 ] |
| Innleggets emne: | Dodge Ram B-250 |
Heihei allesammen. Jeg er helt fersk og ny her på forumet så jeg håper dette er postet på riktig sted=) Jeg og 6 andre gutter er Russ i år og har ordnet oss en fancy Dodge Ram B-250. Det er en 85 modell, Vazelina Bilhopphugger's gamle turnebil. SÅ DENNE STÅR DET RESPEKT AV! Vi har nylig reparert girkassa for 12.000 fordi den hadde skjært seg og konverteren var helt brent opp. Etter at de 12.000 var betalt ut og bilen nå går som en kule, fikk vi et stort glis og store forhåpninger siden vi enda har godt tid frem til russetiden. Men så en vakker dag kjøpte vi Dags-prøveskilter for å ta den ut på en lita kjøretur. Bilen starter på første forsøk hele tiden og går som en kule, med russetiden så hører jo selvfølgelig stort anlegg, lys og effekter med. Så etter denne dags turen med bilen fikk vi et lite problem. Som sagt, startet vi den da vi startet turen og den startet på første forsøk, så kjøre vi en liten tur på 15 min ca, med musikk og "politiropert" med sirener osv osv på. Musikken ble spilt på full "guffe" selvfølgelig og vi koste oss. Da vi stoppet bilen på Esso for å fylle bensin fikk vi problemet, den ville ikke starte! Den fikk ikke strøm fant vi ut, helt tomt var det. Så lot vi den stå en 20min-30min ca og prøvde å fyre den igjen, da fyra den. Så det virker som den ikke lader når vi kjører, som sagt så lenge den får stå litt starter den, men det må jo ta slutt etterhvert når vi kommer til å stoppe den bare for en liten periode og for så og starte den igjen. Vi har en liten aning om at det kan være dynamo-børstene som kan være nedslitte sånn at den ikke får produsert nok strøm til å drive denne strøm bomba, eller at ledningen som går bra dynamoen til batteriet er alt for tynn. Det er bare en 3-5mm kabel som går fra dynamoen til batteriet ser det ut som, har ikke tatt eksakt mål, men ser sånn ut. Noen som har noen formening om dette, evt. vet hva som er feil? Setter VELDIG stor pris på all hjelp jeg/vi kan få. Takker på forhånd fra meg selv og 6 andre gutter. EDIT: Legger ved et par biler bare for å vise bilen for sikkerhetsskyld, får beklage de fulle gutta som er på bildene:P hehe. Også selvfølgelig bare for å "brife" med at det er Vazelina Bilhopphuggers gamle turnebil;) hihi=) Enjoy Bilde 1:
Bilde 2:
|
|
| Forfatter: | earlyfish [ Lør 29. Mar 2008 00:59 ] |
| Innleggets emne: | |
Tøff bil, burde nesten vært bevaringsverdig! Sikkert konsumert noen brune før i den bilen der Liker framgangsmåten din, finne ut og prøve sjøl er bedre enn å løpe til et verksted med en gang. Slik lærer man mer av og kan hjelpe seg sjøl. Disse bilene er enkle og greie å skru på også. Over til problemet: Hvis kabelen fra dynamoen til batteriet er original, er den ikke for tynn, forutsatt at dynamoen ikke er byttet til en større. Men den kan være løs eller det kan være irr på pol/brudd i kabel. Kjenn om noe er løst, ta av batteripoler, puss/skrap dem rene, ha på et tynt lag syrefritt fett (23 kr på Biltema) og skru godt fast. Sjekk jordkabelen også, den leder akkurat like mye strøm som plusskabelen. Hvis dette ikke hjelper kan du sjekke lading. Ta av kabelen fra dynamoen til batteriet igjen og sjekk med et multimeter (Biltema eller låne) med vribryteren på V likestrøm (ikke bølgesymbolet som betyr vekselstrøm). Ladinga bør være på 14,2-14,4 Volt. Du kan sjekke ladereleet, sitter på torpedoveggen (litt mindre enn tenningsmodulen) ved å dra en kabel direkte til batteriet. Hvis det nå lader bedre, må du bytte rele. Finnes på høgger (Vazelina?) eller firmaer som driver med amcar. Som du nevner, kan dynamoen være en feilkilde. På Mopar (Dodge) dynamo kan du bytte børster ved å løsne en skrue og en kabel på hver børste. Billig er det også. Batteriet kan være kass. Prøv et annet, ellers 350 på Biltema. Reima fra veiva til dynamoen kan slure uten å skrike, da blir skiva på dynamoen god og varm etter en kjøretur. Skift reim og vask skiver med rødsprit. En lurefeil kan være en såkalt fusible link. Det er en tynnere kabelbit som skal smelte hvis belastningen er for stor. Jeg er ikke sikker på om det er en slik en her. Vans er levert med minst 60 Ah dynamo, det skulle være nok, men det finnes større å få tak i, både 80 og 100. Da kan du sveise hvis det trengs også Sjøl om ting er i orden, er det jo lurt å tenke litt på strømforbruket, kanskje ikke både lys, vifte og fett anlegg i -10 rett etter oppstart osv., men lykke til uansett! |
|
| Forfatter: | infums [ Lør 29. Mar 2008 14:50 ] |
| Innleggets emne: | |
ok, takk for alle tips! Setter veldig stor pris på det, uansett om jeg ikke skjønte så mye av det hehe. Men skal sette meg skikkelig ned og pugge litt så skal jeg se hva jeg kan gjøre. Har en far som kan litt også så kan få han til å lese dette. Igjen, tusen takk for svar! |
|
| Forfatter: | 70ht [ Lør 29. Mar 2008 21:10 ] |
| Innleggets emne: | |
earlyfish skrev: Men den kan være løs eller det kan være irr på pol/brudd i kabel. Kjenn om noe er løst, ta av batteripoler, puss/skrap dem rene, ha på et tynt lag syrefritt fett (23 kr på Biltema) og skru godt fast. Sjekk jordkabelen også, den leder akkurat like mye strøm som plusskabelen. Hvis dette ikke hjelper kan du sjekke lading. Ta av kabelen fra dynamoen til batteriet igjen og sjekk med et multimeter (Biltema eller låne) med vribryteren på V likestrøm (ikke bølgesymbolet som betyr vekselstrøm). Ladinga bør være på 14,2-14,4 Volt. !
Mener du seriøst å måle ladespenning når du ikke har ballast på dynamoen?? Dette vil jeg fraråde på det aller sterkeste. En gammel dynamo kan lett blåse diodene på dette, å dette har aldri vært noen fremgangsmåte for slik kontroll. Spenninga skall måles med normalt forbruk og et batteri som er ladet opp over 2/3 av max. Hvis du er ute etter topp spenning på reggulatoren må batteriet være fult oppladet og ingen forbruk på. Spenningen skall våre mellom 14.4 og 15 V for å få topp ladet batteri. 15 V får man som oftes med det samme man har startet opp da de fleste reggulatorer øker spenningen ved lavere temp. PS. Jeg tipper dere har dårlig kontakt på en kabelkontakt eller i en lodde/pres shjøt til en kontakt. Terje |
|
| Side 1 av 1 | Tidssone UTC + 1 time [ DST ] |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |
|