AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 13:27

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 19. Feb 2008 23:54 
Avlogget
Rookie
Rookie

Vil tro det er en elektrisk feil som gjør at bilen min ikke starter. Får startet den med skrutrekker på starteren, men når jeg vrir på tenningsnøkkelen, kommer det ikke noe strøm i ledningen på starteren. Har et par spørsmål som jeg håper noen vet svaret på:

1: Ledningen fra starteren går til en oransje koblingsboks av noe slag på førersiden i motorrommet. Gjør den boksen noe annet enn å koble ledninger sammen?

2: Kan jeg starte bilen derfra, så jeg slipper å bruke skrutrekkeren?

3: Er det noen enkel måte å teste tenningslåsen på, dersom jeg tar den ut?

4: Stemmer det at det er en bryter av noe slag på girspaken, som gjør at den bare kan starte i park og fri, og hvordan tester jeg om den funker?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2008 00:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

1: orange koblingsboks: veit ikke, men høres ut som noe ettermonterte greier. gammel alarm eller fjernstart kanskje?

2: umulig å si sikkert, uten å se koblingen, men hvis den er på den tynne kabelen til starteren, så ja.. alt du trenger å gjøre er jo å mate styrepunktet på starteren med 12 volt. (det er det du gjør med skrutrekkeren)

3: veit ikke, har aldri hatt behov for å bytte låsen, men anbefaler å måle litt før du begynner å splitte rattstammen.

4: ja, sannsynligvis, men hvor den er plassert er jeg søren ikke sikker på.. den sitter jo normalt i girvelgeren på gulvet, men disse bilene har jo rattvisp. men mener kabelen som går til denne bryteren skal være ganske feit og gul. jeg har haynes manualen for disse bilene, men den er desverre oppe i verkstedet, så kan ikke få sjekka nå..

hvis ingen andre kommer med noe vettdugt så skal jeg ta den boka med ned igjen når jeg har mulighet. Hmm. var mye vet ikke og kanskje der, men ta noen bilder av det du snakker om (spesielt den orange boksen.. nyskjærrig på hva den er)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2008 02:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Endret: Fjernet link til bilder som ikke ligger ute på nettet lenger.

Vet egentlig ikke hva jeg skal måle på, dersom jeg ikke demonterer låsen. Derfor jeg har tenkt at det var letteste løsning.

Har manualen selv, men har ikke forstått nok av den til å finne ut hvordan tenningssystemet funker. Det er ulempen med at alt er på engelsk :(

Ikke umulig at koblingsboksen kan ha blitt montert i forbindelse med alarmen. Har skrudd den løs, men bortsett fra det er alt koblet som det var. Her er et par bilder:

Fronten er et lokk som kan vippes ned. Bak der er det små hull, som går inn til kontaktene.

Sett fra høyre, er kontaktene nummerert 1-9 og G

Sist endret av 81caprice den Tir 24. Feb 2009 03:15, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2008 10:28 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Prøv å vri på nedre del( eller beveg gearspaken sakte) av rattstammen (hvis du har konsol) når du prøver å starte.
Hvis jeg ikke tar feil så går det et stag fra tenninglåsen ned til en kontakt som sitter montert utenpå rattstammen under dashbordet. Du vil temmelig sikkert også finne startsperrebryteren litt lenger ned på samme sted.

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2008 19:24 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

den tilkoblinga du har der er nok "diagnostic" tilkoblinga fra orginalt av, såvidt jeg kan skjønne fra skjemaene jeg har i boka mi.

Den fiolette kabelen som går både ut og inn er den som går til starteren. kobler du til 12 volt her vil starteren gå.

skavisee.. kablingen til startersystemet ditt er som følger:

fra starteren.:
Fiolett kabel går først til orange kontakt, deretter til torpedoveggen.
På andre siden av torpedoveggen fortsetter den som fiolett og går til tenningslåsen, på tilkoblinga merket SOL

Ta å mål om du får 12 volt på SOL utgangen på tenningslåsen når den er i START posisjonen. (i den grad dette er lett tilgjenglig, men hvis det roar sier stemmer, så er den høyst sannsynlig det)

måler du 12 V her, og starteren ikke går, så har du et kabelbrudd på veien. hvis du ikke får 12 volt, er det noe gæærnt i tenningslåsen, eller selve tenningsbryteren.

det er ikke tegnet inn noen nøytralbryter i skjemaene jeg har (haynes).. godt mulig dette er løst mekanisk på disse bilene.

Lykke til :)

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2008 21:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har nylig funnet ut av alt som var feil. Det var noe så enkelt som at inne i "alarmboksen" ligger det en sikring. Dersom den ryker, så starter ikke bilen. Muligens noe med startsperre å gjøre eller noe slikt.

Det stemmer at boksen er en del av et diagnosesystem ja. Har ringt litt rundt og forhørt meg om den. Ved å koble kontakt nr 8 til kontakt nr 6, så starter bilen. Da slipper man å styre med skrutrekker. Dette funker, så lenge det ikke er en alarm med startsperre som blander seg inn :)

Takk for hjelpen, og beklager bryderiet. Nesten litt flaut at løsningen var så enkel :?

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 20. Feb 2008 21:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

hehe... det er ofte slik at selve løsningen eller fiksen på elektriske problemer er fantastisk enkel.. men det å faktisk identifisere feilen er mindre enkelt..

Flott at dette ordna seg, uten å måtte begynne å splitte ratt osv...

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 12. Sep 2008 17:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Frykter at jeg har et liknende problem på min '77 Caprice Classic...

Det begynnte med at den ikke ville starte etter at jeg hadde fyllt bensin... Ganske flaut med en god del folk som stod der. Da bare klikket det som et et rele under dashbordet. Lot bilen stå i 2min mens jeg rullet meg en røyk og så prøvde igjen. Da tikket det 5-6 ganer i noe som igjen hørtes ut som et rele, og så slo starteren inn.

Når jeg nå skulle ut for å kjøre fram bilen og rydde/vaske før kveldens kjøretur, var det samme regla igjen, men nå bare klikket det. Etter 3-4 forsøk ble det helt stille og det skjer ikke noe annet enn at lysene kommer på når jeg vrir om nøkkelen...

Bare kaffen blir klar skal jeg opp og se om kanskje Carmageddon's løsning fungerer for meg også... Det er jo lov å håpe.

Men, som den n00b jeg er,må jeg jo spørre..
Er det mulig at det bare er et rele som må byttes i et slikt tilfelle eller må mere byttes som starter og andre komponenter?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 7 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet