AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 03:26

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bil elektrisk.
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 16:00 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 24. Jan 2008 19:59
Innlegg: 27
:D Hei, lysbryteren blir varm, ett dagligdags problem....Så en gang ett koblingskjema hvor man monterte rele på hovedlysan, nån som har det eller??? :shock:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 17:25 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Man 23. Apr 2007 19:23
Innlegg: 35
Bosted: Kongsvinger
Står ikke koblingsskjema på releet du kjøper da :?:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 17:59 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 23. Jan 2008 17:34
Innlegg: 490
Bosted: Sandnessjøen
Her er koblings skema.
http://home.monet.no/aakvik/rele.html

_________________
Mustan 70 HT.
347 stroker, Holley 600, 4R70W 98 -2002 spec, Baumann (OptiShift) electronics girkontrol, 9" 3.82:1 Detroit Truetrac.

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Bil elektrisk.
InnleggSkrevet: Tir 29. Jan 2008 20:17 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 24. Jan 2008 19:59
Innlegg: 27
dewille skrev:
:D Hei, lysbryteren blir varm, ett dagligdags problem....Så en gang ett koblingskjema hvor man monterte rele på hovedlysan, nån som har det eller??? :shock:


Hei, joda det står nok på releèt ja, men var bare ute etter korsen det skulle gjøres, men takk, finner ut av det... :shock:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Varm lysbryter
InnleggSkrevet: Ons 06. Feb 2008 22:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Søn 03. Des 2006 02:02
Innlegg: 797
Bosted: "Sun Home Valley"
Normal sak på f.eks. bil m/orginalt 6V anlegg ved bytte til 12V. Lysbryteren har en innebygd "vippe" som slår ut ved overbelastning.
Hvis bilen din har ikke oppgradert el.anlegg, så sjekk først om det forefinnes et overslag, dårlig kontakt, jordingsproblemer e.l.
Det kan selvfølgelig også være svikt i bryteren, noe som var mye av på Midt- slutten av -60.
Har du koblet opp ekstra strømforbrukere, eller andre ting som høyeffektsforsterker etc. om strømanlegget, kan også dette være medvirkende årsak. På mange US biler går faktisk hovedstrømmen gjennom lysbryteren. Hvis ikke noe feil/overbelastning finnes, er ettermontert lysrelé tingen. :wink:

_________________
" If your car needs more than two hubcaps,
it aint cool! "


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 00:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Man 21. Jan 2008 19:52
Innlegg: 230
Bosted: Fiskåbygd,Norway
På min 85 Buick kom dette problemet da det blei skifta fra sealed beam nærlys til H4 pærer som hadde både nær og fjernlys. Blei for mye strøm gjennom bryteren,og lyset slo seg av etter 30 minutter med fulle lys.Med fulle lys lyser både ytre lykter og indre lykter...
Tror det er ei varmesikring inni der.

_________________
Dodge Challenger 1970,Challenger 1971,Chevrolet Corvette Stingray 1976,1978 Pontiac Firebird,Buick Century Limited 1985
x Dodge Challenger 1973 R.I.P., x Chevrolet Camaro 1975 nr 1, x Chevrolet Camaro 1975 nr 2, xPlymouth Barracuda 1970


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 01:15 
Avlogget
Get going
Get going

Registrert: Fre 01. Des 2006 19:23
Innlegg: 285
Bosted: Sunnmøre
Dei fleste amcars har termosikring i lysbryter
Sealed beam lampene er på ca 40-45 watt, halogen lampene (H4) er på 55-60 Watt
På grunn av den økte effekta (Watt) blir strømforbruket større og termosikringa blir overbelasta :(


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 03:12 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 13. Mar 2007 23:30
Innlegg: 34
Bosted: Narvik
Her er en grei beskrivelse på hvordan en kobler inn relèer for å "spare" den originale lysbryteren:

http://fordtruk.com/index41.html

_________________
mvh Roger

1957 Ford F-100,
1962 Ford F-250 4wd, prosjekt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 07. Feb 2008 18:32 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Registrert: Tor 24. Jan 2008 19:59
Innlegg: 27
Hei, F-100 det var koblingskjema æ var ute etter ja, hviste æ hadde sett det før ja, takker og bukker :lol: =D>


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 08. Feb 2008 02:53 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 13. Mar 2007 23:30
Innlegg: 34
Bosted: Narvik
Postet linken i en annen tråd for en tid tilbake. :wink: Bare hyggelig å kunne hjelpe!

_________________
mvh Roger

1957 Ford F-100,
1962 Ford F-250 4wd, prosjekt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support