AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Man 27. Okt 2025 11:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 27. Jun 2025 21:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 02. Nov 2024 00:15
Innlegg: 4
Søker råd fra de som vet....

Poden skal selge russebil som etter avtale med kjøper skulle gjennom PKK før salg der kjøper dekker gebyr - de som selger retter 2- og 3-er feil - min sønn sin russegruppe gjorde det samme, så kan ikke klage...

Fra tidligere hadde blinklys sluttet å fungere, og nytt rele hadde blitt bestilt (ingen "tikkelyd" når man aktiverte hendelen). Imidlertid viste det seg at blinklysene ikke funket pga at nøddblink på rattstamme var trykket inn. Når denne ble dratt ut var blinklys OK, men nøddblink funket ikke....
I kontrollen dukket det i tillegg opp 3-er feil på manglende bremselys bak begge sider.

Vi sitter altså med to elektriske feil som er litt tricky.... Følgende er gjort:
Nødblink
- blinklysrele ble byttet (rundt 2-pol, sitter på sikringsbrettet til venstre for rattstamme)
- ymse rele lokalisert bak dashbordplate under rattstamme, noe som ligner på et 2-pol rele sitter til høyre for rattstamme - kan dette være nødblink?...
- kan det være bryter for nødblink på rattstammen som er gåen? finnes det evt noen måte å teste dette på?

Bremselys
- lyspærer bak er testet, begge glødetråder er ok på begge sider
- bremselysbryter bak pedalarm er funnet, men ikke demontert (skal denne aktivere når den "slippes ut"?)
- sjekket ulike sikringer i panelet under dashboard, ingen er gått - men! - lyspærene for kjørelys bak lyser konstant når motoren går - kan disse være koblet utenom lysbryter for kjørelys framme og følgelig også sikringskrets? - eller er det en annen sikring for bremselys i motorrommet?
- skal det evt også være et rele tilknyttet bremselys i tilknytning til bremselysbryter?

Vi er litt rådville på hva det neste taktiske steget er - alle tips mottas med stor takk!....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Jun 2025 17:12 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7249
Bosted: Åsa
Hei.

Ikke mye hokus pokus. bare mye banning og feilsøking.

Begge releer til blinklys og nødblink skal sitte i sikringsboksen. Den skal sitte under dashen på venstre side av rattet.
Er det ikke plass til to releer, så er det dobbeltvirkende rele. og da bør dere få sjekket releet, og ordnet opp i en ny bryter. Den kan monteres hvor som helst.

Bremselysbryteren skal slutte kretsen, når pedalen trykkes ned. Mål med multimeter eller prøvelampe.

Det skal være strøm inn, men ikke ut før kretsen sluttes.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 09. Jul 2025 18:06 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 02. Nov 2024 00:15
Innlegg: 4
Bremselys, fikk etter mye om og men ut bryter, denne hadde to kontakter. På de to polene nærmest bryteren er det kontakt når bryter slippes ut på de to bakerste polene er det omvendt....
Slik denne var montert gjorde vandringen på bremsepedalen slik at bryter ble "sluppet ut" ved bremsing, altså at kretsen på de fremste polene har kontakt (piper m/multimeter).
Er konklusjonen da at bryter fungerer?...
Hva er i isåfall neste potensielle single failure kilde som gjør at begge bremselys ikke fungerer?....


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 10. Jul 2025 21:28 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7249
Bosted: Åsa
Jording.

Sjekk at kretsen sluttes på bremselysene.

En ting du må huske på er at disse bilene originalt hadde blink og brems i samme lampe.
Og at Norge i sin uendelige visdom besluttet seg for at det ville være umulig for andre trafikanter å faktisk skjønne hvilken vei bilen svinger, når det blinker en lampe. hva enten den er gul eller rød.
Tok dem 25 år å finne ut av at de fleste trafikanter ikke er dumme.
Så sjekk at det faktisk kommer strøm frem. strømtyver har vært flittig brukt på disse

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support