AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 28. Apr 2024 21:29

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 17. Aug 2021 03:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 11. Sep 2020 22:40
Innlegg: 8
Hei.
Jeg er blitt "fadder" til en flott 1988 CHEVROLET PICK UP EXSTENDED. Eier skal jobbe 4 år i USA for forsvaret i en bunkers. (gjett hvilken bil han kjøpte seg).

Forrige eier (ikke han som flyttet til USA) har tullet en del med det elektriske. Er litt forvirrende selv om jeg anser meg som... Vel ikke prof, men ikke langt unna.
Jeg monterer video, stereo, kamera, ryggekamera, ekstralys og slikt på litt nyere biler. Nå er det ikke mye elektronikk i denne 88 modellen, men det som er gjort gir ingen mening.

Jeg prøver blant annet å koble opp det originale stereoanlegget. Det er blitt klippet ut, og den er jo i flere deler. Forsterker og radio.

Finnes det forresten en mer modene utgave av radioen å finne tak i? Med feks cd i stede for kassett? Kanskje.. Hehe Dab?

Men først og fremst. Hvilke ledninger skal gå hvor I fra bilen og de fra stereo skal hvor?

Videre ønsker jeg å få bilen så amerikansk original som mulig
Med lys i blinklys og bremselys bak som blinklys.

Det mangler også noen plastdetaljer og knapper i dørene. Sentrallås stoler jeg ikke helt på. Finnes det noe delekatalog og en plass jeg kan skaffe disse delene?

Håper dere som virkelig kan dette kan hjelpe en noob som gjerne vil bli flink ;)

Linken viser rette win number.
https://photos.app.goo.gl/4jnch62Tp2tp4Zf79

Skaffer mer info på flekken om det trengs..

Hah. Nå kan jeg jo melde meg inn i Amcar klubben :D
Sist jeg prøvde meg med en Chevrolet Lacetti, lo dem bare av meg :cry:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 25. Aug 2021 01:58 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 11. Sep 2020 22:40
Innlegg: 8
Må si det var mye hjelp og få her...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 29. Aug 2021 07:50 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 27. Jan 2007 20:17
Innlegg: 7197
Bosted: Åsa
Alt for lage dager og alt for korte netter. SÅ jeg har dessverre ikke så god tid til å sitte her, som jeg ønsker.

Hvis du ser litt på www.autozone.com. Så har de online verkstedsmanualer.

Det finnes komplette ledningssett til stereo og du kan oppgradere.

Personlig så hadde jeg gått for 7" android med internett oppkopling.
DAB+ stoler jeg ikke på, av den simple årsaken at jeg ofte kjører på plasser med null DAB dekning, mens telefonen funker gull. Jeg er avhengig av gode trafikk oppdateringer, så da går jeg heller for internett radio.

_________________
1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse.
Bursdagsgaven fra min kone.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 01. Sep 2021 10:43 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Kjøp deg en moderne 1-DIN radio med CD og integrert forsterker. Du kobler den gule (tenningsstrøm) til blå ledning i ledningsnettet. Den røde bruker jeg å dra direkte til + på batteriet (med sikring) da kontantstrømmen til radio ofte er kilde til flatt batteri på gamle ledningsnett. Oransje ledning kobler du til interiørbelysning. Så er det bare å koble svart til et godt jordingspunkt og koble til høyttalerne. De har èn leder som er ensfarget og en i samme farge med svart strek til hver høyttaler. Fargene kan variere fra bil til bil og radio til radio.

Her forklarer jeg hvordan du kobler opp oransje park/blink fremme, avhenging om det er 1- eller 2-polet lyspære: https://rustflekk.wordpress.com/2017/07 ... klyspaere/
Men fortsatt er regelverket slik at bilen må være registrert som bevaringsverdig for at det skal være LOV med oransje park foran og røde blink bak.

Sett gjerne inn bilder av vidunderet, slikt liker vi. :)

BTW, du trenger ikke engang å ha en amerikansk bil for å melde deg inn i Amcar.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support