AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Søn 31. Mai 2026 00:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 20. Jul 2014 20:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei! Nyligt da jeg kom ut til bilen min og skulle starte så fikk jeg ikke startet den. Den er utroligt "langsom" når jeg vrir tenningen og ingenting skjer. Jeg har 2 batterier på bilen, begge er 12v.
Etter å ha ladet bilen min en stund me startkabler fikk jeg endeligt startet bilen, men bare såvidt.
Kjørte meg en 45 minutters tur for og lade opp batteriene, men da jeg slo av bilen også slo på bilen igjen etter 5 minutter så var jeg tilbake til denne "Langsomme" grummingen i bilen og fikk ikke start.....
Ladet bilen igjen me start kabler og kjørte 45 minutter, slo av bilen i nyaktigt 2 sekunder for så og slå på bilen igjen men akkurat det samme greiene at den oppfører seg som om batteriene er tomme?

Noen som har peiling hva som kan vær galt?

Setter stor pris på svar

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 20. Jul 2014 22:26 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

sørg for at dine batteripoler har god kontakt, på begge batterier.
Hadde samme problem for noen år tilbake, hvor det var den ene polskoen som var dårlig. ergo kjørte jeg bare på et batteri.

Er det ikke det som er problemet, kan det være starteren, som ikke liker varme!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jul 2014 02:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Batteriene lader ikke så godt med bare kjøring av motoren, du må ta de på en batterilader seperat i minst en dag hver for at de skal gå til normalen igjen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jul 2014 15:35 
Avlogget
Get going
Get going

Alternativt eldgamle batterier. Hvordan er hvilespenningen på batteriene, og hvordan er spenningen på systemet med motoren i gang? Faller spenningen brått når du stopper motoren?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 21. Jul 2014 23:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har du sjekket ladespenningen? Bør være over 13v opptil 14.5v .
Sjekk tilkoblingen til polene på batteri . Høres ut som det kan være dynamoen eller batterier som er defekte og ikke tar til seg lading eller at batteriene er så skadet at motstanden i batteriene har blitt så stor at dem sluker opp strøm selv ..( batteri kan bli "totalskadet"av en flatutladning) en flatutladning på batteriene kan miste ca 30% av batterienes kapasitet ( noe du merker spesielt når det blit kalt )

Ved en 40 Min kjøretur bør batteriene være oppladet ( ihvertfall skal du mere en nokk juice til å starte ) Da du har en en dynamo på
Minst 105A?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Jul 2014 08:47 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Husk å sjekke dynamoreimen.Høres ut som du har ladeproblemer.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Jul 2014 22:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Takker og setter stor pris på alle svar. Jeg endte med og bytte begge batteriene.
Etter nye batterier har jeg ingen problemer lenger ( så langt ). Bilen starter me en gang uten noe tull nå.

Men jeg blir fortalt hele tiden at jeg burde kjøre mer me bilen en hva jeg gjør så ikke batteriene blir utladet igjen?

Hver dag starter jeg bilen, lar den svive 2-5 minutter før jeg kjører den, så kjører jeg i bokstavligtalt 5 minutter så slår jeg av bilen, er borte 2-3 timer så kjører jeg hjem igjen 5 minutter. Altså jeg kjører ikke noe spesielt langre turer med bilen.

Vil dette bli et problem med tanke på batteriens leve tid? Burd jeg kjøre en lengre tur i ny og ne? Vis ja, hvor lenge feks?

Er ganske tydeligt at jeg vet ganske lite om amerikanske "store" biler. Men en plass må en begynne :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 22. Jul 2014 22:33 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Er bare å spandere på en vanlig batterilader, og lade opp batteriene dine en gang hvert år.

Er ikke værre. :D

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 23. Jul 2014 08:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

med bare 7-10 min driftstid , kan det ihvertfall bli problemer til vinteren . Jeg har omtrent samme greia til å fra jobb sjøl, ( tahoe 6.5td) og jeg har ikke hatt noe problemer med batteri som får knekken men jeg kjører lengre turer i helgen osv. Monter en vedlikeholdslader og lad bilen et par dager i uka så er du sikker . Men har du målt ladespenningen ? Dersom du har en feil på dynamoen vil problemet komme tilbake ..

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet