|
jeg er igrunn ganske god på bilelektrisk, men nå står jeg så fast att jeg ikke har snøring på hva jeg skal gjør.
bil er en 88 gmc van 6.2diesel.
under kjøretur så falt voltmeter ned til 12.5v ca, og holdt seg der, og spratt fort opp til 14,5 og holdt seg der, og plutselig ned på hvilespenning igjen. og holdt seg bare der. målte ladinga og den lada knapt litt, og satte på mye strømforbuk så ga dynamo såpass att batterispenning ikke ble noe lavere.
ja da ble det klemt inn en ny dynamo, meeen samme syndromer. kjørte 10mil og den lada 14,5ca, og datt plutselig ned, og holdt seg nede ei stund og fløy opp igjen og var der noen mil. akkurat samme som med den gamle dynamoen.
har sjekka batterier pga trodde en celle eller to kunne være kortslutta så den motvirka ladinga. men er like dan med andre batterier.
men når bilstår å går på tomgang og den lader 12-13volt, og jeg kobler av ene batteriet da lader den opp mot 14,8volt.
har sjekka kabler og styr og finner ikke no feil. selv da bil lader lite så er det strøm inn på di tynne ledninga på dynamo (styreledninga).
noen tips? er helt blank jeg nå.
neste bli å jumpe ledning til dieselpumpe ogh koble bort alt strøm inn i bil. for å se om den lader opp kun batteria.
ingen ledninger blir varme, ingen sikringer og ja. nei alt virker ok...
|