AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 07:34

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 26. Mai 2013 21:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hei.

forrige vinter bygde jeg om viften min til elektrisk. Jeg satt dette opp med et rele fra batteriet, og en enkel jordende sensor til styring. Bilen er en '85 camaro med en CSB 350, pre-86 blokk.

Desverre viser dette seg å ikke fungere i det hele tatt. Hvis jeg jorder sensorledningen, så starter vifta, mao alt ok. men hvis jeg har den tilkoblet sensoren så starter den aldri. Når motoren har nådd rødlinja så må jeg stoppe, gå ut og jorde sensorkabelen før jeg kjører videre.

Nå har jeg byttet sensor (en Standard components delenummer TS147). En helt vanlig cooling fan switch. Dette utgjorde ingen forskjell. Jeg sjekket jordingen av sensoren, og den er ok. (jeg kan starte vifta ved å berøre gods på sensoren med ledningen)

Så det som gjenstår er; plasserte jeg sensoren feil når jeg bygget motoren? Motoren ble bygget av undertegnede for noen år siden, og jeg må innrømme at plasseringen av sensoren ble "der den passet" ettersom jeg ikke hadde noen forutsetning for å hvite hvor den egentlig skal stå, eller hvordan vannet i selve kjølekappa går.

En vanlig temperatursensor har plassen nede på toppen på førersiden, ettersom bilen er orginalt levert med nål.

Viftesensoren står på innsuget, rett ved oljetrykksensoren. (i bakkant ved fordeleren). Er dette en plassering hvor sensoren ikke får korrekt temperatur, og derfor ikke slår ut som den skal?

Eventuelt andre forslag til hva som kan være feil..

-Camarogeddon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Mai 2013 21:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Viften skal øke luftgjennomstrømmingen gjennom radiatoren hvis denne ikke kjøler nok.
De fleste sensorer som styrer elvifter står derfor på eller i nærheten av radiatoren.
Biltema har et adapter som settes på radiatorslangen: http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... er-322030/
NB, husk at en slik adapter på slange må jordes!
De sier at den skal settes på øvre radiatorslangen men personlig foretrekker jeg at den står på utløpet (nedre slange) av radiatoren.
Dette fordi jeg synes det er riktigere å måle tempen etter at vannet er kjølt ned i radiatoren.
Plasseringen (oppe eller nede) må også vurderes ut i fra hvilken temperatur sensoren slår ut på.

Din plassering er vel så langt unna radiatoren som man kommer, jeg vil anta at du får et bedre resultat hvis du flytter sensoren din.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Mai 2013 22:02 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro

Hvis det er en orginal bryter til midt 80talls gm så starter ikke viftene før du er godt over 100. På TPI starter vel først trinnet på 106 og andre på over 112.
KAnsje greiest med en justerbar universal.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 26. Mai 2013 22:23 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Så temperaturen på sensoren er såpass høy ja. har aldri klart å grave fram en spesifikasjon på dette, har bare bestilt opp en standard giver. Hvis denne ikke trigger før 100, samt at den står langt unna radiatoren så kan dette samlet godt være opphavet til problemene mine

Valvmustang: Godt poeng, det er et godt stykke fra radiator innløp / utløp til sensor nå, så noe må nok gjøres. kjenner til disse adapterne fra biltema ja, men hadde helst unngått unødvendige skjøter på kjøleslangen.

Takk tor tilbakemelding så langt

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Mai 2013 00:38 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Her har du løsninga:

Bilde

Detta er en Flex-a-lite justerbar termostat til el-vifte.
Putt snoppen inn i radiatoren og brett tråden rundt tuten og tre slangen over. Så er det bare å vri på bryteren til du får vifta til å starte der det trengs.

Jeg har en så og si ubrukt sånn liggende på lur. Send pm hvis du er interessert.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Mai 2013 14:25 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det var en snedig løsning..

Hvordan i alle dager får du det tett hvis den tassen der skal gå under slangeklemma? hadde du på noe klin eller?

Ellers virka det jo som det jeg leter etter

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Mai 2013 22:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Er bare den tynne ståltråden som skal ligge rundt tuten. Det blir tett. Han ene som jeg delte garasje med hadde gjort det sånn og det funka som faen.

Fikk meg radiator med termostatbryter, så jeg rakk aldri å montere den ordentlig, derfor den ligger på lur.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 08:47 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Du har vel uttak ved termostat, du kan jo prøve å flytte den dit å se.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 11:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det er en plugg rett ved termostaten ja, men såvidt jeg kunne se hadde denne en større gjenge enn sensoren. (Edelbrock rpm airgap innsug)

- Camarogeddon

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Mai 2013 12:49 
Avlogget
Get going
Get going

Du får overgang som passer til :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Mai 2013 13:35 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Bruker denne jeg, https://www.spiyda.com/magento/index.ph ... oller.html
Man bare kobler den på bilens egne temperaturføler for instrumentpanelet/ECU, og så justerer man når vifta/viftene skal slå inn.
Har smart funksjon som gjør at om vifta er på når du skrur av tenninga, så fortsetter den å gå til den har kjølt ned systemet til ønsket grense. Så skrur den seg av. Utrolig kjekt om man har elektrisk vannpumpe f.eks, så kan den kjøre vannpumpe og en vifte til ønsket temperatur er nådd etter at tenninga er skrudd av.
Fikk den i posten som vanlig brevpost fra England. Ålreit kar å handle med.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 02. Jun 2013 10:13 
Avlogget
Get going
Get going

Eg har brukt adapteret frå Biltema http://biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbe ... er-322030/
Har kobla dette på nedre radiatorslange og det fungerer veldig fint.

Men det er viktig å montere den i rett vinkel. :idea:
Varmen stiger oppover, så det kan vere stor forskjell i temperatur om den er montert på over eller underside av radiatorslangen. :wink:

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 12 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet