AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 08:12

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Søn 26. Aug 2012 21:46 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Prøver å koble viskerbryteren på GM rattstammen opp mot universal viskermotoren jeg bruker. Sparer meg for en ekstra bryter på dashbordet. Men GM rattstamme-bryterne funker visstnok på en ganske spesiell måte, slik at de er kronglete å bruke mot en vanlig universal viskermotor.
Kom over en amerikaner som bygde en AC Cobra kit car som påstod han hadde greid dette. Men for universalmotor med 4 ledninger. Ikke 3 slik jeg har:
Her er link til siden hans:
http://www.kdomus.com/petek/cobra/99/aug1.htm

Fikk hjelp fra en annen kar som lagde et nytt skjema for visker motor med 3 ledninger, men dette oppsettet får jeg ikke til å funke mot GM bryteren:
Bilde

Her er mer informasjon om GM bryterfunksjonen som jeg har kommet over, men jeg kan ikke nok om dette til at jeg forstår særlig av det.
Bilde

Dette er visstnok hvordan de får det til å funke på ombygde Toyota Landcruisere i USA:
Bilde

Bilde

Og viskermotoren denne bryteren skal kobles mot ser altså slik ut:
Bilde

Noen gode forslag, eller skal jeg gi opp dette og bare kjøpe en universal bryter å sette på dashbordet?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 27. Aug 2012 23:44 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Den oppkoblingen til gm er lit kjeitete. Hjalp en kompis for noen uker tilbake med samme problem på en pontiac fra 69. Ser ut som det er delvis samme metode.
Det må være strømm på begge + (gray og violet) for å få trinn 1. Å strømm på bare violet for trinn 2. Det som var pussi på pontiacen var at vi måtte ha jording inn på siste uttak til viskermotor for at motoren skulle gå. Å denne måtte kuttes når bryteren ble satt i off for å få selvparkeringen til å virke. Å for å kunne styre jord brukte jeg et rele å la jord inn på 87 og ut 30 å lot + fra brytereutgang (gray) styre rele.

Terje :)

Hjemmeside.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 28. Aug 2012 07:32 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Hei, og takk for svar. Har du et forslag til hvordan jeg må endre opplegget i øverste tegningen for å få det til å virke?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir 28. Aug 2012 22:16 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ta bort den ledninga fra rele som du har merket med "park" å styr den med rele slik jeg beskrev ovenfor. Du kan nok enkelt teste først ved å sette den rett mot jord å dra den fra når du skall kjøre selvparkeringen, så ser du hvordan deet bør virke. Når det er koblet feil vil viskermotoren stoppe der den er når bryteren blir slåt av.

Hjemmeside.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Aug 2012 08:17 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

trbo0le skrev:
første tegningen din viser ypperlig hvordan det skal være og gjøres.
hvorfor ikke holde deg til den, og heller bare finne ut av hvor leredere skifter siden du ikke klarer å få rett leder til rett plass?

Takk for svar begge to!
Er svært lite inne i fagterminologien her, men betyr teksten over at jeg bare må bytte om på de 3 ledningene jeg har, helt til det stemmer?
Det øverste skjemaet som da tydeligvis skal være korrekt viser GM ledninger grå, fiolett og svart. På Astro rattstangen jeg bruker, er disse ledningene grå fiolett og hvit.

Jeg har regnet med at grå tilsvarte sort, at hvit tilsvarte grå, og at fiolett tilsvaret fiolett. Men da er kanskje ikke dette korrekt?

Og fortsatt gjenstår spylemotoren. Hva betyr å "laske" en ledning?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Aug 2012 19:39 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg tror du skal bruke sort mot hvit jeg. Dette er farger som ofte er brukt til minus alt etter årstall og merke.

Hjemmeside.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Aug 2012 22:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Har prøvd det. Funket ikke det heller.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons 29. Aug 2012 23:20 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ta å måle strømmen på de ledningene du har fra bryteren din å se at du har strøm ut på de som er for trinn 1 og 2. Husk da på at på trinn 1 har du strømm på begge ledningene dine. Når du setter bryteren på trinn 2 vil du få strøm på kun den ene ledning. Å den setter du på uttak F på din viskermotor. Den andre setter du på L.
Deretter jorder du det mitterste uttake på din viskermotor. Da skall den virke på begge trinnene, men den vil stoppe med en gang når du slår av å ikke selvparkere som normalt. På den 69 Pontiacen jeg monterte opp dette på så måtte den siste ha jord for å kunne få selvparkeringen til å virke. Men må bare innrømme at jeg i dag ikke husker helt om detn måtte ha jord før å parkere eller om den måtte brytes for å parkere. Men dette kan du enkelt teste utmed en ledningsende.
Jeg misstenker den siste ledningen som du har fra bryteren er den som skall styre spylermotoren din. Det er bare å teste det ved å aktivere spylefunktionen på bryteren samtidig som du måler strømmen på den ledningen.

Hjemmeside.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 02. Sep 2012 20:30 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Takker så mye for en overveldende respons!!

Har feilsøkt litt og problemet er at den fiolette ledningen ikke gir strøm i hele tatt.
Hvis jeg bytter om fiolett og grå ledning inn på de to releene får jeg viskerne til å gå på normal hastiget. Dermed mangler jeg fortsatt spylefunksjon og hurtig hastighet.

Årsaken til dette kan være at rattstangen opprinnelig hadde bryterhendel med CC og visker intervall. Siden bryterne hadde samme innfestingen, regnet jeg med at de kunne byttes om, men det virker kanskje ikke slik. Eller så er det en feil inne i selve rattstangen.

Avslutter videre jobb med dette. Motivasjonen var å klare meg med 1 bryter mindre på dashboardet for et renere utseende, men innebærer det bytte av hele rattstangen, får det heller være.
Men tråder som dette kan uansett være til veldig stor hjelp for andre som kan søke de opp igjen senere.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 03. Sep 2012 08:08 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Er 3 ledninger på denne kontakten.
-Hvit.
-Fiolett.
-Grå.

-Hvit er jord.
-Grå gir strøm når bryteren settes på full hastighet.
-Fiolett gir ikke strøm i det hele tatt. Regner med denne skulle gitt strøm med bryter på normalhastighet?

Søkemetodene er søkerlampe og "prøv og feil"...

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet