AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 08:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kobling av el vifte??
InnleggSkrevet: Tor 15. Sep 2011 02:46 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Vurder å koble elvifte på Aspen min. Noen som har gode tips? Hvor må jeg koble meg på? Må jo sett inn en temp giver i nedre radiatorslange så den kobler inn på 92 grader osv. Håper på gode tips på montering og valg av vifte :D

Sist endret av Aspenole den Fre 16. Sep 2011 02:32, endret 1 gang

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kobling av el vifte.
InnleggSkrevet: Fre 16. Sep 2011 02:31 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ingen som vet noe??

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kobling av el vifte??
InnleggSkrevet: Fre 16. Sep 2011 08:21 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

hvilken vifte tenker du på?

et ferdigt kitt, eller blir det en vifte fra en huggebil?

hvis du kjøper et ferdigt kitt, følger alt med i pakken, inkludert monterings vildledning.

blir det en huggerløsning, må du ha termobryter, relæer, ledninger, kabelsko og gjerne en extra bryter, så du kan tvangsstarte viften, når du holder i kø, eller jobber på motoren! (Genialt, når det er 30 grader ute, og 70 under panseret! hehe)
finn en plass til relæerne, de skal sitte let tilgjengeligt, og finn gjerne relæsokler med innbygget sikringer, og naturligvis skal de sitte tørt.
bruk gjerne biltemas slangekobling, med tilhørende termobryter, (vet ikke om den krever relæ, så spør de, innen du handler, eller monter for en sikkerhets skyld!) og så er det ellers, at trekke ledninger.
skal du ha tvangsstyring, trekker du et par ledninger inn i kabinen, og monterer en kontakt.
ta strømmen direkte fra batteriet, så fortsetter den med at kjøle, selv om du slukker tenningen.
få laget eller kjøpt et vifteskjold, som passer på radiatoren din, og monter så viften så den slutter tett. (forbedrer kjølingen, end hvis du bare monterte viften direkte på radiatoren!)
bruk en ordentlig dimensjon på ledningerne, da de trekker en del strøm, og bliver varme!
kjøper du vifte på huggeren, sjekk at den funker, innen du handler! ikke altid de guttene jobber i henhold til kjøpeloven.
kjøper du på biltema, skal du være opmerksom på, at balangsering av viften, ikke er noen prioritet i kina, og at den kan ha noen djevelske rystelser!
et annet tips, er at bruke litt tid og extra penge på at kjøpe et ferdigt kitt, fra usa! du sparer dig selv for en del jobb!
når det er sagt, er det ikke nær så gøy, som å gjøre tingene selv.
hvis du sjekker litt inne på garasjetråden min, vil du se, at jeg prøvde begge deler, både med og uten viftekappe!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Sep 2011 16:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Takker for tips. Vil ha bort den som snurrer hele tiden... (mer effekt på motoren) Hvis det ikke er så dyrt for en ny med det utstyr som trengs for kobling. Så er vel det best.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 16. Sep 2011 19:27 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Hvor mye tar egentlig den orginale vifta?? Tror jeg hadde satset på å hente effekt andre steder enn på kjølinga.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Sep 2011 00:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Henter ca 15 hester med å koble el vifte.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Sep 2011 08:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Aspenole skrev:
Henter ca 15 hester med å koble el vifte.

hehe ikke tro på alt produsenten\selgeren av el vifta skriver ;)
men ja jeg kjører med el vifte sjøl da hehe

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Sep 2011 08:32 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

400,- for viften.
99,- for termostaten
299,- for termotatholderen
200,- for relæer, ledninger, kabelsko, og de andre småting, du skal bruke.
dette er hvis alt er kjøpt på biltema!

http://www.summitracing.com/parts/FLX-180/
et komplet kitt fra summit, eneste manglet var bryter og relæer (jeg sjekket kun bildet, så er muligt det følger med!!)

diskusjonen om hvor mye man tjener på elvifte, har være tatt før.
jeg holdt hårdnakket på at det var 20 hk, man tjente på konversjonen.
og jeg har ret, til en vis grense!
det er kun på high performance biler, at man får denne gevinsten, på os dødelige menneskers biler, er gevinsten noe mindre!
men man får et ryddigt motorrum, og slipper for djevelsk vondt i fingrene, når man kommer for tett på viften!
samtidig med at jeg merket at elviften kjølte bedre, og ikke kjørte nær så ofte!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 17. Sep 2011 09:18 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

El.vifter kjøler dårligere enn en god mekanisk vifte. Kjøp alltid så stor el.vifte som du har plass til. På en moderne bil med liggende radiator vil ofte 2 mindre vifter oppnå bedre kjøling enn en stor, fordi radiatoren er rektangulær i formen. En ting er viftenes effekt (hastighet, utforming osv. Minst like viktig er at du skal dekke så stort areal av radiatoren som mulig med viften(e).

Regn med å bygge vifte deksel. Uten dette vil kjøle effekten synke betraktelig. Det er veldig viktig at dekselet tetter ordentlig rundt kanten. Lufta tar alltid letteste vei. Er det en lekkasje går det meste ut der i steden for gjennom radiatoren.

Jeg har selv tilpasset el.vifter til min bil. Det er to små og de er hentet fra en Euro Ford Galaxy flerbrukbil ca 2000 modell. Fra USA har jeg fått tips om at de doble viftene på 2. generasjon Ford Taurus skal være veldig effektive. De blir mye brukt når folk endrer fra mekansik til elektriske vifte. Siden den bilen ikke er så vanlig hos norske huggere, brukte ikke jeg noe tid på dette tipset, men jeg har heller ikke testet ennå hvordan Galaxy viftene vil kjøle ned min motor.

Alle vifter du finner på huggeren er av langt bedre kvalitet enn billige universal vifter. Ikke tro på det som oppgis av cfm verdier på de billige viftene. Det er bare juks.
Det blir ofte brukt som et argument at vifta drar lite strøm og tar liten plass. Vær oppmerksom på at det også gjør at vifta har mindre effekt, enn ei like stor ei som som drar mere strøm og trenger større plass for motoren.

Jeg tror det er lite å hente på en slik ombygging, men samtidig tar konservative amerikanere feil når de påstår at el vifter gjør bilen lite driftsikker. Hvor ofte er produksjonsbiler plaget med el.vifter som slutter å funke? Svært svært sjelden.
Grunnen til at jeg bygde min med el. vifter er forresten at jeg har ikke plass til mekanisk vifte.

Min motor stod opprinnelig i en Chevrolet Caprice 1993 mod. I forhold til originalt har jeg fjernet den mekaniske viften, servostyring og AC aggregat. I tillegg har jeg byttet til headers og 2x2,5 toms eksosanlegg i forhold til det originale 2 toms enkle anlegget som er originalt på de bilene. Men jeg har ingen illusjoner om en voldsom effektøkning bare på grunn av det.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Sep 2011 11:51 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg hentet min vifte hos høggern. Jeg tok mål av radiatoren min, og målte vifter i mange slags biler. Jeg endte opp med en vifte fra en Mercedes stasjonsvogn (ikke peiling på modell). Den var djevelsk stor, lett å demontere og dekker nesten hele min radiator i utgangspunktet. Trekker noe vanvittig med luft.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 18. Sep 2011 22:34 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ok. Funker vel bra den da?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet