|
hvilken vifte tenker du på?
et ferdigt kitt, eller blir det en vifte fra en huggebil?
hvis du kjøper et ferdigt kitt, følger alt med i pakken, inkludert monterings vildledning.
blir det en huggerløsning, må du ha termobryter, relæer, ledninger, kabelsko og gjerne en extra bryter, så du kan tvangsstarte viften, når du holder i kø, eller jobber på motoren! (Genialt, når det er 30 grader ute, og 70 under panseret! hehe) finn en plass til relæerne, de skal sitte let tilgjengeligt, og finn gjerne relæsokler med innbygget sikringer, og naturligvis skal de sitte tørt. bruk gjerne biltemas slangekobling, med tilhørende termobryter, (vet ikke om den krever relæ, så spør de, innen du handler, eller monter for en sikkerhets skyld!) og så er det ellers, at trekke ledninger. skal du ha tvangsstyring, trekker du et par ledninger inn i kabinen, og monterer en kontakt. ta strømmen direkte fra batteriet, så fortsetter den med at kjøle, selv om du slukker tenningen. få laget eller kjøpt et vifteskjold, som passer på radiatoren din, og monter så viften så den slutter tett. (forbedrer kjølingen, end hvis du bare monterte viften direkte på radiatoren!) bruk en ordentlig dimensjon på ledningerne, da de trekker en del strøm, og bliver varme! kjøper du vifte på huggeren, sjekk at den funker, innen du handler! ikke altid de guttene jobber i henhold til kjøpeloven. kjøper du på biltema, skal du være opmerksom på, at balangsering av viften, ikke er noen prioritet i kina, og at den kan ha noen djevelske rystelser! et annet tips, er at bruke litt tid og extra penge på at kjøpe et ferdigt kitt, fra usa! du sparer dig selv for en del jobb! når det er sagt, er det ikke nær så gøy, som å gjøre tingene selv. hvis du sjekker litt inne på garasjetråden min, vil du se, at jeg prøvde begge deler, både med og uten viftekappe!
_________________ 1977 Dodge Aspen med 318 SBM og 904 kasse. Bursdagsgaven fra min kone.
|