AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 03:47

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Bygge om til xeon - Stratus!
InnleggSkrevet: Lør 02. Okt 2010 18:26 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Hallo.. Et lite spørsmål her, hva trengs, og er det mulig, å bygge om fra vanlige stratus lys, til xeon lys?
Damen klager over at de orginale lyser så svagt, og jeg er veldig enig med henne, at jeg kom til å tenke på nyere biler som ruller med xeon og blender alt i sin vei..

Der har vi jo lys som hadde hjelpt henne veldig på sene høst og mørke vinter kvelder!!

Skal hente nye glass nå her i morgen (håper jeg), men pærene er jo de samme uansett, så derfor jeg lurte på ombygging!!

Noen som har noe info om saken??

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Okt 2010 20:13 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det finns massevis av xenonkit å få kjøpt. Finn ut åssen pærer som sitter der idag også finner du et xenonkit som passer til dem pærene.

Også må du velge hvilken Kelvin (farge) du skal ha på lyset. Det som sitter på dem fleste biler originalt med xenon er 4300k.

Men det er ulovlig å montere da;)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Okt 2010 21:01 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Du får bare trøbbel med PKK. Xenon forutsetter automatisk høydejustering av frontlykter.

-*-If it ain't broken, try to improve it-*-

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 02. Okt 2010 22:48 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

en glimrende løsning, kan være å montere grøftelys, eller milde tåkelygter.
da blænder du ikke alt på din vei, er lovligt å montere, å er godt om vinteren/natten

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2010 10:25 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Thon Autoservice skrev:
Det finns massevis av xenonkit å få kjøpt. Finn ut åssen pærer som sitter der idag også finner du et xenonkit som passer til dem pærene.

Også må du velge hvilken Kelvin (farge) du skal ha på lyset. Det som sitter på dem fleste biler originalt med xenon er 4300k.

Det hørtes jo fornuftig ut.. men, ulovlig??? why??

RobRob skrev:
Du får bare trøbbel med PKK. Xenon forutsetter automatisk høydejustering av frontlykter.

automatisk høydejustering?? Er det noen som har det da?? At man kan justere fra innsiden av bilen er jeg kjent med men..

Pappa Wolf skrev:
en glimrende løsning, kan være å montere grøftelys, eller milde tåkelygter.
da blænder du ikke alt på din vei, er lovligt å montere, å er godt om vinteren/natten

Det er og et alternatvi vi har vurdert ja... hehe :D

x - 1980 Dodge Mirada!
x - 2003 Chevrolet Tahoe!
o - 2002 Harley Davidson 883R!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2010 12:53 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

The Cowboy skrev:
Thon Autoservice skrev:

RobRob skrev:

automatisk høydejustering?? Er det noen som har det da?? At man kan justere fra innsiden av bilen er jeg kjent med men..

Fordi lykteglass i lys beregnet for H pærer sprer lyset feil ved bruk av xenon pærer, du kan risikere mye strølys, skal du xenon lys, så bør du få tak i lykter som er beregnet for xenon pærer.

Ja med xenon lykter er det påbudt med automatisk høydejustering på lyktene, manuell justering fra innsiden av bilen er ikke godt nok.
Er ikke sikker, men muligt at det også kreves lyktespylere også.

MyGallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2010 13:06 
Avlogget
Get going
Get going

Lyktespylere kan man enkelt ettermontere....automatisk høydejustering kan man også ettermontere (Hella lager dette)..

MEN - det hjelper ikke så lenge ikke lyktene er E-merket og godkjent for bruk MED Xenon. Uten dette blir det aldri lovlig dessverre.

'09 Formula Offroad - LS3 Turbo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2010 14:16 
Avlogget
Super Amcar pro
Super Amcar pro
Brukerens avatar

jeg har gravørpenn, kan fort E-merke lygterne! :P :P :P

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2010 20:36 
Avlogget
Rookie
Rookie
Brukerens avatar

Jeg har xenon i alt jeg eier og har av biler, og går igjennom eu-kontroll hver gang.. bare passer på og kjøpe xenon kit som har nærmest mulig farge som org xenon eller night breaker halogen... Bruker xenon i hoved lys, tåkelys, arb lys og ekstralys.. Men alfa-omega er at en har riktig justerte lys....

1997 Suburban
2007 Jeep Commander

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2010 21:49 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Du får kjøpt Xenonkit til godt under tusenlappen nå, inkludert alt nødvendig for ombygging. Eg bygde om på egen BMW med H1-pærer sist vinter, ein meget lett operasjon og vel anvendte penger. Brukte i underkant av ein time, mest for å leite etter innfestinger til motstandene så det blei penest mulig (skjult) i motorrommet. Ein som har gjordt dette før kan gjøre jobben for deg på 15 minutter. Problemet er som nevnt i tidligere innlegg her at originallampene ikkje er konstruert for xenon og sprer lyset helt feil, til sjenanse for øvrige trafikanter. Du kan sikkert finne "projector" lamper til Stratus på eBay som er bedre egna for xenon viss du vil oppgradere. Min BMW har elliptiske lykteinnsatser som BMW eksperimenterte med ei tid, og fakta er at ingen har blinka med lysene til meg for at eg har for mykje lys. Eg har veldig lyst å oppgradere til xenon i Durango også, men på den så tør eg ikkje fordi hovedlampene sitter så mykje høgare og vil garantert forstyrre andre. Det som finnes av ettermarkedslamper med prosjektoreffekt for xenon, ser så jalla mtv ut at eg ikkje vil ha det på min bil. Norsk lov setter også krav til automatisk høgdejustering og lyktespyler (BMW min har faktisk automatisk nivåregulering av høgda bak!). I mitt syn er kravet til lyktespyler patetisk - for det finnes ingen krav eller automatikk i at det blir brukt sjøl om bilen har det utstyret.

Kjøper du HID/Xenon er mi anbefaling kelvinverdi rundt 4300-5000 for normalt bruk. Kelvinstyrker over dette gir blålig lys for showbruk og har dårligere effekt på landeveien/bytrafikk. Angående bruk av grøftelys/tåkelys som nærlys er det totalt ubrukelig. Disse lampene er konstruert for å lyse opp ett område inntil 10-15 meter foran bilen og det du måtte oppdage i dette lyset i 50-80 km/t kjører du dessverre på før du rekker å reagere. Grøftelys sammen med nærlys gjer at blikket fokuserer alt for kort foran bilen som følge av at du har det sterkeste lyset der. Løft blikket, gutter!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 08. Okt 2010 16:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Automatiske høydejustering og lyktepussere\spylere er påkrevd ved xenon.

Masse tullinger i denne byen som fiser rundt i gamle golfer og anna vræl med ettemonterte xenonkit og dårlig justerte lykter , kos å møte på når det er mørk og gjerne regner.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 11 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet