AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 03:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Hjelp! Ikke liv i bilen!
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 10:43 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Monaco'n har stått inne i tørt og varmt veksted i nesten et halvt år. På tirsdag kjørte
jeg bilen ut, uten problemer, startet med en gang og gikk godt. Men på Torsdag skulle
jeg flytte den igjen og da var den helt død. Jeg vred om nøkkelen i tenningen og
alle instrumentene lyste i ca. 1 sec før alt døde igjen. Jeg regnet med at det var batteriet
siden det var kaldt ute så jeg tok det med hjem og ladet det, men heller ikke det virket.
Jeg har ikke liv i noe elektrisk i bilen og det haster med flytting.

Er det noen som vet hva som kan være galt? Setter virkelig pris på svar!


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 11:06 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Vanskelig å svare på hva som er galt her, men har du en hovedsikring på strømmen, Mulig brente kontakter i tenningslåsen( har selv erfart det problemet) Dersom du ikke opplevde røyk eller svidd lukt kan du vel utelukke ledningsbrudd??
Ettersom du hadde lys i 1 sek, må jo noe ha skjedd mens du vred om nøkkelen.
Så jeg tippper du har kortsluttning på tenningsnettet en plass.
Som sagt er det vanskelig å tippe, men jeg hadde startet søket her :)

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 13:18 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
kjapp feilsøking:

døde alt? - noe er feil med hovedstrømmen i bilen

hvis hovedstrømmen - skjekk rundt batteri, prøv med startbooster eller annet batteri. skjekk om du har svidd av en "fusible link" et eller annet sted. disse er normalt montert nære batteriet.

døde deler av bilen?, noe funker, men ikke alt - feil i en av bilens kurser.

Her, så begynn med sikringer. Du nevnte ikke noe om røyk, så alfaalfa har nok rett i at du ikke har svidd noen ledninger. det ville du ha merket, det ryker som bare faen.

hvis alt av sikringer er helt (ta ut og sjekk) så er det på tide å ta fram multimeteret og måle deg fram til hvor det er brudd i de kretsene som ikke funker. (i ditt tilfelle starter og tenning i hvertfall siden du ikke får flytt på dingsen.)

(hvis det er bare starteren som ikke sviver, og alt annet funker, så sjekk bryteren som sørger for at du kun får starta motoren i park og neutral. denne sitter oftest på girvelgeren)

men på det du beskrev så høres det ut som om det er det første tilfellet mest av alt - noe dødt i tilførselen.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 13:22 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Camarogeddon skrev:
kjapp feilsøking:

døde alt? - noe er feil med hovedstrømmen i bilen

hvis hovedstrømmen - skjekk rundt batteri, prøv med startbooster eller annet batteri. skjekk om du har svidd av en "fusible link" et eller annet sted. disse er normalt montert nære batteriet.

døde deler av bilen?, noe funker, men ikke alt - feil i en av bilens kurser.

Her, så begynn med sikringer. Du nevnte ikke noe om røyk, så alfaalfa har nok rett i at du ikke har svidd noen ledninger. det ville du ha merket, det ryker som bare faen.

hvis alt av sikringer er helt (ta ut og sjekk) så er det på tide å ta fram multimeteret og måle deg fram til hvor det er brudd i de kretsene som ikke funker. (i ditt tilfelle starter og tenning i hvertfall siden du ikke får flytt på dingsen.)

(hvis det er bare starteren som ikke sviver, og alt annet funker, så sjekk bryteren som sørger for at du kun får starta motoren i park og neutral. denne sitter oftest på girvelgeren)

men på det du beskrev så høres det ut som om det er det første tilfellet mest av alt - noe dødt i tilførselen.


:wink: Han sier at han ikke har liv i noe elektrisk i bilen :wink:
Så han kan vel kanskje utelukke at han har feil bare på en kurs. Heller vel mere mot hovedstrøm tenker jeg..eller :?:

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 13:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Tor 11. Okt 2007 22:33
Innlegg: 501
Bosted: Skien
ville bare ha mulighetene åpne. bilelektrisk er jo tross alt kjent for å klare å produsere feil på de merkeligste steder, og måter.

husker jeg klødde meg bra i hue når taklyset i gamle caprice'n min skrudde seg på kun når alle dører var lukket.....


Sist endret av Camarogeddon den Tir 12. Feb 2008 13:48, endret 1 gang

Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 13:45 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Enig der ja :)

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 15:39 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Takker så mye for svar Camarogeddon og alfaalfa! Virkelig til stor hjelp, har ikke
peiling på elektronikk jeg.. skal kjøre utover å sjekke med en gang. Vet bla at jeg
har hvertfall 1 fusible link, sjekker den først og så sikringene.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 15:49 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 10. Aug 2007 12:55
Innlegg: 342
Bosted: stavanger
jeg har en kjenning som finner ut det meste. så hvis du ikke finner ut av det iog hvis det kan være til hjelp for deg kan du ringe han på tlf 93888600 :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 16:33 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Malibu74 skrev:
Takker så mye for svar Camarogeddon og alfaalfa! Virkelig til stor hjelp, har ikke
peiling på elektronikk jeg.. skal kjøre utover å sjekke med en gang. Vet bla at jeg
har hvertfall 1 fusible link, sjekker den først og så sikringene.

8) Håper bare det ordner seg. Fint om du beskriver hva feilen er om du finner den. kan lære litt av det vi og vettu :D

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 16:37 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Tor 31. Mai 2007 14:11
Innlegg: 726
Bosted: Narvik,Norway / Iola, Wisconsin, USA
Har du sjekka at batteripolene og klemmene er rene, uten irr og belegg? Vask med varmt vann, skrap med en kniv eller puss med sandpapir så du får blankt metall på polene og inni klemmene. Sjekk videre at kablene har god kontakt til klemmene og der de er festa til karosseri/ramme og rele/starter. Kan bli en del irr her på biler som står lenge. Og da kan det skje akkurat det du beskriver.

_________________
-39 gMc 1/2t flatbed 302cid 6cyl/th400
-55 gMc 1/2t fenderside 248cid 6cyl/hydramatic
-77 GMC 1/2t SB fenderside 350/th350 (Pontiac ohc 6 kandidat!)
-84 GMC C1500 SB wideside 250 L6/th700 (i USA)
2014 GMC Sierra 1500 sb 5,3l v8 (i USA)

INLINER #3417


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tir 12. Feb 2008 18:11 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro

Registrert: Tor 22. Jun 2006 23:58
Innlegg: 620
Bosted: Porsgrunn
Vet ikke hvordan det er i Monaco'n din, men har opplevd dårlig kontakt i "den store kontakten" på torpedoveggen. Den er på førersiden. Hadde det problemet på min forrige '70 Coronet. Lykke til :)

_________________
Chevrolet USA#1


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 13. Feb 2008 00:16 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Feb 2008 15:08
Innlegg: 31
Bosted: Elverum
Enig med Raggarn, den store kontakten kan være problemet. Hvis du tar den av så ser du ofte at en eller flere av kontaktene er brent, da kan tidligere eiere ha trekt en ny kabel på et eller annet sted som erstatning. :cry: For å nødstarte bilen kan du kortslutte de to skruene på starteren (men det gnistrer litt og du bør ha en kamerat inni bilen som kan passe på gir og brems) :retard:

_________________
Rust never sleeps
---------
47 Plymouth Special De Luxe
65 Barracuda
70 Duster


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 13. Feb 2008 10:58 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Registrert: Ons 07. Feb 2007 00:36
Innlegg: 855
Bosted: Stavanger
Fy faen. Vel, dro utover i går for å finne feilen, tok ut alle sikringer og fuse-linken.
Så dro jeg på biltema og kjøpte nytt, da jeg kom bort til bilen igjen var det mørkt,
så det endte jo med at jeg sto å fumlet med sikringene og tenningen i mørket.
Plutselig var onkel der med blålys og rabalder. Det var ikke snakk om eh.. er det din
bil mister? Det var høylytt hyling og skriking fra politibilen.. men fikk ettervært vist
førerkort og vognkort så stakk fjotten. Etter at jeg hadde byttet de følgende delene
var det ennå ikke liv i bilen, så jeg tok kvelden. I dag måtte bilen flyttes på grunn av
bygging på plassen der den står så jeg måtte ringe falck, da han kom med lastebilen
og vi startet å vinsje bilen opp på planet gikk vindusviskerene og lysene på. Vred om
tenninga og bilen startet uten problemer! Hva i faen.. for sent til å avlyse tauinga siden
han allerede var der, helt greit det men det kostet 2200,- noe jeg kunne spart, hadde
jeg bare dytta bilen 5cm bak. Faen for en dag. Skjønner heller ikke hva det var.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 13. Feb 2008 11:20 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 11. Mai 2007 19:06
Innlegg: 2353
Bosted: Rørvik i vikna\ 16 mil nord for Namsos -16 mil sør for Brønnøysund
Snakk om sur opplevelse....

alfaalfa

_________________
alfa

-= 57chevrolet Belair =-
-= 76 Chevrolet Corvette =-
-= 57 Cadillac sedan Deville =-
-= 66 chevrolet Nova =-
-= 96 Chrysler grand voyager=-
viewtopic.php?f=3&t=1809&start=1275


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 13. Feb 2008 14:01 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 06. Feb 2008 15:08
Innlegg: 31
Bosted: Elverum
Mangla bare at det tok fyr i bilen så hadde dagen din vært perfekt... Høres ut som en kontaktfeil, synes jeg, da du flytta bilen ble det kontakt så den starta. Du kan prøve deg fram litt og finne hvor glappkontakten er, f.eks. med en passelig kabel som jumperkabel der du tror feilen kan være. Kjedelig å få gremlins i bilen, kan ta litt tid å bli kvitt dem.

_________________
Rust never sleeps
---------
47 Plymouth Special De Luxe
65 Barracuda
70 Duster


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 18 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support