AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 01:44

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Får støt !!
InnleggSkrevet: Man 13. Jul 2009 19:05 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 11. Okt 2008 19:49
Innlegg: 40
Bosted: Vestvågøy
Hvorfor i huleste får jeg skikkelig støt i armen når jeg bruker hornet samtidig som jeg har armen i vinduskarmen ?? Kan kansje nevnes at bilen har likestrømsopplegg,(har vekselstrømsdynamo) men jeg kan ikke se de store forskjellene på dette og vekselstrømsoppleggene.. Har fått et par karameller de siste dagene med nedrulla vindu og arma ut vinduet.. :lol:

_________________
64 1/2 Mustang
2000 Jeep WJ 4,7
95 Dodge Ram 2500
MB O303


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Får støt !!
InnleggSkrevet: Man 13. Jul 2009 20:14 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Fre 02. Mai 2008 23:37
Innlegg: 356
Bosted: Melhus (Trondheim)
haha det er ikke meningen du skall drive og tute :D :wink: Men seriøst så har jeg lignende problem på min Valiant 67, fikk lettere sjokk da jeg tutet en kveld det var mørkt i bilen for ei gnist skur i ratt navet............ Jeg vill tro du har dårlig jording i rattstammen dim så hornet jorder igjennom deg

_________________
#_______________________#
67 Plymouth Valiant
78 Dodge Aspen Wagon
80 Chevrolet Malibu Sedan
01 Jeep Grand Cherokee
________________________
93 Toyota Camry
________________________
80 Suzuki GS 450
#_______________________#


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Får støt !!
InnleggSkrevet: Man 13. Jul 2009 23:53 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Registrert: Ons 10. Jan 2007 01:43
Innlegg: 471
Bosted: Vestvågøy
jord kan nok være stikkordet her, ja.

men om hornet funker, kan det være statisk elektrisitet som gjør dette også, kan få en utladning når du berører metall som er jordet.

Skal vel normalt sett ikke få rare karamellen av 12 volt :?

En vekselstrømsdynamo lager vekselstrøm, som blir likerettet til pulserende likestrøm. Fordelen er at du får jevnere spenning med vekselstrømsdynamo.

Ledningsnettet er vel det samme.

Får gi meg et vink om du trenger hjelp med det elektriske, bor på vestvågøy

_________________
79 Ford LTD
86 Thunderbird
93 Econoline
96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Får støt !!
InnleggSkrevet: Tir 14. Jul 2009 17:15 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Lør 11. Okt 2008 19:49
Innlegg: 40
Bosted: Vestvågøy
Får faktisk god peis,tenkte det samme som deg mhht. spenninga, men det er jo sikkert overraskelsesmomentet som er det som gir største støkket.. Antar jeg må jorde litt her og der. Vestvågøy, her og..

_________________
64 1/2 Mustang
2000 Jeep WJ 4,7
95 Dodge Ram 2500
MB O303


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support