AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Jun 2026 01:43

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tir 07. Okt 2008 19:25 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Okt 2008 19:19
Innlegg: 6
Hei.

Jeg har nettopp anskaffet meg en 1993mod Starcraft 6.2D. Det har seg sånn at jeg har fåt stor problemer med ladingen. Jeg kan se på forumet at det er flere enn meg som har nesten samme problemene, men har ikke funne svar på mitt problem.

Det hele startet med at bilen ikke ladet pga slitt reim, denne ble først strammet og da ladet bilen en stund. Fant det for godt og bytte reima, da virket det enda en liten stund, men så plutselig tok dynamoen kveld. Det var i allefall det vi konstaterte med.

Har i ettertid kjøpt en ny dynamo, denne virket bare en dag før den også tok kveld.

Første gang var sikringen Horn/DM gått, det skal være en 20A sikring, men denne var byttet ut med en på 30A. Nå har jeg satt i en ny 30A sikring som fortsatt holder mål.

Er det noen som vet hva som knekker dynamoen evt om det kan være andre ting som gjør at bilen ikke lader?

På forhånd takk ! :-)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2008 12:50 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
Et dårlig batteri kan knekke dynamoen, men ikke på en dag. Må være noe mer. Men sjekk uansett aldren på batteriet.

Er det kanskkje to parallellkoblede batterier på bilen? Ikke uvanlig på store dieselbiler. Ett sitter greit til, og det andre sitter vanskelig til. Dermed byttes kun det ene...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2008 18:26 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Okt 2008 19:19
Innlegg: 6
Hotrodder skrev:
Et dårlig batteri kan knekke dynamoen, men ikke på en dag. Må være noe mer. Men sjekk uansett aldren på batteriet.

Er det kanskkje to parallellkoblede batterier på bilen? Ikke uvanlig på store dieselbiler. Ett sitter greit til, og det andre sitter vanskelig til. Dermed byttes kun det ene...


Batteriene er nye, de er også seriekoblet. 12V.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Ons 08. Okt 2008 20:23 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 17. Nov 2006 20:37
Innlegg: 3915
Bosted: Nordmøre
:) Har du målt ladestømen :?: og hvor mye lader den :?: det er vel 2 ledninga som går til dynamoen på denna også :?:

_________________
---------------------------------------------------
Restaurer Chevrolet Imperial Landau Convertible 1929
Bygger Pontiac Firebird 1972 ls3 L99 6L80E IFS/IRS
Gmc ext 1500 6,5 diesel pickup 1994 4L80E Bruksbil
Chevrolet starcraft G301991 mod 4L80E


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 09. Okt 2008 08:09 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Okt 2008 19:19
Innlegg: 6
st-remy skrev:
:) Har du målt ladestømen :?: og hvor mye lader den :?: det er vel 2 ledninga som går til dynamoen på denna også :?:


Det er en ledning som skal inn på terminelen "BAT" den har forskjellig spenning, hopper opp og ned hele tiden. Den andre som står på en kontakt har 12V. Mest sannsynli styrestrøm til dynamo.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 09. Okt 2008 09:03 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Fre 22. Sep 2006 08:22
Innlegg: 1741
Bosted: Søgne
d0njohan skrev:
Hotrodder skrev:
Et dårlig batteri kan knekke dynamoen, men ikke på en dag. Må være noe mer. Men sjekk uansett aldren på batteriet.

Er det kanskkje to parallellkoblede batterier på bilen? Ikke uvanlig på store dieselbiler. Ett sitter greit til, og det andre sitter vanskelig til. Dermed byttes kun det ene...


Batteriene er nye, de er også seriekoblet. 12V.


Hvis 2stk 12 volts batterier er seriekoblet har du 24 volt...

_________________
Peace is that brief glorious moment in history when everybody stands around reloading.
Thomas Jefferson


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 09. Okt 2008 18:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Okt 2008 19:19
Innlegg: 6
Hotrodder skrev:
d0njohan skrev:
Hotrodder skrev:
Et dårlig batteri kan knekke dynamoen, men ikke på en dag. Må være noe mer. Men sjekk uansett aldren på batteriet.

Er det kanskkje to parallellkoblede batterier på bilen? Ikke uvanlig på store dieselbiler. Ett sitter greit til, og det andre sitter vanskelig til. Dermed byttes kun det ene...


Batteriene er nye, de er også seriekoblet. 12V.


Hvis 2stk 12 volts batterier er seriekoblet har du 24 volt...


Beklager, min leif, de er parallelkoblet ;) 12V


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Tor 09. Okt 2008 20:10 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Ons 03. Sep 2008 19:51
Innlegg: 13
Bosted: Af(gan)istan
hva med sikringen til styrestrømmen da?Merket gauges.

Denne ryker ofte grunnet kjølevannfølern til hurtigtomgangen,kontaktene på den smelter sammen.

Bare et tips.. :D


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne:
InnleggSkrevet: Fre 10. Okt 2008 07:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Tir 07. Okt 2008 19:19
Innlegg: 6
Har sjekket alle sikringene, de er OK.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support