AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 01. Mai 2026 06:28

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: ekstralys med park lys,
InnleggSkrevet: Søn 12. Okt 2025 05:07 
Avlogget
Rookie
Rookie

hei holderpå og kobler på ektralys på en tahoe 2001 model, i dessen lyktene som jeg montere på så er det park lys som jeg har lakt opp på ehen bryter i bilen slik att jeg kan skru det av, problemet mitt er, at nårr jeg har tendingen av på bilen og skrur på park lys, så kommer de parkt lys i ekstra lysene, men med engang tendingen kommer på skrur det seg av.... og klrarer ikke og skru det på, mens bilen er på,
strømmen er henter fra orange markerings lys ytterst framme på bilen for trodde det va det som skulle til...
kan og si att hele lykten er jord, også er det bare strømm til de forsjellige funksjonene, har prøvd lg forklare så godt jeg kan men skriv viss det er noe spørsmåll

Sent from my iPhone using Tapatalk

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: ekstralys med park lys,
InnleggSkrevet: Tor 04. Des 2025 21:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Kjenner ikke Tahoe, men er disse markeringslysene koblet opp slik at de blinker «motsatt» av blinklys? Disse kan i såfall være koblet motsatt av «normalt». Dvs når lykten SLUKKES kjøres det 12v fra blinklyset inn på den ene polen, så står det konstant 12v på motsatt pol. Dvs at for å slukke lykta så blir det 12v på begge sider av pæra. Derfor opplever du at når tenningen er av så står det 12v på siden fra bryteren på pæra, og jord fra blinkreleet, og parklyset tennes. Når du da slår på tenninga og markeringslyset tenner (12v på der du er koblet inn) så står det 12v på begge poler og lykta slukkes. Siden du i realiteten har «jordingsstyrte» markeringslys, så prøv å koble strømmen fra bryteren til jord og ikke til 12v.

Du kan se litt på koblingsskjemaet jeg har lagt opp her og se om det forklarer deg noe… https://rustflekk.wordpress.com/2017/07 ... klyspaere/
Bilde

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 2 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet