AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 25. Apr 2024 22:56

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Lør 02. Okt 2021 15:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 11. Sep 2020 22:40
Innlegg: 8
Hei.
Jeg jobber med en 1988 Chevrolet picup.
Den har som de fleste andre importerte amerikanske biler blitt europeifisert med gule blinklys bak og bla blinklys forran som ikke lengre blinker konstant.
Det har jeg nå fikset på Chevyen. Forran altså, dog jeg venter enda på orange BAY15d lys fra utlandet. Der var det bare å koble til en avklippet ledning.
Men bak. Der finner jeg ikke noen avklipte ledninger eller omkobling. Baklys ene her er røde med ett klart felt til blinklys som egentlig er ryggelys. Begge pærene i det røde feltet har doble glødetråder som vanlig bremselys noe som sier meg at de en gang fungerte både som bremselys og blinklys.
Ble hele ledningsnettet bak byttet ut? Eller ble det gjort forandringer fremme i sikringsboks området? Noen som har erfaring med å fjerne europeifiseringen av en amerikaner?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2021 00:45 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 11. Sep 2020 22:40
Innlegg: 8
Av og til trot jeg at det sitter folk med konskap de bare ivrer etter å dele når man har problemer. Men så tror jeg at folk ikke gidder å svare?
Kan jo ikke bare være jeg som plages med dette?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2021 11:49 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Registrert: Lør 12. Mar 2011 21:00
Innlegg: 2570
Bosted: Tromsø
Må ikke være så utålmodig, å konkludere etter 9 timer at det ikke er hjelp å få er litt korttenkt, det er ingen som bor inne på dette forumet.

Men da jeg ikke vet om det er reléstyrt med røde blink så kan du i allefall få en bakgårdsløsning: Du har allerede koblet opp rødt bremselys. Hvis du kutter jordkabelen til bremselyset og kobler blinklyset inn på den lederen til pæra, så vil det virke. Trår du på bremsa jordes bremselyset gjennom blinklysbryteren, og bremselyset tennes. På samme måte vil blinklyset jordes gjennom bremsekretsen. Hvis du blinker og bremser samtidig, vil du få bremselys når blink er «av», og 12v på begge poler når blink er «på», dermed slukkes pæra. Jeg må presisere at jeg har kun brukt denne modden selv på park/blink, men jeg forutsetter at bremselysbryteren også vil jorde kretsen slik som parklysbryteren gjør.

Da bremselys er en vesentlig sikkerhetsfunksjon anbefaler jeg ikke denne modden med mindre du har et høytsittende bremselys i tillegg, som er umodifisert. For dette er en bakgårdsløsning som virker, men som kan gi noen rare lys ved dårlig kontakt.

_________________
HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan rafineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 03. Okt 2021 14:27 
Avlogget
Rookie
Rookie

Registrert: Fre 11. Sep 2020 22:40
Innlegg: 8
Hehe.
Er litt utolmodig når jeg plages. Skal være litt mer tålmodig i fremtiden :)

Jeg holder på å følge ledningene. Ser det er gjort en del kutt og blinding her og der. Så jeg prøver å finne et koblingsskjema som viser hvordan ting skal være :)
Jeg har montert ett ekstra høytsittende bremselys. Litt knot da vinduene bak kan skyves til siden for å åpne dem.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]



Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Google [Bot] og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support