AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Fre 28. Aug 2026 05:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Fre 23. Des 2011 19:57 
Avlogget
Rookie
Rookie

Hei,

Jeg fikk min "nye" truck til Norge forrige mandag og leverte den på verksted for ombygging til norsk standard.
De fikk ikke til å koble om lysene bak så der er det fremdeles orginalt. De skal forske på det, men for å spare meg selv for flere tusen i verkstedsutgifter hadde det vært glimrende om noen av dere vet hvordan dette skal kobles om. Dette er 4-generasjon med sensorer for alt mulig noe som har gjort dette utfordrende for verkstedet.

Jeg viste bilen hos biltilsynet i Drammen i går og den vil bli godkjent under §1-15 som varebil så snart jeg har fikset blinklysene bak. Har mangellapp på bilen inntil videre og får derfor ikke registrert den :-(

På forhånd takk for hjelpen og God Jul :-)

Hilsen,

Frank

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Des 2011 23:01 
Avlogget
Amcar pro
Amcar pro
Brukerens avatar

Keep it simple: Hva med å hente "styrestrøm" fra blinkene fremme og strekke kabel bak til ryggelysene? Er det jeg gjør for å koble opp til "europeisk" hengerkontakt.

BTW: For å få inn en bil på §1.15 skal den være i HELT original stand... Hvordan kan BT argumentere for at du må bygge om til europeiske blinkelys bak...? Da er den jo ikke i original stand lengre... ;)

1965 Plymouth Barracuda 4,5
1987 Jeep Cherokee 4,0
Garasjen deres

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 23. Des 2011 23:56 
Avlogget
Rookie
Rookie

AW-100 skrev:
Keep it simple: Hva med å hente "styrestrøm" fra blinkene fremme og strekke kabel bak til ryggelysene? Er det jeg gjør for å koble opp til "europeisk" hengerkontakt.

BTW: For å få inn en bil på §1.15 skal den være i HELT original stand... Hvordan kan BT argumentere for at du må bygge om til europeiske blinkelys bak...? Da er den jo ikke i original stand lengre... ;)

Hei. Takk for tilbakemelding :-) Har du noen anelse om hvordan jeg får bremselysene til å ikke blinke?

Hilsen,

Frank

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Des 2011 02:10 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Klipp ledningene til bremselyset der di går bakover, og koble dem direkte til bremslysbryteren. For bare håpe det ikke kødder med noen sensorer.

Skal den registreres etter paragraf 1.15, skal bilen være orginal og derfor skal du ikke bygge om blink/bremselys.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Des 2011 08:12 
Avlogget
Get going
Get going

ta en telefon til bergheim dei vett va som skal til.
gjerne bare noe programering.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør 24. Des 2011 09:45 
Avlogget
Get going
Get going

Ser ikke helt hvordan noen sensorer skal ha innvirkning på dette?

MEN - bremselyset på toppen av cab'en har en egen krets som ikke er påvirket av blinklysene så det bør være mulig å ta strømmen derfra. Nå kjenner jeg ikke Mopar, men på GM kommer denne ledningen fra ledningsnettet via girkassa fordi den er med på å slippe lock-up på converteren også.

Tror løsningen er å ta brems fra denne ledningen og strekke ny ledning bak til bremselysene. Den originale bremselyskretsen må klippes vekk fra blinklyskretsen fremme ved dashen.

'09 Formula Offroad - LS3 Turbo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Des 2011 15:01 
Avlogget
Rookie
Rookie

Thunderbolt skrev:
Ser ikke helt hvordan noen sensorer skal ha innvirkning på dette?

MEN - bremselyset på toppen av cab'en har en egen krets som ikke er påvirket av blinklysene så det bør være mulig å ta strømmen derfra. Nå kjenner jeg ikke Mopar, men på GM kommer denne ledningen fra ledningsnettet via girkassa fordi den er med på å slippe lock-up på converteren også.

Tror løsningen er å ta brems fra denne ledningen og strekke ny ledning bak til bremselysene. Den originale bremselyskretsen må klippes vekk fra blinklyskretsen fremme ved dashen.

God Jul :-)

I følge koblingsskjema for bilen er det en enkelt liten computer som styrer lysene bak som Dodge kaller "Totally integrated power module". Verkstedet prøvde å gå forbi denne men da kom det opp feilmeldinger på lamper bak og cruise controllen sluttet å fungere. Vet at Nerland Auto i Molde har løst dette problemet på noen biler de har solgt, vet ikke om det kanskje er litt frekt å be de om hjelp når jeg har importet bilen selv?

Hilsen,

Frank

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 25. Des 2011 23:24 
Avlogget
Get going
Get going

God jul ja.. :D

Det er pæresjekk på denne...da er ting litt værre. Hvis du "stjæler" strøm fra bremselyset på cab'en må nok bremselyset du kobler opp bak være LED så ikke motstanden forandrer seg.
Problem to vil jo være at hvis man klipper bort noe der bak vil jo motstanden forandre seg slik at denne modulen vil gi beskjed om at ei pære er gått....

Mulig det vil være en løsning å ta ut alt fra tilhengerkontakten kanskje? Regner med at den går utenom denne boksen?

Utover dette kan jeg ikke bidra så mye mer dessverre.

'09 Formula Offroad - LS3 Turbo

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 26. Des 2011 01:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Ikke at jeg er noen ekspert på hva som skjer med elektronikken som ligger og føler på slike ting men her er et forslag som kanskje kan virke [-o<

Klipp av ledningene som går til bremselyset bak, koble istedet inn en motstand slik at elektronikken ser en pære/motstand der bak.
Koble så til bremselyset på bryteren på pedalen eller bremselyset på cab'en, hvis du får feilmeldinger bruker du dette til å styre et relè som driver bremselyset. Det samme gjøres med blinklys, koble til på et egnet blinklys foran til det "nye" blinklyset bak, dette også eventuelt via et relè.
Det du bør sjekke er polariteten på bremselysbryteren, på nyere biler er det litt ymse om det er pluss eller minus som brytes/kobles.
Jeg kan ikke si hvordan dette vil påvirke elektronikken din men i teorien burde dette virke :roll:

Lykke til!

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 5 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet