AMCARFORUM.NO

Forum for Amerikansk bil
Dato/klokkeslett: Tor 27. Aug 2026 03:49

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Lys Starcraft
InnleggSkrevet: Tor 30. Sep 2010 08:39 
Avlogget
Rookie
Rookie

Har et problem med Starcraften min. Noe stjeler strøm, i perioder.

Først et spørsmål om lysa. Bilen er en 92 modell.

Når bryteren står helt inne lyser det i de to ytterste kjørelys lampene, slik det skal. Drar jeg bryteren ett hakk ut så lyser det "parklys" i de innerste lampene. Er dette riktig?
Når jeg setter på fjærnlys så lyser alt riktig, bortsett fra en feilkobla pære som da lyser nærlys. Kan dette stjele strøm?

Hvor burde jeg begynne med å følge ledninger? Er det flere jordingspungter på lysa?

Har ikke hatt tid til å se på dette så nøye enda. Strøm har jeg absolutt ingen peiling på, så det er en kjedelig jobb jeg har forran meg!

Topp
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Lys Starcraft
InnleggSkrevet: Tor 30. Sep 2010 14:41 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Det er ikke noe nytt. Mange har hatt samme problem helt siden bilene var nye.
Har en 97 Tahoe som var sånn også. Satte tilslutt på en nødstopp-bryter på hver av batteriene. Blir bilen stående i mer enn 1 dag så stenger jeg strømmen. Det har funket helt greit siden.
Det er ingen som skjønner noe av dette, men et kjent problem er det. Lykke til.
Hilsen Tommy

1997 Tahoe
http://cadillac.abcblogg.no

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Sep 2010 15:19 
Avlogget
Rookie
Rookie

Når jeg kjøpte bilen hadde den strømproblemer. Da var det ett batteri som var kaputt. Satt inn ett nytt batteri og siden har det ikke vært noe problem. Men nå står den bare over natta så er den flat igjen.

Dette må jeg finne ut av. Slik orker jeg ikke ha det! :x

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor 30. Sep 2010 22:38 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

Jeg har ikke sånne kjørelys som du har. Med bryteren inne lyser ingenting. Ett hakk ut=parklys i de ytterste lyktene. To hakk ut=nærlys. Altså veldig original stand.
Jeg bygde om hele ledningsnettet med et nytt fra Biltema. Det funker fint og gir bedre lys enn de tynne originale pingleledningene. Kanskje det er en ide for deg også? Da får du byttet ut det meste av det originale ledningsnettet til lyktene.

Vil tro at noen har rotet når de har ettermontert aautomatiske kjørelys på vanen din.

-*-If it ain't broken, try to improve it-*-

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Okt 2010 09:40 
Avlogget
Rookie
Rookie

RobRob skrev:
Jeg har ikke sånne kjørelys som du har. Med bryteren inne lyser ingenting. Ett hakk ut=parklys i de ytterste lyktene. To hakk ut=nærlys. Altså veldig original stand.
Jeg bygde om hele ledningsnettet med et nytt fra Biltema. Det funker fint og gir bedre lys enn de tynne originale pingleledningene. Kanskje det er en ide for deg også? Da får du byttet ut det meste av det originale ledningsnettet til lyktene.

Vil tro at noen har rotet når de har ettermontert aautomatiske kjørelys på vanen din.

Akkurat det jeg ville høre :) På vanen til svigers er det også slik med bryteren. Han har også stussa på hvorfor bilen min har alt snudd på hode.

Hvordan bygde du om ledningsnettet? Mye jobb?

Gjør ikke noe for meg om det er sånn som det er, så lenge jeg kan ordne strømfeilen. Men det og kunne kjøre bare på parklys hadde ikke gjort meg noe :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre 01. Okt 2010 18:04 
Avlogget
Soon a pro
Soon a pro
Brukerens avatar

Enkelte baterier lader seg selv ut når di begyner å bli dårlige. Få testet bateriend dine før du begyner å lete etter andre feil.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn 10. Okt 2010 10:09 
Avlogget
Get going
Get going
Brukerens avatar

En enkel måte å sjekke strømlekasje er å skru av +polen fra begge batterier. Koble deretter en 12v pære i mellom +polen på batteriet og polskoen du har tatt av. gjør dette på begge batterier for å være sikker. en 21w pære er bra til dette. Er det ikke lys i det hele tatt i pæra, er det veldig sansynlig selvutlading i batterier som er problemet. er det lys, eller litt glød i pæra,så har du lekasje. Du kan nå koble ut forbrukere inntil testpæren blir mørk. Greit å begynne med å plukke ut sikringer og koble fra starter, deretter gå nøyere til verks med ledningsnett. Lykke til :D

96 Jeep cherokee
68 vw boble US importutgave
72 MB 240D
01 Mondeo V6

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man 11. Okt 2010 11:50 
Avlogget
Rookie
Rookie

79 ford LTD skrev:
En enkel måte å sjekke strømlekasje er å skru av +polen fra begge batterier. Koble deretter en 12v pære i mellom +polen på batteriet og polskoen du har tatt av. gjør dette på begge batterier for å være sikker. en 21w pære er bra til dette. Er det ikke lys i det hele tatt i pæra, er det veldig sansynlig selvutlading i batterier som er problemet. er det lys, eller litt glød i pæra,så har du lekasje. Du kan nå koble ut forbrukere inntil testpæren blir mørk. Greit å begynne med å plukke ut sikringer og koble fra starter, deretter gå nøyere til verks med ledningsnett. Lykke til :D

Takk for kjempe bra svar! :)

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 9 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet