AMCARFORUM.NO
https://www.amcarforum.no/phpBB2/

Tinning av hjulbue. Fra begynnelse til Sparkel.
https://www.amcarforum.no/phpBB2/viewtopic.php?f=23&t=3520
Side 1 av 3

Forfatter:  Bead-lock [ Søn 03. Feb 2008 12:50 ]
Innleggets emne:  Tinning av hjulbue. Fra begynnelse til Sparkel.

I denne tråden skal jeg vise en måte å tinne på, i dette tilfellet en bue som er byttet på en nesten ny Mazta 6.

For de som vil lære mere om karosseriarbeid, lakking, pinstriping og karosseriforming kan ta en titt på siden min...

www.racekustomservice.no

Her er det sveiset og slikkelig slipt ned, så all lakk og ureinheter er borte!

Bilde

Bilde

Man bruker Berafiks som er en type fluss middel...

Her kliner jeg på Berafiksen...

Bilde

Bilde

Sånn blir det!

Bilde

Etterpå varmer jeg overflaten til fluss middlet smelter....

Bilde

Å drar vekk den flytende overflaten med ett papir!

Bilde

Litt flere bilder av prosessen bort over buen....

Bilde

Bilde

Så er det å varme så mye at karosseri tinnet er formbart, men ikke så mye at det flyter!... å sklir ned på gulvet!

Bilde

For å forme tinnet bruker jeg tresleiver, de skal være inntrekt i olje, så derfor så har jeg svamp og olje oppi koppen!

Bilde

Så var det bare å forme nok, men ikke for mye...

Litt erfaring er godt å ha....

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Her er hele buen ferdig tinna!

Bilde

Å til slutt så må en slipe tinnet, å i dette tilfellet så brukte jeg en vinkel hyler... med 50 Papir...

Bilde

Må jo prøve å få det slettest mulig!

Bilde

Sånn, ferdig slipa!

Bilde

det finnes også en type filer, som dette....

Den er justerbar så bue innover og utover eller helt slett!

Bilde

Etter at tinnet er slipa er det viktig å vaske godt med tynner for å få vekk olja og skiten...

Så er det på med rondellen for å slipe alle overgangene i lakken og tinnet!

Bilde

Bilde

Så er det bare å blåse reint å kline på ett javnt fint lag med Kombi let Wurth sparkel!

Bilde

Bilde

Forfatter:  Pappa Wolf [ Søn 03. Feb 2008 13:37 ]
Innleggets emne: 

Flott, enkelt og lett,
jeg må snart en tur sydpå, vi må bare treffes! hehe

skal forhåbentlig snart en tur til amerikanske bildeler, å hente deler til både ford og ford! hehe

Forfatter:  Bead-lock [ Søn 03. Feb 2008 16:49 ]
Innleggets emne: 

Om Herr wolf hadde tanker om å besøke detta galehuset.. :wink:

Så tror jeg du bør svinge nedover mot kristiansand og ikke halden... :roll:

hihi

Bilde

Forfatter:  Pappa Wolf [ Søn 03. Feb 2008 16:52 ]
Innleggets emne: 

Hey, geografi, er ikke min sterke side :roll:

Herregud, der er jo bare lidt vand i mellem! haha

Forfatter:  Roar [ Søn 03. Feb 2008 17:37 ]
Innleggets emne: 

Da gjør du følgende Herr Ulv først Halden så Strømstad og ferja over til Sandefjord også kan du kjøre videre ned mot Kristiansand. Hm Blir vel nesten en 2 dagers tur det.

Forfatter:  Bead-lock [ Søn 03. Feb 2008 18:52 ]
Innleggets emne: 

haha...

Neida... han fikser det på noen timer... :wink:

Er jo bare 1,5 time fra drammen og hit...ned... :roll:

Forfatter:  cadyarild [ Man 04. Feb 2008 14:32 ]
Innleggets emne:  Knall bra innlegg!!!!

Knall bra innlegg!!!!Bead-lock
Dette viser hvor bra et slikt forum som dette kan virke!
Jeg fant tinn flere plasse på Cadillacken når jeg slipte den plateren for noen år siden.
Stålet var helt fint på disse plassene, det viser hvor bra tinn er..
Bukker og takker! :D

Forfatter:  Bead-lock [ Man 04. Feb 2008 14:52 ]
Innleggets emne: 

Det virker egentlig bare så bra vi gjør det til...

Gjør en noe, så tar det bare noen sekunder ekstra å ta litt bilder...

Er en 2 så er det supert...

Å så tar den litt tid å legge det inn her på siden...

Så oppfordringen er at flere prøver å lage slike "slik gjør jeg" med egentlig alt mulig... motor, bakakseler, girkasser, lakking, sveising, bygging og konstruering! :wink:

Men en legger jo fingrene på bordet og kan få en smekk og høre at en har "gjort ting feil", men det kan jo da være en positiv ting slik at vi som liker å gjøre ting selv, kan forbedre arbeidsmetodene og kvaliteten på det vi gjør...

For etter å ha vært medlem i en stor lokal veteranbilklubb her i Grenland i 17 år så har jeg sett utrolig mye teite håpløse restaureringer, arbeidsmetoder som er helt borte i natta og bruk av produkter som er helt koko... :roll:

Men det eneste vi kan er jo å forbedre oss...

Slutter aldri å lære liksom.. 8)

Forfatter:  Hotrodder [ Man 04. Feb 2008 16:58 ]
Innleggets emne: 

Hei! Masse bra bilder der ja! Nesten så jeg kunne kjenne lukta!

Har gjort dette litt jeg også og vil bare legge til en liten ting:

Også slipestøvet er giftig, og når man bruker el slipeutstyr (eller luft) blir støvet ekstra finkornet (sammenlignet med den manuelle fila). Derfor bør 3M maska på plass også når man sliper ned tinnet.

Forfatter:  mopar man [ Man 04. Feb 2008 23:20 ]
Innleggets emne: 

det ser jo så enkelt ut når man kan dette.skal prøve på taket av 33'n når jeg får karossen på plass igjen.fint inlegg :D

Forfatter:  Hotrodder [ Man 04. Feb 2008 23:43 ]
Innleggets emne: 

En annen ting som er bra med tinning er at dersom det er mislykka, ser man det med engang. Tinnet fester ikke i det hele tatt.

Med sparkel kan det være "noe" som har skjedd, men man merker det gjerne ikke før et par måndere senere etter at alt etterarbeide og lakk er lagt på...

Forfatter:  Bead-lock [ Man 04. Feb 2008 23:52 ]
Innleggets emne: 

:wink:

Det ER enkelt om en gjør ting riktig...

- Sliper skikkelig reint (Flussmiddel og tinn fester ikke i alle små svarte porer når en kan få når en har slipa sånn halveis... :roll:

- Bruke Berafix, fra Wurth eller Gasolin eller andre...

- Bruke det som ER og HETER karosseritinn... ( da dette har lengst "åpningstid / Formbarhet" i tinnet... IKKE bruk "rørleggertinn" da dette er skapt for å flyte mye og fort for å komme ned i skjøter :wink:

- Finn rette tresleiva for deg, eller spikk til en selv, lagres i en box med en svamp og olje, helst syrefritt fett...

- Bruk helst en " rørlegger propan varmer" , da denne gir sånn passe varme/ formbart felt...

- Klin på EN gang, for når det blir kornete, da er det så mye skit i tinnet at det er bare å smelte det på gulvet... Detta med "gjennvinning" som pappa Wolf snakket om tror jeg vi overlater til de med skikkelig dårlig råd... :lol:

- Legg på nok og slett... noe som en kun får til med trening, trening og trening... :oops:

Lykke til!

Forfatter:  70ht [ Tir 05. Feb 2008 20:56 ]
Innleggets emne: 

For oppvarminf/smelting kan du også benytte en varmlufts pistol. Jeg brukte dette da jeg la tinn på min bil. Jeg fikk høre av de som solgte meg tinnet at det var anbefalt å bruke en pistol da åpen flamme tilfører unødvendig med forurensning i badet. Funket veldig greit for meg i hvertfall

Eller en kjempe fin illustrasjon og veiledning. :D

Terje :)

Forfatter:  Bead-lock [ Tir 05. Feb 2008 22:16 ]
Innleggets emne: 

Varmluftspistol?? Bilde

Har jeg ALDRI hørt om...

Var detta en skikkelig kraftig en du brukte?

Forfatter:  chevy8 [ Tir 05. Feb 2008 23:28 ]
Innleggets emne: 

eg og har tinna en bulk på en dør med varmluft pistol...Å det funka!! det var en sånn billig en fra europris..på _MAX varme hehe..

Side 1 av 3 Tidssone UTC + 1 time [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/